Sklep naukowy

Psowate

Psowate, psy (Canidae) to rodzina ssaków, która liczy dziś 40 gatunków w 15 rodzajach. W Polsce żyją 3 gatunki z tej rodziny ssaków. Szczątki kopalne znane są z eocenu.

Ich ciało jest silnie zbudowane, pokryte gęstą sierścią. Mają dużą głowę, trójkątne uszy, długi ogon, długie kończyny, półstopochodne, zakończone nie wciąganymi, tępymi pazurami. W uzębieniu silne kły i łamacze.

CyjonCyjon

(Cuon alpinus)

Cyjon to drapieżnik z rodziny psów zamieszkujący Azję. Osobniki, które żyją w cieplejszych rejonach mają przez cały rok sierść żółto-brązową. Prowadzi dzienny tryb życia. Chroni się w jaskiniach i norach po innych ssakach.

DingoDingo

(Canis lupus dingo)

Dingo to zdziczała forma psa domowego z Australii. Zajmuje niemalże każe środowisko na lądzie w Australii. Jest bardzo agresywny. Żyje w stadach.

FenekFenek

(Fennecus zerda)

Fenek to ssak z rodziny psów. Jego cechą charakterystyczną są ogromne uszy. Aktywny w nocy. W dzień chowa się do nory, które sam buduje, robi to wyjątkowo szybko. Jest ruchliwy i skoczny.

JenotJenot ikona-polska

(Nyctereutes procyonoides)

Jenot (kunops, junat) to drapieżnik z rodziny psów, występujący również na terenie naszego kraju. Ma ciało pokryte gęstym, puszystym futrem a na grzbiecie czarną pręgę.

KojotKojot

(Canis latrans)

Kojot to amerykański ssak z rodziny psowatych, podobny do szakala, czasem w ciemne plamki. Bardzo dobrze biega. Zajmuje nory wykopane przez siebie lub po innych zwierzętach.

Korsak, lis stepowyKorsak, lis stepowy

(Vulpes corsac)

Korsak, zwany także lisem stepowym, to drapieżnik unikający osiedla ludzkie, zamieszkujący suche tereny Azji. Jest podobny do lisa. Jest ostrożny. Aktywny nocą. Nory kopie rzadko. Zwykle zajmuje nory po innych ssakach.

LikaonLikaon

(Lycaon pictus)

Likaon to afrykański drapieżnik z rodziny psowatych o długich, czteropalczastych kończynach. Skóra pokryta jest rzadką sierścią. Kolor skóry jest czarny z białymi i żółtymi plamami.

LisLis ikona-polska

(Vulpes vulpes)

Lis to pospolity w Polsce drapieżnik o wydłużonym tułowiu i pysku, puszystym ogonie. Tępi gryzonie. Lisy chorują na wściekliznę i mogą zarażać inne zwierzęta oraz człowieka. Lis jest zwierzęciem łownym. Tępi gryzonie. Lisy chorują na wściekliznę i mogą zar

OtocjonOtocjon

(Otocyon megalotis)

Otocjon (Otocyon megalotis) to ssak drapieżny z rodziny psowatych, podobny nieco do lisa, jedyny, który żywi się niemal wyłącznie owadami. Zamieszkuje pustynne obszary wschodniej i południowej części kontynentu afrykańskiego. Ma wysokie kończyny i duże usz

Pies domowyPies domowy ikona-polska

(Canis familiaris)

Pies domowy to najwcześniej udomowione przez człowieka zwierzę. Znamy aż 300 różnych ras psa domowego. Jest aktywny w dzień. Łatwo się oswaja i przywiązuje do człowieka. Bardzo szybko biega, dobrze pływa.

Pies leśnyPies leśny

(Speothos venaticus)

Pies leśny to ssak z rodziny psowatych, żyjący w lasach Ameryki Południowej. Jest aktywny w nocy. Świetnie pływa i nurkuje. Zjada przede wszystkim gryzonie.

Piesiec, lis polarnyPiesiec, lis polarny

(Alopex lagopus)

Piesiec (piesak, lis polarny) to piękny drapieżnik z rodziny psów. Ma bardzo gęste i puszyste futro zimą w kolorze białym lub niebieskawym. Obok polarnego niedźwiedzia jest najdalej na północ występującym ssakiem lądowym.

Szakal złocistySzakal złocisty

(Canis aureus)

Szakal złocisty to drapieżny ssak zamieszkujący Afrykę, Azję i Europę. Preferuje brzegi zbiorników wodnych. Kopie nory i spędza w nich dzień. Czasem zajmuje nory innych ssaków. Przebywa w niewielkich grupach lub samotnie.

WilkWilk ikona-polska

(Canis lupus)

Wilk to największy przedstawiciel rodziny psów, obecny także w naszym kraju. Jest szybkim i wytrwałym biegaczem. Jest aktywny nocą, ale czasem poluje też w dzień. Koczuje. Tylko w okresie rozrodu pozostaje dłużej w jednym miejscu. Zimą tworzą stada.

Wilk grzywiastyWilk grzywiasty

(Chrysocyon brachyurus)

Wilk grzywiasty to drapieżny ssak z rodziny psowatych o długich nogach, rudym futrze. Jest Podobny do lisa. Aktywny wieczorem i nocą. W dzień odpoczywa w wysokiej trawie.

Nazwa rodziny
Psowate (Canidae)
Cały świat.Psowate - mapa występowania na świeciePsowate - mapa występowania w Polsce
Gromada: Ssaki (Mammalia)
Rząd: Drapieżne (Carnivora)
Rodzina: Psowate (Canidae)
Długość ciała
Długość głowy i tułowia: 37 cm - 160 cm, ogona: od 18 cm do 50 cm.
Masa ciała: 1,5-75 kg.
Głos
Szczekanie, skowyt.
Największy gatunek
Najmniejszy gatunek

• Wilczek krótkouchy (Atelocynus microtis)
  • Majkong, lis krabojad (Cerdocyon thous)
  • Wilk falklandzki (Dusicyon australis †)
  • Lisoszakal (Dusicyon azarae)

Występują na całym świecie. Zamieszkują rejony arktyczne (piesiec), lasy, stepy i pustynie (fenek).

Są dobrymi biegaczami. Są bardzo zwinne i wytrwałe w biegu. Czasem łączą się w stada. Polują wówczas na duże ssaki kopytne. Aktywne są za dnia w nocy. Tylko jenot zapada w płytki sen zimowy. Kopią nory, kryją się w szczelinach skalnych. Prowadzą naziemny tryb życia.

Najlepiej rozwiniętym zmysłem jest węch. Wzrok i słuch również są dobrze rozwinięte.

Psy są zwykle monogamiczne. Ciąża trwa 63 dni. Samica rodzi zwykle raz w roku 2-13 młodych. Szczeniaki są ślepe ale owłosione. Są dojrzał płciowo po 2 latach.

Podstawą ich pokarmu jest mięso. Bywają wszystkożerne. Zjadają też owoce i padlinę.

Psy od tysiącleci towarzyszą człowiekowi jako zwierzęta pilnujące, towarzyskie, pasterskie, pociągowe, sportowe, obronne i myśliwskie. Niektóre psowate są cennymi zwierzętami futerkowymi.

Najszybszym ssakiem z tej rodziny jest kojot. Potrafi biegać z prędkością 65 km/h.