logo

ogrodowe
ozdobne
inne
ZASTOSUJ

Uwaga! Jeżeli w danej sekcji zostały wyłączone wszystkie opcje, dany filtr nie jest wówczas aktywny!

Gatunki roślin

Aster solnyAster solny PL

(Aster tripolium)

Aster solny (Aster tripolium) to gatunek nagiej, dwuletniej rośliny z rodziny złożonych. Występuje na solniskach. Kwiaty liliowo-pomarańczowe.

Bagnica torfowaBagnica torfowa PL

(Scheuchzieria palustris)

Bagnica torfowa (Scheuchzieria palustris) to roślina kłączowa z rodziny bagnicowatych, jedyny przedstawiciel tej rodziny. Występuje w strefie umiarkowanej i zimniejszej na półkuli Północnej.

Barszcz mantegazyjski, barszcz MantegazziegoBarszcz mantegazyjski, barszcz Mantegazziego

(Heracleum mantegazzianum)

Barszcz mantegazyjski, barszcz Mantegazziego, barszcz kaukaski (Heracleum mantegazzianum) to bylina z rodziny baldaszkowatych, podobna do barszczu Sosnowskiego. Roślina wydziela sok, który w kontakcie ze skórą prowadzi do poważnych poparzeń.

Barszcz zwyczajnyBarszcz zwyczajny PL

(Heracleum sphondylium)

Barszcz zwyczajny (Heracleum sphondylium) to dwuletnia roślina lub bylina lecznicza z rodziny baldaszkowatych o charakterystycznym zapachu, niegdyś warzywo. Gatunek jest podobny do barszczu syberyjskiego.

Bełżyna balsamiczna, złocień balsamicznyBełżyna balsamiczna, złocień balsamiczny

(Balsamita major)

Bełżyna balsamiczna, złocień balsamiczny, wrotycz szerokolistny (Balsamita major) to gatunek rośliny z rodziny astrowatych o leczniczych właściwościach.

Bodziszek cuchnącyBodziszek cuchnący PL

(Geranium robertianum)

Bodziszek cuchnący (Geranium robertianum) to roślina jednoroczna lub dwuletnia z rodziny bodziszkowatych, wydzielająca nieprzyjemny zapach, pospolita w naszych lasach liściastych.

Burak zwyczajnyBurak zwyczajny PL

(Beta vulgaris)

Burak zwyczajny (Beta vulgaris) to gatunek dwuletniej rośliny z rodziny komosowatej. To pospolite warzywo o wielu odmianach. Gatunek ten obejmuje wiele kultywarów.

Centuria zwyczajna, centuria pospolitaCenturia zwyczajna, centuria pospolita PL

(Centaurium erythraea)

Centuria zwyczajna, centuria pospolita (Centaurium erythraea) to jednoroczna lub dwuletnia roślina lecznicza z rodziny goryczkowatych.

Chaber bławatekChaber bławatek PL

(Centaurea cyanus)

Chaber bławatek (Centaurea cyanus L.) to roślina jednoroczna lub dwuletnia, pospolity chwast zbożowy, tworzący łany. W Polsce to pospolity chwast polny, przede wszystkim zbożowy.

Chaber kolącyChaber kolący

(Centaurea calcitrapa)

Chaber kolący (Centaurea calcitrapa) to gatunek rośliny z rodziny astrowatych z charakterystycznymi kolcami na listkach okrywy u nasady.

Chaber wełnistyChaber wełnisty PL

(Centaurea solstitialis)

Chaber wełnisty (Centaurea solstitialis) to gatunek jednorocznej lub dwuletniej rośliny z rodziny astrowatych. Kwiaty są żółte z charakterystycznymi cierniami u nasady.

Cykoria endywiaCykoria endywia

(Cichorium endivia)

Cykoria endywia, endywia (Cichorium endivia) to gatunek jednorocznej lub dwuletniej rośliny uprawnej z rodziny astrowatych. To cenny składnik surówek oraz dodatek do kanapek.

Czosnaczek pospolityCzosnaczek pospolity PL

(Alliaria petiolata)

Czosnaczek pospolity (Alliaria petiolata) to roślina lecznicza, dwuletnia z rodziny kapustowatych. W pierwszym roku rosną jedynie liście. Łodyga z kwiatami pojawia się dopiero w drugim roku.

Dwurząd murowyDwurząd murowy

(Diplotaxis muralis)

Dwurząd murowy (Diplotaxis muralis) to gatunek jednoroczne lub rzadziej dwuletniej rośliny z rodziny kapustowatych. Ma zmienny wygląd.

Dziewanna drobnokwiatowaDziewanna drobnokwiatowa PL

(Verbascum thapsus)

Dziewanna drobnokwiatowa (Verbascum thapsus) to gatunek rośliny dwuletniej z rodziny trędownikowatych o leczniczych właściwościach. W pierwszym roku wyrasta rozeta liści, w drugim pęd kwiatowy.

