Piesiec, lis polarny

Piesiec, lis polarny, piesak (Alopex lagopus) to ssak z rodziny psów. Ma bardzo gęste i puszyste futro, zimą w kolorze białym lub niebieskawym. Latem białe osobniki mają sierść w kolorze brązowym, osobniki o kolorze niebieskawym latem przybierają barwę ciemnoniebieską. Futro zimowe pojawia się z początkiem października, zrzucane jest w kwietniu. Piesiec jest zwierzęciem futerkowym. Uszy są krótkie, podeszwy łap owłosione.

Piesiec, lis polarny (Alopex lagopus)
© visceralimage - Fotolia.com

Arktyka. Tundra arktyczna oraz góry ponad górną granicą lasu, także wyspy arktyczne, wybrzeża.

Chroni się w norach lub jamach wykopanych w śniegu. Aktywny w dzień i w nocy. Bardzo dobrze znosi niskie temperatury. Gromadzi zapasy pokarmu. Pieśce gromadzą się wokół stada młodych fok, wielorybów wyrzuconych na brzeg morza, zjadają resztki zostawione przez niedźwiedzie polarne.

Pokarm zwierzęcy, w tym padlina. Poluje na lemingi.

Ciąża trwa 51-57 dni, po której samica w maju lub czerwcu rodzi do 11 młodych. Młodymi opiekuje się samiec i samica aż do zimy.

Obok polarnego niedźwiedzia jest najdalej na północ występującym ssakiem lądowym.

Zdarza się, że piesiec wędruje daleko po zamarzniętym morzu. Spotykano także pieśce dryfujące na krach lodowych.

Piesiec wytrzymuje temperaturę -80°C.

W epoce lodowcowej piesiec zasiedlał także nasze tereny.