Rośliny zielne dwuletnie

ogrodowe
ozdobne
inne
ZASTOSUJ

Uwaga! Jeżeli w danej sekcji zostały wyłączone wszystkie opcje, dany filtr nie jest wówczas aktywny!

Gatunki roślin

Barszcz zwyczajnyBarszcz zwyczajny PL

(Heracleum sphondylium)

Barszcz zwyczajny (Heracleum sphondylium) to dwuletnia roślina lub bylina lecznicza z rodziny baldaszkowatych o charakterystycznym zapachu, niegdyś warzywo. Gatunek jest podobny do barszczu syberyjskiego.

Bodziszek cuchnącyBodziszek cuchnący PL

(Geranium robertianum)

Bodziszek cuchnący (Geranium robertianum) to roślina jednoroczna lub dwuletnia z rodziny bodziszkowatych, wydzielająca nieprzyjemny zapach, pospolita w naszych lasach liściastych.

Chaber bławatekChaber bławatek PL

(Centaurea cyanus)

Chaber bławatek (Centaurea cyanus L.) to roślina jednoroczna lub dwuletnia, pospolity chwast zbożowy, tworzący łany. W Polsce to pospolity chwast polny, przede wszystkim zbożowy.

Dziewanna drobnokwiatowaDziewanna drobnokwiatowa PL

(Verbascum thapsus)

Dziewanna drobnokwiatowa (Verbascum thapsus) to gatunek rośliny dwuletniej z rodziny trędownikowatych o leczniczych właściwościach. W pierwszym roku wyrasta rozeta liści, w drugim pęd kwiatowy.

Dziewanna fioletowaDziewanna fioletowa PL

(Verbascum phoeniceum)

Dziewanna fioletowa (Verbascum phoeniceum) to gatunek rośliny jednorocznej, dwuletniej lub wieloletniej z rodziny trędownikowatych. To także roślina ozdobna, czasem uprawiana w ogrodach.

Dziewanna wielkokwiatowaDziewanna wielkokwiatowa PL

(Verbascum densi-florum)

Dziewanna wielkokwiatowa (Verbascum densi-florum) to gatunek okazałej rośliny dwuletniej z rodziny trędownikowatych, podobna do dziewanny kutnerowatej, od której różni się większymi kwiatami.

Dzięgiel litwor, arcydzięgielDzięgiel litwor, arcydzięgiel PL

(Angelica archangelica)

Dzięgiel litwor, arcydzięgiel (Angelica archangelica) to gatunek aromatycznej rośliny dwuletniej z rodziny baldaszkowatych lub według niektórych źródeł z rodziny selerowatych. W pierwszym roku roślina wytwarza łodygę i liście, a w drugim zakwita.

Dzwonek rozpierzchłyDzwonek rozpierzchły PL

(Campanula patula)

Dzwonek rozpierzchły (Campanula patula) to gatunek rośliny dwuletniej lub wieloletniej z rodziny dzwonkowatych. To jeden z naszych najbardziej pospolitych dzwonków. Rośnie na łąkach, skrajach lasów, zrębach.

Farbownik lekarskiFarbownik lekarski PL

(Anchusa officinalis)

Farbownik lekarski (Anchusa officinalis) to gatunek wieloletniej lub dwuletniej rośliny leczniczej z rodziny szorstkolistnych. W pierwszym roku wyrasta rozeta liści odziomkowych. Łodyga wyrasta dopiero kolejnym roku.

Fiołek ogrodowy, bratek ogrodowy, bratekFiołek ogrodowy, bratek ogrodowy, bratek PL

(Viola ×wittrockiana)

Fiołek ogrodowy, bratek ogrodowy, bratek to roślina dwuletnia ozdobna. Jest mieszańcem innych gatunków. Kwiaty są duże, jednobarwne i dwubarwne. Są tu także kwiaty o bardzo ciemnych odcieniach. W koronie pięć dużych płatków.

Fiołek polnyFiołek polny PL

(Viola arvensis)

Fiołek polny, bratek polny (Viola arvensis Murray) to pospolity chwast rolny. Kwiaty są małe (10-15 mm). Korona jest tak samo długa jak kielich lub trochę krótsza. Płatki są biało-żółte, pomarańczowe w gardzieli.

Fiołek trójbarwnyFiołek trójbarwny PL

(Viola tricolor)

Fiołek trójbarwny, bratek trójbarwny (Viola tricolor) to gatunek rośliny jednorocznej lub dwuletniej z rodziny fiołkowatych. To przodek fiołka ogrodowego. Fiołek ten jest wskaźnikiem gleby kwaśnej. To jednocześnie pospolity ogrodowy chwast.

Firletka kwiecistaFirletka kwiecista PL

(Lychnis coronaria)

Firletka kwiecista (Lychnis coronaria) to gatunek rośliny dwuletniej lub byliny z rodziny goździkowatych, wełnisto owłosionej, spotykana w uprawach ogrodowych, dziczejąca. Zasiedla pola, nieużytki, tereny przydrożne.

