Obrazkowate

Obrazkowate (Araceae) to rodzina roślin związanych ze środowiskiem wodnym. Zaliczamy do nich 4 polskie gatunki. Rodzaj obrazki (Arum) liczy sobie 15 gatunków, a rodzaj tatarak (Acorus) - zaledwie 2 gatunki.

To rośliny zielne, które mają zgrubiałe bulwiasto kłącza lub wodne byliny.

W przypadku obrazków liście są tylko odziomkowe, na długich ogonkach. Liście oszczepowate lub strzałkowate. charakterystyczny jest kwiatostan w kształcie kolby w pochwie.

W przypadku tataraku liście są mieczowate i równowąskie. Kwiaty przypominają kolby w liściowej podsadce.

Czermień błotnaCzermień błotna PL

Calla palustris

Czermień błotna (Calla palustris L.) to roślina wodna i bagienna z rodziny obrazkowatych - jedyny przedstawiciel rodzaju Calla. Jest to roślina lecznicza i trująca. Jest wieloletnia. Roślina ta rośnie w chłodniejszych rejonach półkuli północnej.

Obrazki plamisteObrazki plamiste PL §§

Arum maculatum

Obrazki plamiste (Arum maculatum) to roślina z rodziny obrazkowatych. Jest rośliną trującą o leczniczych właściwościach, czasem uprawianą w ogrodach. Roślina występuje w wilgotnych lasach i zaroślach, to rzadkość w naszej florze.

Obrazki wschodnieObrazki wschodnie PL

Arum orientale

Obrazki wschodnie (Arum orientale) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny obrazkowatych. To roślina trująca o leczniczych właściwościach i gatunek wskaźnikowy starych lasów.

Tatarak zwyczajnyTatarak zwyczajny PL - obcy

Acorus calamus

Tatarak zwyczajny (Acorus calamus) to bylina z rodziny obrazkowatych lub tatarakowatych (jak podają inne źródła) o leczniczych właściwościach. To roślina wodna, spotykana także w przydomowych ogrodach z oczkami wodnymi.

Obrazki preferują wilgotne i żyzne podłoże. Lubią cień i półcień. Występują w obszarze basenu Morza Śródziemnomorskiego. Większość gatunków żyje na wilgotnych terenach w tropikach i terenach o klimacie subtropikalnym. tylko nieliczne gatunki występują w klimacie umiarkowanym.

Kwiaty męskie i żeńskie obrazków są oddzielone strefą kwiatów bezpłciowych.

Obrazki plamiste: Kwitną obrazki plamiste.
         Obrazki wschodnie: Kwitną obrazki wschodnie.
          Tatarak zwyczajny: Kwitnie tatarak zwyczajny.