Psowate

Psowate, psy (Canidae) to rodzina ssaków, która liczy dziś 40 gatunków w 15 rodzajach. W Polsce żyją 3 gatunki z tej rodziny ssaków. Szczątki kopalne znane są z eocenu.

Ich ciało jest silnie zbudowane, pokryte gęstą sierścią. Mają dużą głowę, trójkątne uszy, długi ogon, długie kończyny, półstopochodne, zakończone nie wciąganymi, tępymi pazurami. W uzębieniu silne kły i łamacze.

CyjonCyjon

Cuon alpinus

Cyjon to drapieżnik z rodziny psów zamieszkujący Azję. Osobniki, które żyją w cieplejszych rejonach mają przez cały rok sierść żółto-brązową. Prowadzi dzienny tryb życia. Chroni się w jaskiniach i norach po innych ssakach.

DingoDingo

Canis lupus dingo

Dingo to zdziczała forma psa domowego z Australii. Zajmuje niemalże każe środowisko na lądzie w Australii. Jest bardzo agresywny. Żyje w stadach.

FenekFenek

Fennecus zerda

Fenek to ssak z rodziny psów. Jego cechą charakterystyczną są ogromne uszy. Aktywny w nocy. W dzień chowa się do nory, które sam buduje, robi to wyjątkowo szybko. Jest ruchliwy i skoczny.

JenotJenot PL

Nyctereutes procyonoides

Jenot (kunops, junat) to drapieżnik z rodziny psów, występujący również na terenie naszego kraju. Ma ciało pokryte gęstym, puszystym futrem a na grzbiecie czarną pręgę.

Kaberu etiopskiKaberu etiopski

Canis simensis

Kaberu etiopski (Canis simensis) to gatunek ssaka drapieżnego z rodziny psowatych. Ubarwienie rude z białymi obszarami w okolicy szyi oraz piersiach, nogach, u nasady ogona. Koniec ogona ciemniejszy.

KojotKojot

Canis latrans

Kojot to amerykański ssak z rodziny psowatych, podobny do szakala, czasem w ciemne plamki. Bardzo dobrze biega. Zajmuje nory wykopane przez siebie lub po innych zwierzętach.

Korsak, lis stepowyKorsak, lis stepowy

Vulpes corsac

Korsak, zwany także lisem stepowym, to drapieżnik unikający osiedla ludzkie, zamieszkujący suche tereny Azji. Jest podobny do lisa. Jest ostrożny. Aktywny nocą. Nory kopie rzadko. Zwykle zajmuje nory po innych ssakach.

LikaonLikaon

Lycaon pictus

Likaon to afrykański drapieżnik z rodziny psowatych o długich, czteropalczastych kończynach. Skóra pokryta jest rzadką sierścią. Kolor skóry jest czarny z białymi i żółtymi plamami.

LisLis PL

Vulpes vulpes

Lis to pospolity w Polsce drapieżnik o wydłużonym tułowiu i pysku, puszystym ogonie. Tępi gryzonie. Lisy chorują na wściekliznę i mogą zarażać inne zwierzęta oraz człowieka. Lis jest zwierzęciem łownym. Tępi gryzonie. Lisy chorują na wściekliznę i mogą zar

Lis afgańskiLis afgański

Vulpes cana

Lis afgański (Vulpes cana) to gatunek drapieżnego ssaka z rodziny psowatych. Wierzch szarobrązowawy, spód jasny. Uszy duże. Ogon duży, puszysty.

Lis długouchyLis długouchy

Vulpes macrotis

Lis długouchy, lis wielkouchy (Vulpes macrotis) to gatunek ssaka drapieżnego z rodziny psowatych. Gatunek ten występuje w zachodniej części Ameryki Północnej.

Lis piaskowyLis piaskowy

Vulpes rueppellii

Lis piaskowy (Vulpes rueppellii) to gatunek ssaka drapieżnego z rodziny psowatych, podobny do fenka. Ubarwienie płowo-szare. Na pysku występują ciemniejsze plamy. Lis ten ma bardzo duże uszy.

Lis przylądkowyLis przylądkowy

Vulpes chama

Lis przylądkowy (Vulpes chama) to gatunek drapieżnego ssaka z rodziny psowatych. Sylwetka zgrabna, duże uszy i duży puszysty ogon. Pysk zaostrzony. Ubarwienie szaro-rude, jasne od spodu.

Majkong krabożerny, majkongMajkong krabożerny, majkong

Cerdocyon thous

Majkong krabożerny, majkong (Cerdocyon thous) to gatunek drapieżnego ssaka z rodziny psowatych. Ubarwienie zmienne, zwykle brązowawe, szare, z żółtawym odcieniem.

Nibylis siwyNibylis siwy

Lycalopex vetulus

Nibylis siwy (Lycalopex vetulus) to gatunek ssaka drapieżnego z rodziny psowatych. Ubarwienie szarożółtawe.