Dziewanna fioletowaDziewanna fioletowa PL

(Verbascum phoeniceum)

Dziewanna fioletowa (Verbascum phoeniceum) to gatunek rośliny jednorocznej, dwuletniej lub wieloletniej z rodziny trędownikowatych. To także roślina ozdobna, czasem uprawiana w ogrodach.

Dziewanna pospolitaDziewanna pospolita PL

(Verbascum nigrum)

Dziewanna pospolita (Verbascum nigrum) to gatunek dwuletniej lub wieloletniej rośliny z rodziny trędownikowatych, tworząca mieszańce z innymi gatunkami.

Dziewanna wielkokwiatowaDziewanna wielkokwiatowa PL

(Verbascum densi-florum)

Dziewanna wielkokwiatowa (Verbascum densi-florum) to gatunek okazałej rośliny dwuletniej z rodziny trędownikowatych, podobna do dziewanny kutnerowatej, od której różni się większymi kwiatami.

Dziewięćsił pospolityDziewięćsił pospolity PL

(Carlina vulgaris)

Dziewięćsił pospolity (Carlina vulgaris) to gatunek rośliny dwuletniej z rodziny złożonych. Kwiaty są zebrane w koszyczki o średnicy do 3-5 cm. Wewnętrzne liście okrywy są słomkowe.

Dzięgiel litwor, arcydzięgielDzięgiel litwor, arcydzięgiel PL

(Angelica archangelica)

Dzięgiel litwor, arcydzięgiel (Angelica archangelica) to gatunek aromatycznej rośliny dwuletniej z rodziny baldaszkowatych lub według niektórych źródeł z rodziny selerowatych. W pierwszym roku roślina wytwarza łodygę i liście, a w drugim zakwita.

Dzwonek bolońskiDzwonek boloński PL

(Campanula bononiensis)

Dzwonek boloński (Campanula bononiensis) to gatunek rośliny dwuletniej lub byliny z rodziny dzwonkowatych. Kwiaty są dzwonkowate, jasnofioletowe lub niebieskofioletowe.

Dzwonek rozpierzchłyDzwonek rozpierzchły PL

(Campanula patula)

Dzwonek rozpierzchły (Campanula patula) to gatunek rośliny dwuletniej lub wieloletniej z rodziny dzwonkowatych. To jeden z naszych najbardziej pospolitych dzwonków. Rośnie na łąkach, skrajach lasów, zrębach.

Dzwonek szczeciniastyDzwonek szczeciniasty PL

(Campanula cervicaria)

Dzwonek szczeciniasty (Campanula cervicaria) to gatunek wieloletniej lub dwuletniej rośliny z rodziny dzwonkowatych. Kwiaty są niebieskie, niebieskofioletowe, o krótkiej koronie, zebrane są w szczytową główkę

Farbownik lekarskiFarbownik lekarski PL

(Anchusa officinalis)

Farbownik lekarski (Anchusa officinalis) to gatunek wieloletniej lub dwuletniej rośliny leczniczej z rodziny szorstkolistnych. W pierwszym roku wyrasta rozeta liści odziomkowych. Łodyga wyrasta dopiero kolejnym roku.

Fiołek ogrodowy, bratek ogrodowy, bratekFiołek ogrodowy, bratek ogrodowy, bratek PL

(Viola ×wittrockiana)

Fiołek ogrodowy, bratek ogrodowy, bratek to roślina dwuletnia ozdobna. Jest mieszańcem innych gatunków. Kwiaty są duże, jednobarwne i dwubarwne. Są tu także kwiaty o bardzo ciemnych odcieniach. W koronie pięć dużych płatków.

Fiołek polnyFiołek polny PL

(Viola arvensis)

Fiołek polny, bratek polny (Viola arvensis Murray) to pospolity chwast rolny. Kwiaty są małe (10-15 mm). Korona jest tak samo długa jak kielich lub trochę krótsza. Płatki są biało-żółte, pomarańczowe w gardzieli.

Fiołek trójbarwnyFiołek trójbarwny PL

(Viola tricolor)

Fiołek trójbarwny, bratek trójbarwny (Viola tricolor) to gatunek rośliny jednorocznej lub dwuletniej z rodziny fiołkowatych. To przodek fiołka ogrodowego. Fiołek ten jest wskaźnikiem gleby kwaśnej. To jednocześnie pospolity ogrodowy chwast.

Firletka kwiecistaFirletka kwiecista PL

(Lychnis coronaria)

Firletka kwiecista (Lychnis coronaria) to gatunek rośliny dwuletniej lub byliny z rodziny goździkowatych, wełnisto owłosionej, spotykana w uprawach ogrodowych, dziczejąca. Zasiedla pola, nieużytki, tereny przydrożne.

