Psowate

Psowate, psy (Canidae) to rodzina ssaków, która liczy dziś 40 gatunków w 15 rodzajach. W Polsce żyją 3 gatunki z tej rodziny ssaków. Szczątki kopalne znane są z eocenu.

Ich ciało jest silnie zbudowane, pokryte gęstą sierścią. Mają dużą głowę, trójkątne uszy, długi ogon, długie kończyny, półstopochodne, zakończone nie wciąganymi, tępymi pazurami. W uzębieniu silne kły i łamacze.

CyjonCyjon

Cuon alpinus

Cyjon to drapieżnik z rodziny psów zamieszkujący Azję. Osobniki, które żyją w cieplejszych rejonach mają przez cały rok sierść żółto-brązową. Prowadzi dzienny tryb życia. Chroni się w jaskiniach i norach po innych ssakach.

DingoDingo

Canis lupus dingo

Dingo to zdziczała forma psa domowego z Australii. Zajmuje niemalże każe środowisko na lądzie w Australii. Jest bardzo agresywny. Żyje w stadach.

FenekFenek

Fennecus zerda

Fenek to ssak z rodziny psów. Jego cechą charakterystyczną są ogromne uszy. Aktywny w nocy. W dzień chowa się do nory, które sam buduje, robi to wyjątkowo szybko. Jest ruchliwy i skoczny.

JenotJenot PL

Nyctereutes procyonoides

Jenot (kunops, junat) to drapieżnik z rodziny psów, występujący również na terenie naszego kraju. Ma ciało pokryte gęstym, puszystym futrem a na grzbiecie czarną pręgę.

KojotKojot

Canis latrans

Kojot to amerykański ssak z rodziny psowatych, podobny do szakala, czasem w ciemne plamki. Bardzo dobrze biega. Zajmuje nory wykopane przez siebie lub po innych zwierzętach.

Korsak, lis stepowyKorsak, lis stepowy

Vulpes corsac

Korsak, zwany także lisem stepowym, to drapieżnik unikający osiedla ludzkie, zamieszkujący suche tereny Azji. Jest podobny do lisa. Jest ostrożny. Aktywny nocą. Nory kopie rzadko. Zwykle zajmuje nory po innych ssakach.

LikaonLikaon

Lycaon pictus

Likaon to afrykański drapieżnik z rodziny psowatych o długich, czteropalczastych kończynach. Skóra pokryta jest rzadką sierścią. Kolor skóry jest czarny z białymi i żółtymi plamami.

LisLis PL

Vulpes vulpes

Lis to pospolity w Polsce drapieżnik o wydłużonym tułowiu i pysku, puszystym ogonie. Tępi gryzonie. Lisy chorują na wściekliznę i mogą zarażać inne zwierzęta oraz człowieka. Lis jest zwierzęciem łownym. Tępi gryzonie. Lisy chorują na wściekliznę i mogą zar

OtocjonOtocjon

Otocyon megalotis

Otocjon (Otocyon megalotis) to ssak drapieżny z rodziny psowatych, podobny nieco do lisa, jedyny, który żywi się niemal wyłącznie owadami. Zamieszkuje pustynne obszary wschodniej i południowej części kontynentu afrykańskiego. Ma wysokie kończyny i duże usz

Pies domowyPies domowy PL

Canis familiaris

Pies domowy to najwcześniej udomowione przez człowieka zwierzę. Znamy aż 300 różnych ras psa domowego. Jest aktywny w dzień. Łatwo się oswaja i przywiązuje do człowieka. Bardzo szybko biega, dobrze pływa.

Pies leśnyPies leśny

Speothos venaticus

Pies leśny to ssak z rodziny psowatych, żyjący w lasach Ameryki Południowej. Jest aktywny w nocy. Świetnie pływa i nurkuje. Zjada przede wszystkim gryzonie.

Piesiec, lis polarnyPiesiec, lis polarny

Alopex lagopus

Piesiec (piesak, lis polarny) to piękny drapieżnik z rodziny psów. Ma bardzo gęste i puszyste futro zimą w kolorze białym lub niebieskawym. Obok polarnego niedźwiedzia jest najdalej na północ występującym ssakiem lądowym.

Szakal złocistySzakal złocisty

Canis aureus

Szakal złocisty to drapieżny ssak zamieszkujący Afrykę, Azję i Europę. Preferuje brzegi zbiorników wodnych. Kopie nory i spędza w nich dzień. Czasem zajmuje nory innych ssaków. Przebywa w niewielkich grupach lub samotnie.

WilkWilk PL

Canis lupus

Wilk to największy przedstawiciel rodziny psów, obecny także w naszym kraju. Jest szybkim i wytrwałym biegaczem. Jest aktywny nocą, ale czasem poluje też w dzień. Koczuje. Tylko w okresie rozrodu pozostaje dłużej w jednym miejscu. Zimą tworzą stada.

Wilk grzywiastyWilk grzywiasty

Chrysocyon brachyurus

Wilk grzywiasty to drapieżny ssak z rodziny psowatych o długich nogach, rudym futrze. Jest Podobny do lisa. Aktywny wieczorem i nocą. W dzień odpoczywa w wysokiej trawie.

Nazwa rodziny
Psowate (Canidae)
Cały świat.Psowate - mapa występowania na świeciePsowate - mapa występowania w Polsce
Gromada: Ssaki (Mammalia)
Rząd: Drapieżne (Carnivora)
Rodzina: Psowate (Canidae)
Długość ciała
Długość głowy i tułowia: 37 cm - 160 cm, ogona: od 18 cm do 50 cm.
Masa ciała: 1,5-75 kg.
Głos
Szczekanie, skowyt.
Największy gatunek
Najmniejszy gatunek

• Wilczek krótkouchy (Atelocynus microtis)
  • Majkong, lis krabojad (Cerdocyon thous)
  • Wilk falklandzki (Dusicyon australis †)
  • Lisoszakal (Dusicyon azarae)

Występują na całym świecie. Zamieszkują rejony arktyczne (piesiec), lasy, stepy i pustynie (fenek).

Są dobrymi biegaczami. Są bardzo zwinne i wytrwałe w biegu. Czasem łączą się w stada. Polują wówczas na duże ssaki kopytne. Aktywne są za dnia w nocy. Tylko jenot zapada w płytki sen zimowy. Kopią nory, kryją się w szczelinach skalnych. Prowadzą naziemny tryb życia.

Najlepiej rozwiniętym zmysłem jest węch. Wzrok i słuch również są dobrze rozwinięte.

Psy są zwykle monogamiczne. Ciąża trwa 63 dni. Samica rodzi zwykle raz w roku 2-13 młodych. Szczeniaki są ślepe ale owłosione. Są dojrzał płciowo po 2 latach.

Podstawą ich pokarmu jest mięso. Bywają wszystkożerne. Zjadają też owoce i padlinę.

Psy od tysiącleci towarzyszą człowiekowi jako zwierzęta pilnujące, towarzyskie, pasterskie, pociągowe, sportowe, obronne i myśliwskie. Niektóre psowate są cennymi zwierzętami futerkowymi.

Najszybszym ssakiem z tej rodziny jest kojot. Potrafi biegać z prędkością 65 km/h.