Rośliny zielne dwuletnie

ogrodowe
ozdobne
inne
ZASTOSUJ

Uwaga! Jeżeli w danej sekcji zostały wyłączone wszystkie opcje, dany filtr nie jest wówczas aktywny!

Gatunki roślin

Barszcz zwyczajnyBarszcz zwyczajny PL

(Heracleum sphondylium)

Barszcz zwyczajny (Heracleum sphondylium) to dwuletnia roślina lub bylina lecznicza z rodziny baldaszkowatych o charakterystycznym zapachu, niegdyś warzywo. Gatunek jest podobny do barszczu syberyjskiego.

Bodziszek cuchnącyBodziszek cuchnący PL

(Geranium robertianum)

Bodziszek cuchnący (Geranium robertianum) to roślina jednoroczna lub dwuletnia z rodziny bodziszkowatych, wydzielająca nieprzyjemny zapach, pospolita w naszych lasach liściastych.

Chaber bławatekChaber bławatek PL

(Centaurea cyanus)

Chaber bławatek (Centaurea cyanus L.) to roślina jednoroczna lub dwuletnia, pospolity chwast zbożowy, tworzący łany. W Polsce to pospolity chwast polny, przede wszystkim zbożowy.

Dzięgiel litwor, arcydzięgielDzięgiel litwor, arcydzięgiel PL

(Angelica archangelica)

Dzięgiel litwor, arcydzięgiel (Angelica archangelica) to gatunek aromatycznej rośliny dwuletniej z rodziny baldaszkowatych lub według niektórych źródeł z rodziny selerowatych. W pierwszym roku roślina wytwarza łodygę i liście, a w drugim zakwita.

Fiołek ogrodowy, bratek ogrodowy, bratekFiołek ogrodowy, bratek ogrodowy, bratek PL

(Viola ×wittrockiana)

Fiołek ogrodowy, bratek ogrodowy, bratek to roślina dwuletnia ozdobna. Jest mieszańcem innych gatunków. Kwiaty są duże, jednobarwne i dwubarwne. Są tu także kwiaty o bardzo ciemnych odcieniach. W koronie pięć dużych płatków.

Fiołek polnyFiołek polny PL

(Viola arvensis)

Fiołek polny, bratek polny (Viola arvensis Murray) to pospolity chwast rolny. Kwiaty są małe (10-15 mm). Korona jest tak samo długa jak kielich lub trochę krótsza. Płatki są biało-żółte, pomarańczowe w gardzieli.

Fiołek trójbarwnyFiołek trójbarwny PL

(Viola tricolor)

Fiołek trójbarwny, bratek trójbarwny (Viola tricolor) to gatunek rośliny jednorocznej lub dwuletniej z rodziny fiołkowatych. To przodek fiołka ogrodowego. Fiołek ten jest wskaźnikiem gleby kwaśnej. To jednocześnie pospolity ogrodowy chwast.

Jasnota purpurowaJasnota purpurowa

(Lamium purpureum)

Jasnota purpurowa (Lamium purpureum) to jednoroczna lub dwuletnia roślina z rodziny jasnotowatych o brzydkim zapachu, to także uciążliwy chwast naszych ogrodów.

Kapusta rzepakKapusta rzepak PL

(Brassica napus)

Kapusta rzepak (Brassica napus) to roślina uprawna z rodziny kapustowatych. Rzepak (nasiona) zawiera prawie 50% tłuszczu. To nasza najpopularniejsza roślina oleista. Roślina ta jest uprawiana na całym świecie, w Polsce w całym kraju.

Koper włoski, fenkuł włoskiKoper włoski, fenkuł włoski PL

(Foeniculum vulgare)

Koper włoski, fenkuł włoski (Foeniculum vulgare Mill.) to roślina lecznicza i uprawna z rodziny baldaszkowatych, pochodząca z południa Europy. Łodyga jest wzniesiona, prosta. Liście są skrętoległe, trzykrotnie pierzaste, nitkowate.

Kozibród porolistny, salsefiaKozibród porolistny, salsefia

(Tragopogon porrifolius)

Kozibród porolistny, salsefia (Tragopogon porrifolius) to roślina dwuletnia lub jednoroczna z rodziny złożonych, gatunek uprawiany i dziczejący. To warzywo, którego jadalną częścią jest korzeń, podobny do korzenia pietruszki.

Lepnica biała, bniec białyLepnica biała, bniec biały PL

(Silene latifolia)

Lepnica biała, bniec biały (Silene latifolia) to roślina jednoroczna lub dwuletnia z rodziny goździkowatych, pospolity chwast polny. Bniec biały rośnie na terenach ruderalnych, na polach i łąkach.