Gorczycznik pospolityGorczycznik pospolity PL

(Barbarea vulgaris)

Gorczycznik pospolity (Barbarea vulgaris) to dwuletnia roślina z rodziny kapustowatych. Rośnie w miejscach ruderalnych, nad wodami, na murawach.

Gorczycznik pośredniGorczycznik pośredni

(Barbarea intermedia)

Gorczycznik pośredni (Barbarea intermedia) to dwuletnia roślina z rodziny kapustowatych. Roślina ta jest czasem zawlekana do Polski.

Goryczuszka  WettsteinaGoryczuszka Wettsteina PL

(Gentianella germanica)

Goryczuszka Wettsteina (Gentianella germanica) to gatunek rośliny dwuletniej lub jednorocznej z rodziny goryczkowatych. Osiąga wysokość 5-40 cm. Kwiaty są fioletowe.

Goryczuszka gorzkawaGoryczuszka gorzkawa PL

(Gentianella amarella)

Goryczuszka gorzkawa, goryczka gorzkawa (Gentianella amarella) to gatunek dwuletniej rośliny z rodziny goryczkowatych. Niezbyt częsta roślina w całym kraju.

Goździk kosmatyGoździk kosmaty PL

(Dianthus armeria)

Goździk kosmaty (Dianthus armeria) to jednoroczna lub dwuletnia roślina z rodziny goździkowatych. Rośnie na suchych murawach, w zaroślach. Spotykana przede wszystkim na południu kraju.

Goździk ogrodowyGoździk ogrodowy

(Dianthus caryophyllus)

Goździk ogrodowy (Dianthus caryophyllus) to gatunek wieloletniej lub dwuletniej rośliny z rodziny goździkowatych, uprawiany w wielu odmianach jako kwiat ozdobny.

Iglica pospolitaIglica pospolita PL

(Erodium cicutarium)

Iglica pospolita (Erodium cicutarium) to jednoroczna lub dwuletnia roślina z rodziny bodziszkowatych, chwast upraw zbożowych i okopowych. Iglica pospolita rośnie na polach, przy drogach, na murawach, terenach ruderalnych.

Iresyna HerbstaIresyna Herbsta

(Iresine herbstii)

Iresyna Herbsta, irezyna Herbsta (Iresine herbstii) to gatunek rośliny z rodziny szarłatowatych. W Polsce gatunek ten jest uprawiany jako roślina rabatowa z uwagi na piękne, ozdobne liście.

JarmużJarmuż PL

(Brassica oleracea var. sabellica)

Jarmuż (Brassica rapa ssp. pekinensis) to odmiana kapusty warzywnej z rodziny kapustowatych, popularne warzywo, uprawiane także w Polsce.

Jasieniec piaskowyJasieniec piaskowy PL

(Jasione montana)

Jasieniec piaskowy (Jasione montana) to gatunek rośliny jednorocznej, dwuletniej lub wieloletniej z rodziny dzwonkowatych o niebieskich, główkowatych kwiatostanach.

Jasnota purpurowaJasnota purpurowa

(Lamium purpureum)

Jasnota purpurowa (Lamium purpureum) to jednoroczna lub dwuletnia roślina z rodziny jasnotowatych o brzydkim zapachu, to także uciążliwy chwast naszych ogrodów.

Jasnota różowaJasnota różowa

(Lamium amplexicaule)

Jasnota różowa (Lamium amplexicaule) to jednoroczna lub dwuletnia roślina z rodziny jasnotowatych, uciążliwy chwast, głównie upraw okopowych, zbożowych, prawdopodobnie trujący dla koni.

Jęczmień zwyczajnyJęczmień zwyczajny PL

(Hordeum vulgare)

Jęczmień zwyczajny, jęczmień wielorzędowy (Hordeum vulgare) to gatunek jednorocznej lub dwuletniej rośliny z rodziny wiechlinowatych, zaliczany do najbardziej pospolitych zbóż w Polsce.

Kapusta 'Pak Choi', kapusta właściwa chińskaKapusta 'Pak Choi', kapusta właściwa chińska

(Brassica rapa chinensis)

Kapusta 'Pak Choi', kapusta właściwa chińska (Brassica rapa chinensis) to podgatunek kapusty polnej, dość popularnego warzywa.

Kapusta kreteńskaKapusta kreteńska

(Brassica cretica)

Kapusta kreteńska (Brassica cretica) to gatunek rośliny z rodziny kapustowatych. Roślina spotykana w uprawach. Kwiaty są żółtobiałe zebrane w kwiatostan.

Kapusta polna, rzepa, rzepikKapusta polna, rzepa, rzepik

(Brassica rapa)

Kapusta polna, rzepa, rzepik (Brassica rapa) to jednoroczna lub dwuletnia roślina z rodziny kapustowatych. Dziś to prawie zupełnie nieznane warzywo, choć w średniowieczu było popularne.