Iglica pospolitaIglica pospolita PL

(Erodium cicutarium)

Iglica pospolita (Erodium cicutarium) to jednoroczna lub dwuletnia roślina z rodziny bodziszkowatych, chwast upraw zbożowych i okopowych. Iglica pospolita rośnie na polach, przy drogach, na murawach, terenach ruderalnych.

Jasnota purpurowaJasnota purpurowa

(Lamium purpureum)

Jasnota purpurowa (Lamium purpureum) to jednoroczna lub dwuletnia roślina z rodziny jasnotowatych o brzydkim zapachu, to także uciążliwy chwast naszych ogrodów.

Jęczmień zwyczajnyJęczmień zwyczajny PL

(Hordeum vulgare)

Jęczmień zwyczajny, jęczmień wielorzędowy (Hordeum vulgare) to gatunek jednorocznej lub dwuletniej rośliny z rodziny wiechlinowatych, zaliczany do najbardziej pospolitych zbóż w Polsce.

Kapusta rzepakKapusta rzepak PL

(Brassica napus)

Kapusta rzepak (Brassica napus) to roślina uprawna z rodziny kapustowatych. Rzepak (nasiona) zawiera prawie 50% tłuszczu. To nasza najpopularniejsza roślina oleista. Roślina ta jest uprawiana na całym świecie, w Polsce w całym kraju.

Koper włoski, fenkuł włoskiKoper włoski, fenkuł włoski PL

(Foeniculum vulgare)

Koper włoski, fenkuł włoski (Foeniculum vulgare Mill.) to roślina lecznicza i uprawna z rodziny baldaszkowatych, pochodząca z południa Europy. Łodyga jest wzniesiona, prosta. Liście są skrętoległe, trzykrotnie pierzaste, nitkowate.

Kozibród łąkowyKozibród łąkowy PL

(Tragopogon pratensis)

Kozibród łąkowy (Tragopogon pratensis) to gatunek dwuletniej rośliny z rodziny astrowatych. Rośnie na murawach, łąkach, przy drogach i na terenach ruderalnych. Występuje w Europie i Azji.

Kozibród porolistny, salsefiaKozibród porolistny, salsefia

(Tragopogon porrifolius)

Kozibród porolistny, salsefia (Tragopogon porrifolius) to roślina dwuletnia lub jednoroczna z rodziny złożonych, gatunek uprawiany i dziczejący. To warzywo, którego jadalną częścią jest korzeń, podobny do korzenia pietruszki.

Lepnica biała, bniec białyLepnica biała, bniec biały PL

(Silene latifolia)

Lepnica biała, bniec biały (Silene latifolia) to roślina jednoroczna lub dwuletnia z rodziny goździkowatych, pospolity chwast polny. Bniec biały rośnie na terenach ruderalnych, na polach i łąkach.

Lucerna siewnaLucerna siewna PL

(Medicago sativa)

Lucerna siewna (Medicago sativa) to cenna roślina pastewna z rodziny motylkowatych, uprawna na zielonkę, dziczejąca, z wysoką zawartością białka. Osiąga wysokość 30-130 cm. Spotykana na terenach ruderalnych.

Lulek czarnyLulek czarny

(Hyoscyamus niger)

Lulek czarny (Hyoscyamus niger) to jednoroczna, rzadziej dwuletnia, trująca roślina zielna z rodziny psiankowatych, wydzielająca nieprzyjemny zapach. Zasiedla tereny ruderalne. Pojawia się jako chwast w uprawach maku.

Łopian większyŁopian większy PL

(Arctium lappa)

Łopian większy (Arctium lappa) to dwuletnia roślina lecznicza z rodziny astrowatych. W pierwszym roku roślina wytwarza różyczkę z liści, a w drugim roku pęd kwiatowy. Korzenie pierwszoroczne, obrane łodygi i ogonki liściowe są jadalne.

Malwa ogrodowaMalwa ogrodowa

(Alcea rosea)

Malwa ogrodowa, malwa różowa (Alcea rosea) to gatunek rośliny wieloletniej z rodziny ślazowatych, uprawiana jako roślina ozdobna, przejściowo dziczejąca. Malwa ogrodowa ma lecznicze właściwości.

Naparstnica purpurowaNaparstnica purpurowa

(Digitalis purpura)

Naparstnica purpurowa (Digitalis purpura) to roślina dwuletnia lub wieloletnia z rodziny trędownikowatych o wyjątkowo ozdobnych kwiatach. Kwiaty są dość duże, różowo-purpurowe, dzwonkowate, zwisające, zebrane w grono

Naparstnica zwyczajnaNaparstnica zwyczajna PL

(Digitalis grandiflora)

Naparstnica zwyczajna (Digitalis grandiflora) to gatunek wieloletniej lub dwuletniej rośliny z rodziny trędownikowatych. Jest to roślina trująca o leczniczych właściwościach. To także roślina ozdobna.