Lucerna siewnaLucerna siewna PL

(Medicago sativa)

Lucerna siewna (Medicago sativa) to cenna roślina pastewna z rodziny motylkowatych, uprawna na zielonkę, dziczejąca, z wysoką zawartością białka. Osiąga wysokość 30-130 cm. Spotykana na terenach ruderalnych.

Lulek czarnyLulek czarny

(Hyoscyamus niger)

Lulek czarny (Hyoscyamus niger) to jednoroczna, rzadziej dwuletnia, trująca roślina zielna z rodziny psiankowatych, wydzielająca nieprzyjemny zapach. Zasiedla tereny ruderalne. Pojawia się jako chwast w uprawach maku.

Łopian większyŁopian większy PL

(Arctium lappa)

Łopian większy (Arctium lappa) to dwuletnia roślina lecznicza z rodziny astrowatych. W pierwszym roku roślina wytwarza różyczkę z liści, a w drugim roku pęd kwiatowy. Korzenie pierwszoroczne, obrane łodygi i ogonki liściowe są jadalne.

Naparstnica purpurowaNaparstnica purpurowa

(Digitalis purpura)

Naparstnica purpurowa (Digitalis purpura) to roślina dwuletnia lub wieloletnia z rodziny trędownikowatych o wyjątkowo ozdobnych kwiatach. Kwiaty są dość duże, różowo-purpurowe, dzwonkowate, zwisające, zebrane w grono

Nostrzyk żółtyNostrzyk żółty PL

(Melilotus officinalis)

Nostrzyk żółty (Melilotus officinalis) to roślina dwuletnia lub jednoroczna z rodziny motylkowatych o leczniczych właściwościach. Jest rośliną miododajną, pastewną, kiszonkową.

Ostropest plamistyOstropest plamisty

(Silybum marianum)

Ostropest plamisty (Silybum marianum) to podobna do ostu roślina dwuletnia z rodziny astrowatych. Ostropest plamisty bywa stosowany jako roślina ozdobna w ogrodach naturalistycznych.

Rdest ptasi, rdest różnolistnyRdest ptasi, rdest różnolistny PL

(Polygonum aviculare)

Rdest ptasi, rdest różnolistny (Polygonum aviculare) to roślina jednoroczna, rzadziej dwuletnia. Ma znane od lat właściwości lecznicze. W uprawach jest uciążliwym chwastem. Najczęściej spotykany wzdłuż dróg, ścieżek, na polach, także w miastach.

Starzec zwyczajnyStarzec zwyczajny

(Senecio vulgaris)

Starzec zwyczajny, starzec pospolity (Senecio vulgaris) to roślina roczna lub dwuletnia z rodziny astrowatych, pospolity chwast polny. W odróżnieniu od innych gatunków tego rodzaju nie występują tu kwiaty języczkowate.

Szczeć pospolita, szczeć leśnaSzczeć pospolita, szczeć leśna PL

(Dipsacus fullonum)

Szczeć pospolita, szczeć leśna (Dipsacus fullonum) to roślina dwuletnia z rodziny szczeciowatych. Bywa uprawiana jako roślina ozdobna. To także roślina lecznicza. W Polsce to pospolita roślina na terenie całego kraju.

Szczwół plamistySzczwół plamisty

(Conium maculatum)

Szczwół plamisty (Conium maculatum) to trująca roślina dwuletnia lub jednoroczna z rodziny baldaszkowatych, wydzielająca cuchnący, mysi zapach. To roślina obcego pochodzenia.

Tasznik pospolityTasznik pospolity PL

(Capsella bursa-pastoris)

Tasznik pospolity (Capsella bursa-pastoris) to jednoroczna lub dwuletnia, pospolita w sąsiedztwie człowieka roślina z rodziny kapustowatych. Jest łatwa do rozpoznania pod owocach - są to sercowate łuszczynki.

Wieczornik damskiWieczornik damski

(Hesperis matronalis)

Wieczornik damski (Hesperis matronalis) to roślina dwuletnia, rzadko bylina z rodziny krzyżowych, owłosiona, uprawiana, dziczejąca. Kwiaty są purpurowe, lawendowe albo białe, czteropłatkowe.

Żmijowiec zwyczajnyŻmijowiec zwyczajny

(Echium vulgare)

Żmijowiec zwyczajny (Echium vulgare) to gatunek trującej rośliny dwuletniej z rodziny szorstkolistnych. Kwiaty są niebieskie lub niebieskofioletowe, zebrane w kwiatostan przypominający kłos.

Liczba odnalezionych kart atlasu roślin (gatunków) według zadanych kryteriów: 25