Kapusta rzepakKapusta rzepak PL

(Brassica napus)

Kapusta rzepak (Brassica napus) to roślina uprawna z rodziny kapustowatych. Rzepak (nasiona) zawiera prawie 50% tłuszczu. To nasza najpopularniejsza roślina oleista. Roślina ta jest uprawiana na całym świecie, w Polsce w całym kraju.

Kapusta warzywnaKapusta warzywna PL

(Brassica oleracea)

Kapusta warzywna (Brassica oleracea) to dwuletnia lub wieloletnia roślina uprawna z rodziny kapustowatych o bardzo wielu, znacznie różniących się od siebie odmianach. Posiada lecznicze właściwości.

Kapusta włoskaKapusta włoska PL

(Brassica oleracea var. sabauda)

Kapusta włoska (Brassica oleracea var. sabauda) to odmiana kapusty warzywnej z rodziny kapustowatych, popularne warzywo, uprawiane także w Polsce o charakterystycznie pomarszczonych liściach.

Kminek zwyczajny, karolekKminek zwyczajny, karolek PL

(Carum carvi)

Kminek zwyczajny, karolek (Carum carvi) to gatunek rośliny dwuletniej z rodziny baldaszkowatych, roślina uprawna, przyprawowa, o leczniczych właściwościach.

Kokorycz żółtawaKokorycz żółtawa

(Corydalis capnoides)

Kokorycz żółtawa (Corydalis capnoides) to gatunek jednorocznej lub dwuletniej rośliny z rodziny dymnicowatych. Bywa zawlekana do naszego kraju (Karpaty, Puławy).

Koniczyna polna, kotkiKoniczyna polna, kotki PL

(Trifolium arvense)

Koniczyna polna, kotki (Trifolium arvense) to gatunek jednorocznej lub dwuletniej rośliny z rodziny bobowatych, której kwiaty przypominają kotki i różnią się tym samym od roslin z tego rodzaju.

Koniczyna złocistożółtaKoniczyna złocistożółta PL

(Trifolium aureum)

Koniczyna złocistożółta (Trifolium aureum) to gatunek rośliny jednorocznej lub dwuletniej z rodziny bobowatych. Wartość pastewna jest klasy średniej.

Koper włoski, fenkuł włoskiKoper włoski, fenkuł włoski PL

(Foeniculum vulgare)

Koper włoski, fenkuł włoski (Foeniculum vulgare Mill.) to roślina lecznicza i uprawna z rodziny baldaszkowatych, pochodząca z południa Europy. Łodyga jest wzniesiona, prosta. Liście są skrętoległe, trzykrotnie pierzaste, nitkowate.

Kozibród łąkowyKozibród łąkowy PL

(Tragopogon pratensis)

Kozibród łąkowy (Tragopogon pratensis) to gatunek dwuletniej rośliny z rodziny astrowatych. Rośnie na murawach, łąkach, przy drogach i na terenach ruderalnych. Występuje w Europie i Azji.

Kozibród porolistny, salsefiaKozibród porolistny, salsefia

(Tragopogon porrifolius)

Kozibród porolistny, salsefia (Tragopogon porrifolius) to roślina dwuletnia lub jednoroczna z rodziny złożonych, gatunek uprawiany i dziczejący. To warzywo, którego jadalną częścią jest korzeń, podobny do korzenia pietruszki.

Kruszczyk drobnolistnyKruszczyk drobnolistny PL

(Epipactis microphylla)

Kruszczyk drobnolistny (Epipactis microphylla) to rodzimy storczyk. Kwiaty są biało-zielone, nabiegłe czerwono. Liście są nieliczne i bardzo drobne.

Lak pospolityLak pospolity

(Cheiranthus cheiri)

Lak pospolity, lak wonny (Cheiranthus cheiri) to roślina z rodziny kapustowatych, w Polsce uprawiana jako roślina dwuletnia. Kwiaty są żółte, czasem czerwone, pomarańczowe, złożone z czterech płatków.

Lepnica biała, bniec białyLepnica biała, bniec biały PL

(Silene latifolia)

Lepnica biała, bniec biały (Silene latifolia) to roślina jednoroczna lub dwuletnia z rodziny goździkowatych, pospolity chwast polny. Bniec biały rośnie na terenach ruderalnych, na polach i łąkach.

Lewkonia letnia, lewkonia szaraLewkonia letnia, lewkonia szara

(Matthiola incana)

Lewkonia letnia, lewkonia szara, maciejka ogrodowa (Matthiola incana) to gatunek wieloletniej lub dwuletniej rośliny z rodziny krzyżowych, u nasady często zdrewniałej. U nas to roślina jednoroczna.

Lucerna nerkowataLucerna nerkowata PL

(Medicago lupulina)

Lucerna nerkowata (Medicago lupulina) to gatunek jednorocznej lub dwuletniej rośliny z rodziny bobowatych. Preferuje glebę gliniastą, o zasadowym odczynie.

