PL

Wilk

Wilk (Canis lupus) to największy przedstawiciel rodziny psów. Ma wydłużoną głowę, wąską klatkę piersiową, długie kończyny. Sierść ma płowy kolor z domieszką czarnych włosów, strona brzuszna jaśniejsza. Ma długie i grube kły. Ma największe łamacze ze wszystkich psów. Jest szybkim i wytrwałym biegaczem. Samce wilków są większe i cięższe od samic. Sierść wilków nie jest jedynie szara. W niektórych rejonach świata spotykamy wilki prawie całkowicie czarne lub białe.

Wilk (Canis lupus)
Zdjęcie zbiorów ZOO w Opolu © Krzysztof Trawiński - medianauka.pl

Europa północna, środkowa Azja, Ameryka Północna. Obszary leśne, nizinne i górskie, stepy. W Polsce sporadycznie spotykany na całym jej obszarze, ale najczęściej na wschodzie kraju. W Japonii jest gatunkiem wymarłym. W okolicach zamieszkanych przez ludzi został prawie całkowicie wytępiony.

Jest aktywny nocą, ale czasem poluje też w dzień. Koczuje. Tylko w okresie rozrodu pozostaje dłużej w jednym miejscu. Zimą tworzą stada, którym przewodzą stare samce (basiory). Zimą polują zespołowo. Wataha liczy od 3 do 10 osobników. Są to zwykle grupy rodzinne.

Wilk nie kopie nor. Buduje sobie legowisko z suchych traw i mchu na ziemi. Długo wytrzymuje bez pokarmu. To wytrwały piechur. Dobrze pływa.

Długość ciała wilka wynosi od 100 do 130 cm, ogon ma długość 50 cm. Wysokość w kłębie wynosi do 85 cm. Waży od 18 do 75 kg.

Dzikie i domowe zwierzęta kopytne, także padlina, gryzonie, ptaki, jaja, jaszczurki, owady, owoce. Zjada 10 kg na jeden posiłek.

W stadzie rozmnaża się tylko para dominująca. Ruja (cieczka) trwa od końca grudnia do początku marca. Ciąża trwa 60-65 dni. Samica (wadera) rodzi zwykle 4-7 (czasem nawet 12) ślepych i owłosionych młodych. Młodymi opiekuje się samiec i samica. Oczy szczenięta otwierają po 2 tygodniach. Matka karmi je wyłącznie mlekiem przez 6 tygodni. Dojrzałość płciową uzyskuje po 2 latach życia.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. Podgatunek Canis lupus dingo jest narażony na wyginięcie. Ma status VU w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. Od 1998 roku wilk jest w Polsce objęty ścisłą ochroną gatunkową.

W ciągu jednej nocy w poszukiwaniu pokarmu wilk może pokonać odległość 50-160 km.

To największy przedstawiciel rodziny psowatych.

Wilk to przodek psa domowego. Wilka prawdopodobnie udomowiono w Azji około 16 tysięcy lat temu.

Jaki pies jest podobny do wilka?

Największe podobieństwo do wilka występuje w przypadku owczarka niemieckiego.

Jak się nazywa samica wilka, a jak samiec?

Samiec wilka to basior, a samica to wadera.

Na co polują wilki?

Wilki polują głównie na zwierzęta kopytne, a więc sarny, jelenie, a nawet łosie, dziki. Wśród ofiar wilków są też zające, króliki, krety, bobry, borsuki, gryzonie, zwierzęta gospodarcze, rzadziej ptactwo, lisy lub jenoty.

Czy wilk atakuje człowieka?

Wilk atakuje człowieka jedynie w wyjątkowych sytuacjach. Najczęściej dzieje się tak, gdy wilk jest chory na wściekliznę lub jest przez człowieka prowokowany (nawet nieświadomie), a przez to działa w swojej samoobronie. Wilk nie jest zagrożeniem dla człowieka, ale człowiek jest śmiertelnym zagrożeniem dla wilków.

Co symbolizuje wilk?

Wokół wilków narosło wiele legend i generalnie wilki cieszą się złą sławą. To symbol wojny, zniszczenia, ciemności, złego fatum. W średniowieczu wilk był uosobieniem szatana. Nawet w potocznym języku używa się takich powiedzeń jak: "patrzeć na kogoś wilkiem", "człowiek człowiekowi wilkiem", "wilcza przyjaźń". Legendy i opowieści o wilkołakach pogłębiają zły wizerunek tego drapieżnika. Niechęć ludzi do wilków była przyczyną jego tępienia na dużą skalę. Postrzeganie wilka, jako krwiożerczej bestii nie znajduje uzasadnienia w faktach.