Obrazkowate

Obrazkowate (Araceae) to rodzina roślin związanych ze środowiskiem wodnym. Zaliczamy do nich 4 polskie gatunki. Rodzaj obrazki (Arum) liczy sobie 15 gatunków, a rodzaj tatarak (Acorus) - zaledwie 2 gatunki.

To rośliny zielne, które mają zgrubiałe bulwiasto kłącza lub wodne byliny.

W przypadku obrazków liście są tylko odziomkowe, na długich ogonkach. Liście oszczepowate lub strzałkowate. charakterystyczny jest kwiatostan w kształcie kolby w pochwie.

W przypadku tataraku liście są mieczowate i równowąskie. Kwiaty przypominają kolby w liściowej podsadce.

Rodzaje

Wykaz wszystkich opublikowanych rodzajów z tej rodziny.

Alokazja, zakleśń

Alokazja, zakleśń (Alocasia) to rodzaj dwuliściennych roślin z rodziny obrazkowatych, do którego zaliczamy około 70 gatunków. W Polsce w naturze nie występuje.

Alokazja amazońska
Zakleśń olbrzymia, alokazja olbrzymia
Zakleśń Veitcha, zakleśń barwna
Alocasia sanderiana
Alocasia sinuata
Alocasia odora
Filodendron

Filodendron (Philodendron) to rodzaj dwuliściennych roślin z rodziny obrazkowatych, do którego zaliczamy wiele gatunków ozdobnych.

Filodendron pnący
Philodendron balaoanum
Philodendron chimboanum
Philodendron cruentospathum
Philodendron gloriosum
Philodendron grandipes
Skrzydłokwiat

Skrzydłokwiat (Spathiphyllum) to rodzaj roślin z rodziny obrazkowatych, do którego zaliczamy około 27 gatunków, w Polsce nie występują. Jest popularną rośliną ozdobną, doniczkową.

Skrzydłokwiat kwiecisty
Skrzydłokwiat Wallisa

Wykaz pozostałych gatunków.

Aglaonema zmiennaAglaonema zmienna

Aglaonema commutatum

Aglaonema zmienna (Aglaonema commutatum) to gatunek trującej rośliny z rodziny obrazkowatych. To dość popularna ozdobna roślina doniczkowa.

Anturium ScherzeraAnturium Scherzera

Anturium scherzera

Anturium Scherzera, kitnia Scherzera (Anturium scherzera) to gatunek rośliny z rodziny obrazkowatych. To roślina szklarniowa na kwiaty cięte i ozdobna doniczkowa.

Anubias BarteraAnubias Bartera

Anubias barteri

Anubias Bartera (Anubias barteri) to gatunek wodnej rośliny z rodziny obrazkowatej. To roślina sadzona w akwariach, najlepiej otwartych.

Czermień błotnaCzermień błotna PL

Calla palustris

Czermień błotna (Calla palustris L.) to roślina wodna i bagienna z rodziny obrazkowatych - jedyny przedstawiciel rodzaju Calla. Jest to roślina lecznicza i trująca. Jest wieloletnia. Roślina ta rośnie w chłodniejszych rejonach półkuli północnej.

Kaladium dwubarwneKaladium dwubarwneKaladium dwubarwne

Caladium bicolor

Kaladium dwubarwne (Caladium bicolor) to gatunek rośliny z rodziny obrazkowatych, ozdobna z uwagi na przepiękne liście roślina doniczkowa, spotykana w wielu odmianach.

Kalia etiopskaKalia etiopska

Zantedeschia aethiopica

Kalia etiopska, cantedeskie etiopska (Zantedeschia aethiopica) to roślina z rodziny obrazkowatych. To ozdobna roślina doniczkowa.

Monstera dziurawa Monstera dziurawa

Monstera deliciosa

Monstera dziurkowana, monstera dziurawa (Monstera deliciosa) to gatunek rośliny z rodziny obrazkowatych. To popularna ozdobna z uwagi na liście roślina doniczkowa. To pnącze.

Obrazki plamisteObrazki plamiste PL §§

Arum maculatum

Obrazki plamiste (Arum maculatum) to roślina z rodziny obrazkowatych. Jest rośliną trującą o leczniczych właściwościach, czasem uprawianą w ogrodach. Roślina występuje w wilgotnych lasach i zaroślach, to rzadkość w naszej florze.

Obrazki wschodnieObrazki wschodnie PL

Arum orientale

Obrazki wschodnie (Arum orientale) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny obrazkowatych. To roślina trująca o leczniczych właściwościach i gatunek wskaźnikowy starych lasów.

Pistia rozetkowaPistia rozetkowa

Pistia stratiotes

Pistia rozetkowa (Pistia stratiotes) to gatunek wodnej rośliny pływającej z rodziny obrazkowatych. To także roślina akwariowa.

Scindapsus pstryScindapsus pstry

Scindapsus pictus

Scindapsus pstry (Scindapsus pictus) to gatunek trującej rośliny z rodziny obrazkowatych. To ozdobna roślina doniczkowa, pnącze.

Tatarak trawiastyTatarak trawiasty PL - ogród

Acorus gramineus

Tatarak trawiasty (Acorus gramineus) to gatunek rośliny z rodziny obrazkowatych, ozdobnej rośliny doniczkowej, ogrodowej do obsadzania oczek wodnych.

Tatarak zwyczajnyTatarak zwyczajny PL - obcy

Acorus calamus

Tatarak zwyczajny (Acorus calamus) to bylina z rodziny obrazkowatych lub tatarakowatych (jak podają inne źródła) o leczniczych właściwościach. To roślina wodna, spotykana także w przydomowych ogrodach z oczkami wodnymi.

Zamiokulkas zamiolistnyZamiokulkas zamiolistny

Zamioculcas zamiifolia

Zamiokulkas zamiolistny (Zamioculcas zamiifolia) to gatunek trującej rośliny z rodziny obrazkowatych. To popularna ozdobna roślina doniczkowa.

Zroślicha stopowcowa, syngoniumZroślicha stopowcowa, syngonium

Syngonium podophyllum

Zroślicha stopowcowa, syngonium (Syngonium podophyllum) to gatunek rośliny z rodziny obrazkowatych. To pnącze, roślina ozdobna doniczkowa.

Obrazki preferują wilgotne i żyzne podłoże. Lubią cień i półcień. Występują w obszarze basenu Morza Śródziemnomorskiego. Większość gatunków żyje na wilgotnych terenach w tropikach i terenach o klimacie subtropikalnym. tylko nieliczne gatunki występują w klimacie umiarkowanym.

Kwiaty męskie i żeńskie obrazków są oddzielone strefą kwiatów bezpłciowych.

Kalia etiopska: Kwitnie kalia etiopska.
         Obrazki plamiste: Kwitną obrazki plamiste.
         Obrazki wschodnie: Kwitną obrazki wschodnie.
          Tatarak trawiasty: Kwitnie tatarak trawiasty.
          Tatarak zwyczajny: Kwitnie tatarak zwyczajny.