Lucerna siewnaLucerna siewna PL

(Medicago sativa)

Lucerna siewna (Medicago sativa) to cenna roślina pastewna z rodziny motylkowatych, uprawna na zielonkę, dziczejąca, z wysoką zawartością białka. Osiąga wysokość 30-130 cm. Spotykana na terenach ruderalnych.

Lulek czarnyLulek czarny

(Hyoscyamus niger)

Lulek czarny (Hyoscyamus niger) to jednoroczna, rzadziej dwuletnia, trująca roślina zielna z rodziny psiankowatych, wydzielająca nieprzyjemny zapach. Zasiedla tereny ruderalne. Pojawia się jako chwast w uprawach maku.

Łopian gajowyŁopian gajowy PL

(Arctium nemorosum)

Łopian gajowy (Arctium nemorosum) to gatunek dwuletniej rośliny z rodziny złożonych. Rośnie na skrajach lasów liściastych, na zrębach, najczęściej w Karpatach i Sudetach.

Łopian większyŁopian większy PL

(Arctium lappa)

Łopian większy (Arctium lappa) to dwuletnia roślina lecznicza z rodziny astrowatych. W pierwszym roku roślina wytwarza różyczkę z liści, a w drugim roku pęd kwiatowy. Korzenie pierwszoroczne, obrane łodygi i ogonki liściowe są jadalne.

Malwa ogrodowaMalwa ogrodowa

(Alcea rosea)

Malwa ogrodowa, malwa różowa (Alcea rosea) to gatunek rośliny wieloletniej z rodziny ślazowatych, uprawiana jako roślina ozdobna, przejściowo dziczejąca. Malwa ogrodowa ma lecznicze właściwości.

Marchew zwyczajnaMarchew zwyczajna PL

(Daucus carota)

Marchew zwyczajna (Daucus carota) to gatunek rośliny z rodziny baldaszkowatych, popularne warzywo uprawiane niemalże na całym świecie. To roślina lecznicza.

Miesiącznica rocznaMiesiącznica roczna

(Lunaria annua)

Miesiącznica roczna (Lunaria annua) to gatunek jednorocznej lub dwuletniej rośliny z rodziny astrowatych. To dość popularna roślina ozdobna na suche bukiety i do ogrodów naturalistycznych.

Mikołajek olbrzymiMikołajek olbrzymi

(Eryngium giganteum)

Mikołajek olbrzymi (Eryngium giganteum) to bylina lub roślina dwuletnia z rodziny baldaszkowatych. Gatunek rośnie w Iranie i na Kaukazie na łąkach i w lasach. Gatunek spotykany w uprawach ogrodowych.

Naparstnica purpurowaNaparstnica purpurowa

(Digitalis purpura)

Naparstnica purpurowa (Digitalis purpura) to roślina dwuletnia lub wieloletnia z rodziny trędownikowatych o wyjątkowo ozdobnych kwiatach. Kwiaty są dość duże, różowo-purpurowe, dzwonkowate, zwisające, zebrane w grono

Naparstnica rdzawaNaparstnica rdzawa

(Digitalis ferruginea)

Naparstnica rdzawa (Digitalis ferruginea) to gatunek dwuletniej rośliny lub byliny z rodziny trędownikowatych, spotykanej u nas jako roślina rabatowa, parkowa. Ma lecznicze właściwości.

Naparstnica wełnistaNaparstnica wełnista

(Digitalis lanata)

Naparstnica wełnista (Digitalis lanata) to gatunek dwuletniej lub wieloletniej rośliny kępkowej z rodziny trędownikowatych. To roślina lecznicza i jednocześnie trująca.

Naparstnica zwyczajnaNaparstnica zwyczajna PL

(Digitalis grandiflora)

Naparstnica zwyczajna (Digitalis grandiflora) to gatunek wieloletniej lub dwuletniej rośliny z rodziny trędownikowatych. Jest to roślina trująca o leczniczych właściwościach. To także roślina ozdobna.

Niezapominajka leśnaNiezapominajka leśna PL

(Myosotis sylvatica)

Niezapominajka leśna (Myosotis sylvatica) to gatunek rośliny dwuletniej lub byliny z rodziny szorstkolistnych. Spotykana także w uprawach jako roślina ozdobna. Porasta lasy liściaste, zarośla. Preferuje półcień.

Nostrzyk żółtyNostrzyk żółty PL

(Melilotus officinalis)

Nostrzyk żółty (Melilotus officinalis) to roślina dwuletnia lub jednoroczna z rodziny motylkowatych o leczniczych właściwościach. Jest rośliną miododajną, pastewną, kiszonkową.

