Wilk grzywiasty

Wilk grzywiasty (Chrysocyon brachyurus) to drapieżny ssak z rodziny psowatych o długich nogach, rudym futrze z białymi plamami w okolicach podbrzusza i policzków, nogi pokryte w dolnej części czarną sierścią. Głowa zwykle nisko opuszczona. Podobny do lisa.

Wilk grzywiasty (Chrysocyon brachyurus)
Zdjęcie zbiorów ZOO w Opolu © medianauka.pl

Ameryka Południowa (Brazylia, Paragwaj, Argentyna). Preferuje niewielkie lasy leżące na dużych otwartych terenach.

Aktywny wieczorem i nocą. W dzień odpoczywa w wysokiej trawie. Jest samotnikiem. Tylko podczas rozrodu żyje w parach. Nie zasadza się na ofiary. Poluje na te osobniki, które spotyka na swojej drodze podczas wędrówki. Unika kontaktu z cywilizacją. Jest płochliwy. Nocą wydaje odgłosy "uah uah"

Długość głowy i tułowia wynosi do 125 cm. Ogon osiąga długość 30 cm. Wysokość w kłębie wynosi do 75-90 cm. Osiąga ciężar do 23 kg.

Gryzonie, króliki, ptaki, owady, a także ślimaki, jaszczurki, żaby. Wilk grzywiasty zjada także owoce, orzeszki, trzcinę cukrową. Jego przysmakiem są dzikie świnki morskie.

Ciąża trwa 65 dni. Samica rodzi od 1 do 5 młodych, ważących do 500 g. Umaszczenie młodych jest szare.

NT

Gatunek ten bliski zagrożenia wymarciem. Ma status NT w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych.

W Paragwaju wilk grzywiasty jest nazywany wielkim lisem.

Zwierzę to dość łatwo się oswaja.