OtocjonOtocjon

Otocyon megalotis

Otocjon (Otocyon megalotis) to ssak drapieżny z rodziny psowatych, podobny nieco do lisa, jedyny, który żywi się niemal wyłącznie owadami. Zamieszkuje pustynne obszary wschodniej i południowej części kontynentu afrykańskiego. Ma wysokie kończyny i duże usz

Pies domowyPies domowy PL

Canis familiaris

Pies domowy to najwcześniej udomowione przez człowieka zwierzę. Znamy aż 300 różnych ras psa domowego. Jest aktywny w dzień. Łatwo się oswaja i przywiązuje do człowieka. Bardzo szybko biega, dobrze pływa.

Pies leśnyPies leśny

Speothos venaticus

Pies leśny to ssak z rodziny psowatych, żyjący w lasach Ameryki Południowej. Jest aktywny w nocy. Świetnie pływa i nurkuje. Zjada przede wszystkim gryzonie.

Piesiec, lis polarnyPiesiec, lis polarny

Vulpes lagopus

Piesiec (piesak, lis polarny) to piękny drapieżnik z rodziny psów. Ma bardzo gęste i puszyste futro zimą w kolorze białym lub niebieskawym. Obok polarnego niedźwiedzia jest najdalej na północ występującym ssakiem lądowym.

Szakal czaprakowySzakal czaprakowy

Canis mesomelas

Szakal czaprakowy (Canis mesomelas) to ssak drapieżny z rodziny psowatych, podobny nieco do lisa. Sierść rudawa, wierzch pokrywa biało obrzeżone, czarne z białymi plamami siodło.

Szakal złocistySzakal złocisty

Canis aureus

Szakal złocisty to drapieżny ssak zamieszkujący Afrykę, Azję i Europę. Preferuje brzegi zbiorników wodnych. Kopie nory i spędza w nich dzień. Czasem zajmuje nory innych ssaków. Przebywa w niewielkich grupach lub samotnie.

Urocjon wirginijski, lis wirginijskiUrocjon wirginijski, lis wirginijski

Urocyon cinereoargenteus

Urocjon wirginijski, lis wirginijski (Urocyon cinereoargenteus) to gatunek ssaka drapieżnego z rodziny psowatych. Sierść szarawa z wierzchu, ruda lub biaława od spodu, szyja, policzki białe.

WilkWilk PL

Canis lupus

Wilk to największy przedstawiciel rodziny psów, obecny także w naszym kraju. Jest szybkim i wytrwałym biegaczem. Jest aktywny nocą, ale czasem poluje też w dzień. Koczuje. Tylko w okresie rozrodu pozostaje dłużej w jednym miejscu. Zimą tworzą stada.

Wilk grzywiastyWilk grzywiasty

Chrysocyon brachyurus

Wilk grzywiasty to drapieżny ssak z rodziny psowatych o długich nogach, rudym futrze. Jest Podobny do lisa. Aktywny wieczorem i nocą. W dzień odpoczywa w wysokiej trawie.

• Wilczek krótkouchy (Atelocynus microtis)
  • Canis adustus
  • Canis lupaster
  • Canis rufus
  • Dusicyon australis
  • Wilk falklandzki (Dusicyon australis †)
  • Dusicyon avus
  • Lisoszakal (Dusicyon azarae)
  • Lycalopex culpaeus
  • Lycalopex fulvipes
  • Lycalopex griseus
  • Lycalopex gymnocercus
  • Lycalopex sechurae
  • Urocyon littoralis
  • Vulpes bengalensis
  • Vulpes ferrilata
  • Vulpes pallida
  • Vulpes velox
  • Vulpes zerda

Występują na całym świecie. Zamieszkują rejony arktyczne (piesiec), lasy, stepy i pustynie (fenek).

Są dobrymi biegaczami. Są bardzo zwinne i wytrwałe w biegu. Czasem łączą się w stada. Polują wówczas na duże ssaki kopytne. Aktywne są za dnia w nocy. Tylko jenot zapada w płytki sen zimowy. Kopią nory, kryją się w szczelinach skalnych. Prowadzą naziemny tryb życia.

Najlepiej rozwiniętym zmysłem jest węch. Wzrok i słuch również są dobrze rozwinięte.

Psy są zwykle monogamiczne. Ciąża trwa 63 dni. Samica rodzi zwykle raz w roku 2-13 młodych. Szczeniaki są ślepe ale owłosione. Są dojrzał płciowo po 2 latach.

Podstawą ich pokarmu jest mięso. Bywają wszystkożerne. Zjadają też owoce i padlinę.

Psy od tysiącleci towarzyszą człowiekowi jako zwierzęta pilnujące, towarzyskie, pasterskie, pociągowe, sportowe, obronne i myśliwskie. Niektóre psowate są cennymi zwierzętami futerkowymi.

Najszybszym ssakiem z tej rodziny jest kojot. Potrafi biegać z prędkością 65 km/h.

Lis

Pojawia się ruja i lisa.

Rodzą się młode lisy.

Wilk

Trwa ruja u wilka w obszarze euroazjatyckim.

Rodzą się w Polsce młode wilki.

Wilki zaczynają skupiać się w stada. Młodym wilkom wyrasta właściwe uzębienie.