Oset grubogłówkowyOset grubogłówkowy

(Carduus pycnocephalus)

Oset grubogłówkowy (Carduus pycnocephalus) to gatunek jednorocznej, rzadziej dwuletniej rośliny z rodziny astrowatych. Kwiaty są różowoczerwone, zebrane w koszyczki po 1-3 sztuki.

Oset kędzierzawyOset kędzierzawy PL

(Carduus crispus)

Oset kędzierzawy (Carduus crispus) to gatunek rośliny dwuletniej z rodziny astrowatych. Kwiaty są zebrane w siedzące koszyczki po kilka na szczycie łodygi. Okrywa koszyczka ma 1-2 cm długości.

Oset nastroszonyOset nastroszony

(Carduus acanthoides)

Oset nastroszony (Carduus acanthoides) to roślina dwuletnia z rodziny astrowatych. Kwiaty są zebrane w koszyczki, mają purpurowy kolor. Liście są z brzegu cierniste, pierzasto-dzielne, o podługowatym kształcie.

Oset wąskokwiatowyOset wąskokwiatowy

(Carduus tenuiflorus)

Oset wąskokwiatowy (Carduus tenuiflorus) to gatunek jednorocznej, rzadziej dwuletniej rośliny z rodziny astrowatych. Kwiaty są purpurowe, zebrane w koszyczki po 3-20 sztuki.

Oset wielkogłówkowyOset wielkogłówkowy

(Carduus thoermeri)

Oset wielkogłówkowy (Carduus thoermeri) to gatunek dwuletniej rośliny z rodziny astrowatych. Kwiaty są purpurowe, czerwonawe, różowe, zebrane w okazałe koszyczki.

Oset zwisłyOset zwisły

(Carduus nutans)

Oset zwisły (Carduus nutans) to gatunek rośliny dwuletniej z rodziny astrowatych. Kwiaty są rurkowe, zebrane w zwisające koszyczki o średnicy do 7 cm. Listki okrywy odgięte ku tyłowi, zwężone.

Ostropest plamistyOstropest plamisty

(Silybum marianum)

Ostropest plamisty (Silybum marianum) to podobna do ostu roślina dwuletnia z rodziny astrowatych. Ostropest plamisty bywa stosowany jako roślina ozdobna w ogrodach naturalistycznych.

Ostrożeń głowaczOstrożeń głowacz PL

(Cirsium eriophorum)

Ostrożeń głowacz (Cirsium eriophorum) to gatunek dwuletniej rośliny z rodziny złożonych, bardzo rzadki w Polsce.

Ostrzeń pospolityOstrzeń pospolity PL

(Cynoglossum officinale)

Ostrzeń pospolity (Cynoglossum officinale) to gatunek dwuletniej rośliny z rodziny szorstkolistnych. To roślina trująca o leczniczych właściwościach.

Ośmiał mniejszyOśmiał mniejszy

(Cerinthe minor)

Ośmiał mniejszy (Cerinthe minor) to roślina dwuletnia (czasem jednoroczna lub wieloletnia) z rodziny szorstkolistnych. Kwiaty są żółte, czasem z purpurowymi plamkami. Łatki korony zaostrzone.

Pasternak zwyczajnyPasternak zwyczajny PL

(Pastinaca sativa)

Pasternak zwyczajny (Pastinaca sativa) to dwuletnia roślina z rodziny baldaszkowatych, rzadko uprawiane warzywo i roślina lecznicza. Z wyglądu przypomina pietruszkę i marchew.

Pietruszka zwyczajnaPietruszka zwyczajna

(Petroselinum crispum)

Pietruszka zwyczajna (Petroselinum crispum) to dwuletnia roślina z rodziny baldaszkowatych, wydzielająca charakterystyczny zapach, uprawiana jako warzywo. Ma również lecznicze właściwości. Znane są odmiany korzeniowe i naciowe.

PorPor

(Allium porrum)

Por (Allium porrum) to bylina lub dwuletnia roślina z rodziny liliowatych, popularne warzywo, roślina przyprawowa. W Polsce jest to roślina jednoroczna.

Przestęp dwupiennyPrzestęp dwupienny

(Bryonia cretica)

Przestęp dwupienny (Bryonia cretica) to trująca roślina dwuletnia lub wieloletnia, pnącze z rodziny dyniowatych o leczniczych właściwościach.

Przewiercień długolistnyPrzewiercień długolistny PL

(Bupleurum longifolium)

Przewiercień długolistny (Bupleurum longifolium) to gatunek rośliny dwuletniej lub wieloletniej z rodziny baldaszkowatych. Rośnie na górskich zboczach, murawach, w lasach na południu i Pomorzu.

Przymiotno białePrzymiotno białe

(Erigeron annuus)

Przymiotno białe (Erigeron annuus) to gatunek rośliny dwuletniej lub wieloletniej z rodziny astrowatych. Kwiaty języczkowe liliowe lub białe, wąskie i liczne, rurkowe - żółte.

