Szakal złocisty

Szakal złocisty (Canis aureus) to ssak drapieżny z rodziny psowatych. Jest podobny do wilka, ale jest od niego dużo mniejszy, ma bardziej zaostrzony pysk i krótszy ogon. Spód ciała jest jasny, grzbiet ciemny, boki brązowo-rudawe.

Szakal złocisty(Canis aureus)
© Martina Berg - Fotolia.com

Preferuje brzegi zbiorników wodnych porośnięte zaroślami i trzcinami. Zamieszkuje północną i wschodnią Afrykę, środkową i południową Azję i Półwysep Indochiński. Spotykany także w Europie na Półwyspie Bałkańskim. Pionowy zasięg występowania to 1000 m n.p.m.

Kopie nory i spędza w nich dzień. Czasem zajmuje nory innych ssaków. Przebywa w niewielkich grupach lub samotnie. Wyje wieczorami. Prowadzi nocny tryb życia.

Poluje na gryzonie i ptaki, zjada także inne ssaki, ryby, także owady i owoce. Nierzadko zjada resztki pozostawione przez lwy.

Samica po 62-dniowej ciąży rodzi 4-9 szczeniąt, które po 2 latach są już dojrzałe płciowo.

Czy szakal złocisty występuje w Polsce?

Od 2015 roku pojawiają się doniesienia o obserwacji tego drapieżnika w naszym kraju i to w różnych jego rejonach. Prawdopodobnie mamy do czynienia z ekspansją tego gatunku nasze tereny. Wcześniej gatunek ten notowano w Niemczech i w Czechach.