Fenek

Fenek (Fennecus zerda) to gatunek ssaka z rodziny psów. Lis ten ma bardzo jasną, rudawą, kremową lub prawie białą sierść, która na brzuchu jest jaśniejsza.Ogon ma czarne zakończenie. Cechą charakterystyczną są ogromne uszy. Stopy są porośnięte włosami.

Fenek(Fennecus zerda)
© Christian Larue - Fotolia.com

Obszary pustynne Półwyspu arabskiego i północnej Afryki.

Aktywny w nocy. W dzień chowa się do nory, które sam buduje, robi to wyjątkowo szybko. Jest ruchliwy i skoczny. Prawdopodobnie może się obyć długo bez wody, gdyż zapuszcza się daleko w głąb pustyni. Przebywa w gromadach. Nory fenków, często ze sobą połączone, są bardzo czyste i dobrze wymoszczone. Ruchy fenka przypominają bardziej ruchy kotów niż psów.

Lis fenek dorasta do 30-40 cm długości ciała, długość ogona wynosi 17-30 cm. Osiąga ciężar do 1,5 kg.

Małe gryzonie, ptaki, jaja, jaszczurki, owady (szarańcza) a także pokarm roślinny. Fenki mogą się obywać bez wody przez dłuższy czas. Ulubiona zdobycz fenka to stepówka - ptak przypominający gołębia.

Ciąża trwa 50 dni. Samica rodzi w jednym miocie 2-5 młodych. Noworodek waży zaledwie 25-28 g i ma 10 cm długości, w tym 5 cm przypada na ogon.

Jest najmniejszym przedstawicielem rodziny psów. To jednocześnie największy drapieżnik Sahary.

Młode fenki oswaja się. Są też hodowane w prywatnych mieszkaniach.