Pszenica zwyczajnaPszenica zwyczajna PL

(Triticum aestivum)

Pszenica zwyczajna (Triticum aestivum) to gatunek trawy jednorocznej lub dwuletniej o wąskim kłosie, pospolicie uprawianej na całym świecie. To jedno z pospolitych zbóż o dużym znaczeniu gospodarczym.

Pyleniec pospolityPyleniec pospolity

(Berteroa incana)

Pyleniec pospolity (Berteroa incana) to jednoroczna lub dwuletnia roślina z rodziny kapustowatych, szarozielona, chwast w uprawach zbożowych.

Rdest ptasi, rdest różnolistnyRdest ptasi, rdest różnolistny PL

(Polygonum aviculare)

Rdest ptasi, rdest różnolistny (Polygonum aviculare) to roślina jednoroczna, rzadziej dwuletnia. Ma znane od lat właściwości lecznicze. W uprawach jest uciążliwym chwastem. Najczęściej spotykany wzdłuż dróg, ścieżek, na polach, także w miastach.

Rzeżucha leśnaRzeżucha leśna PL

(Cardamine flexuosa)

Rzeżucha leśna (Cardamine flexuosa) to gatunek jednorocznej lub dwuletniej rośliny z rodziny kapustowatych o jadalnych liściach i pędach.

Rzeżucha włochata, rzeżucha czteropręcikowaRzeżucha włochata, rzeżucha czteropręcikowa PL

(Cardamine hirsuta)

Rzeżucha włochata, rzeżucha czteropręcikowa (Cardamine hirsuta) to gatunek jednorocznej lub dwuletniej rośliny z rodziny kapustowatych.

Sałata jadowitaSałata jadowita

(Lactuca virosa)

Sałata jadowita (Lactuca virosa) to cuchnąca roślina dwuletnia lub roczna z rodziny astrowatych, rzadko zawlekana do Polski. Kwitnie w okresie od czerwca do sierpnia. Liście są poziomo rozpostarte, brzegiem ząbkowane.

Sałata kompasowaSałata kompasowa

(Lactuca serriola)

Sałata kompasowa (Lactuca serriola) to roślina roczna lub dwuletnia z rodziny astrowatych. To trująca roślina o leczniczych właściwościach. Wydziela sok mleczny. To chwast upraw.

Sałata siewnaSałata siewna

(Lactuca sativa)

Sałata siewna, głąbiki krakowskie (Lactuca sativa) to gatunek jednorocznej lub dwuletniej rośliny z rodziny złożonych, roślina uprawna, popularne warzywo. Od niedawna można spotkać także odmiany ozdobne.

Selery zwyczajne, selerSelery zwyczajne, seler

(Apium graveolens)

Seler, selery zwyczajne (Apium graveolens) to dwuletnia roślina uprawna, warzywo z rodziny baldaszkowatych. Uprawia się odmiany korzeniowe i naciowe. W Polsce uprawia się głównie seler korzeniowy.

Starzec jakubekStarzec jakubek PL

(Senecio jacobaea)

Starzec jakubek (Senecio jacobaea) to gatunek dwuletniej lub wieloletniej rośliny z rodziny astrowatych. To roślina trująca o leczniczych właściwościach.

Starzec zwyczajnyStarzec zwyczajny

(Senecio vulgaris)

Starzec zwyczajny, starzec pospolity (Senecio vulgaris) to roślina roczna lub dwuletnia z rodziny astrowatych, pospolity chwast polny. W odróżnieniu od innych gatunków tego rodzaju nie występują tu kwiaty języczkowate.

Stulicha psiaStulicha psia

(Descurainia sophia)

Stulicha psia (Descurainia sophia) to gatunek jednorocznej lub dwuletniej rośliny z rodziny kapustowatych, uciążliwy chwast upraw rolnych.

Szczawik rożkowatySzczawik rożkowaty

(Oxalis corniculata)

Szczawik rożkowaty (Oxalis corniculata) to gatunek czołgającej się rośliny jednorocznej lub dwuletniej z rodziny szczawikowatych. Kwiaty są żółte.

Szczeć owłosionaSzczeć owłosiona PL

(Dipsacus pilosus)

Szczeć owłosiona (Dipsacus pilosus) to gatunek dwuletniej rośliny z rodziny szczeciowatych. Kwiaty w kolorze biało-żółtym są zebrane w niewielką główkę.

Szczeć pospolita, szczeć leśnaSzczeć pospolita, szczeć leśna PL

(Dipsacus fullonum)

Szczeć pospolita, szczeć leśna (Dipsacus fullonum) to roślina dwuletnia z rodziny szczeciowatych. Bywa uprawiana jako roślina ozdobna. To także roślina lecznicza. W Polsce to pospolita roślina na terenie całego kraju.

Szczeć sukienniczaSzczeć sukiennicza

(Dipsacus sativus)

Szczeć sukiennicza, szczeć barwierska (Dipsacus sativus) to dwuletnia roślina zielna z rodziny szczeciowatych. Roślina dawniej uprawiana i dziczejąca w pobliżu zakładów sukienniczych. Kwiaty są zebrane w okazałe i kolczaste, owalne kwiatostany.

Szczeć wykrawanaSzczeć wykrawana

(Dipsacus laciniatus)

Szczeć wykrawana (Dipsacus laciniatus) to gatunek dwuletniej rośliny z rodziny szczeciowatych. Kwiaty są białe, rzadziej liliowe.

Szczotlicha siwa, kozia bródkaSzczotlicha siwa, kozia bródka PL

(Corynephorus canescens)

Szczotlicha siwa, kozia bródka (Corynephorus canescens) to roślina z rodziny wiechlinowatych, gęstokępkowa trawa. To trawa jednoroczna, dwuletnia lub wieloletnia. Jest wyjątkowo odporna na suszę.

Szczwół plamistySzczwół plamisty

(Conium maculatum)

Szczwół plamisty (Conium maculatum) to trująca roślina dwuletnia lub jednoroczna z rodziny baldaszkowatych, wydzielająca cuchnący, mysi zapach. To roślina obcego pochodzenia.

Ślaz dzikiŚlaz dziki

(Malva sylvestris)

Ślaz dziki (Malva sylvestris) to gatunek rośliny dwuletniej lub wieloletniej z rodziny ślazowatych o leczniczych właściwościach, spotykana także w uprawach. W Polsce gatunek ten to archeofit. To roślina dość pospolita, szczególnie na niżu.

Świerząbek bulwiastyŚwierząbek bulwiasty

(Chaerophyllum bulbosum)

Świerząbek bulwiasty (Chaerophyllum bulbosum) to roślina z rodziny baldaszkowatych, pachnąca nieprzyjemnie, podobna do szczwołu plamistego. Niegdyś uprawiana jako roślina przyprawowa i warzywo.

Tasznik pospolityTasznik pospolity PL

(Capsella bursa-pastoris)

Tasznik pospolity (Capsella bursa-pastoris) to jednoroczna lub dwuletnia, pospolita w sąsiedztwie człowieka roślina z rodziny kapustowatych. Jest łatwa do rozpoznania pod owocach - są to sercowate łuszczynki.

Trybula leśnaTrybula leśna PL

(Anthriscus sylvestris)

Trybula leśna, marchewnik (Anthriscus sylvestris) to gatunek pospolitej rośliny dwuletniej lub byliny z rodziny baldaszkowatych. Rośnie na skrajach lasów i zarośli, na łąkach, przy drogach, w miejscach ruderalnych.

Urzet barwierskiUrzet barwierski

(Isatis tinctoria)

Urzet barwierski (Isatis tinctoria) to gatunek rośliny z rodziny kapustowatych. Rośnie przy drogach, na terenach ruderalnych. Niegdyś roślina uprawna, barwierska.

Wiechlina rocznaWiechlina roczna PL

(Poa annua)

Wiechlina roczna, wyklina roczna (Poa annua) to gatunek rośliny jednorocznej, rzadziej dwuletniej z rodziny wiechlinowatych, chwast polny. Tworzy niskie kępy. Mimo dużej wartości pastewnej daje małe plony.

Wieczornik damskiWieczornik damski

(Hesperis matronalis)

Wieczornik damski (Hesperis matronalis) to roślina dwuletnia, rzadko bylina z rodziny krzyżowych, owłosiona, uprawiana, dziczejąca. Kwiaty są purpurowe, lawendowe albo białe, czteropłatkowe.

Wiesiołek dwuletni, nocna świecaWiesiołek dwuletni, nocna świeca

(Oenothera biennis)

Wiesiołek dwuletni, nocna świeca (Oenothera biennis) to roślina dwuletnia z rodziny wiesiołkowatych o leczniczych właściwościach. W pierwszym roku rozwoju wyrasta rozeta liści. Pędy kwiatowe pojawiają się w drugim roku życia.

Wzdęcin FischeraWzdęcin Fischera PL

(Cenolophium denudatum)

Wzdęcin Fischera (Cenolophium denudatum) to gatunek dwuletniej rośliny z rodziny baldaszkowatych. Rośnie na wilgotnych łąkach. W Polsce spotykany na północnym-wschodzie.

Żmijowiec zwyczajnyŻmijowiec zwyczajny

(Echium vulgare)

Żmijowiec zwyczajny (Echium vulgare) to gatunek trującej rośliny dwuletniej z rodziny szorstkolistnych. Kwiaty są niebieskie lub niebieskofioletowe, zebrane w kwiatostan przypominający kłos.

Liczba odnalezionych kart atlasu roślin (gatunków) według zadanych kryteriów: 118