Niezapominajka leśnaNiezapominajka leśna PL

(Myosotis sylvatica)

Niezapominajka leśna (Myosotis sylvatica) to gatunek rośliny dwuletniej lub byliny z rodziny szorstkolistnych. Spotykana także w uprawach jako roślina ozdobna. Porasta lasy liściaste, zarośla. Preferuje półcień.

Nostrzyk żółtyNostrzyk żółty PL

(Melilotus officinalis)

Nostrzyk żółty (Melilotus officinalis) to roślina dwuletnia lub jednoroczna z rodziny motylkowatych o leczniczych właściwościach. Jest rośliną miododajną, pastewną, kiszonkową.

Ostropest plamistyOstropest plamisty

(Silybum marianum)

Ostropest plamisty (Silybum marianum) to podobna do ostu roślina dwuletnia z rodziny astrowatych. Ostropest plamisty bywa stosowany jako roślina ozdobna w ogrodach naturalistycznych.

Pszenica zwyczajnaPszenica zwyczajna PL

(Triticum aestivum)

Pszenica zwyczajna (Triticum aestivum) to gatunek trawy jednorocznej lub dwuletniej o wąskim kłosie, pospolicie uprawianej na całym świecie. To jedno z pospolitych zbóż o dużym znaczeniu gospodarczym.

Rdest ptasi, rdest różnolistnyRdest ptasi, rdest różnolistny PL

(Polygonum aviculare)

Rdest ptasi, rdest różnolistny (Polygonum aviculare) to roślina jednoroczna, rzadziej dwuletnia. Ma znane od lat właściwości lecznicze. W uprawach jest uciążliwym chwastem. Najczęściej spotykany wzdłuż dróg, ścieżek, na polach, także w miastach.

Sałata jadowitaSałata jadowita

(Lactuca virosa)

Sałata jadowita (Lactuca virosa) to cuchnąca roślina dwuletnia lub roczna z rodziny astrowatych, rzadko zawlekana do Polski. Kwitnie w okresie od czerwca do sierpnia. Liście są poziomo rozpostarte, brzegiem ząbkowane.

Starzec zwyczajnyStarzec zwyczajny

(Senecio vulgaris)

Starzec zwyczajny, starzec pospolity (Senecio vulgaris) to roślina roczna lub dwuletnia z rodziny astrowatych, pospolity chwast polny. W odróżnieniu od innych gatunków tego rodzaju nie występują tu kwiaty języczkowate.

Szczeć pospolita, szczeć leśnaSzczeć pospolita, szczeć leśna PL

(Dipsacus fullonum)

Szczeć pospolita, szczeć leśna (Dipsacus fullonum) to roślina dwuletnia z rodziny szczeciowatych. Bywa uprawiana jako roślina ozdobna. To także roślina lecznicza. W Polsce to pospolita roślina na terenie całego kraju.

Szczeć sukienniczaSzczeć sukiennicza

(Dipsacus sativus)

Szczeć sukiennicza, szczeć barwierska (Dipsacus sativus) to dwuletnia roślina zielna z rodziny szczeciowatych. Roślina dawniej uprawiana i dziczejąca w pobliżu zakładów sukienniczych. Kwiaty są zebrane w okazałe i kolczaste, owalne kwiatostany.

Szczotlicha siwa, kozia bródkaSzczotlicha siwa, kozia bródka PL

(Corynephorus canescens)

Szczotlicha siwa, kozia bródka (Corynephorus canescens) to roślina z rodziny wiechlinowatych, gęstokępkowa trawa. To trawa jednoroczna, dwuletnia lub wieloletnia. Jest wyjątkowo odporna na suszę.

Szczwół plamistySzczwół plamisty

(Conium maculatum)

Szczwół plamisty (Conium maculatum) to trująca roślina dwuletnia lub jednoroczna z rodziny baldaszkowatych, wydzielająca cuchnący, mysi zapach. To roślina obcego pochodzenia.

Ślaz dzikiŚlaz dziki

(Malva sylvestris)

Ślaz dziki (Malva sylvestris) to gatunek rośliny dwuletniej lub wieloletniej z rodziny ślazowatych o leczniczych właściwościach, spotykana także w uprawach. W Polsce gatunek ten to archeofit. To roślina dość pospolita, szczególnie na niżu.

Tasznik pospolityTasznik pospolity PL

(Capsella bursa-pastoris)

Tasznik pospolity (Capsella bursa-pastoris) to jednoroczna lub dwuletnia, pospolita w sąsiedztwie człowieka roślina z rodziny kapustowatych. Jest łatwa do rozpoznania pod owocach - są to sercowate łuszczynki.

Wiechlina rocznaWiechlina roczna PL

(Poa annua)

Wiechlina roczna, wyklina roczna (Poa annua) to gatunek rośliny jednorocznej, rzadziej dwuletniej z rodziny wiechlinowatych, chwast polny. Tworzy niskie kępy. Mimo dużej wartości pastewnej daje małe plony.

Wieczornik damskiWieczornik damski

(Hesperis matronalis)

Wieczornik damski (Hesperis matronalis) to roślina dwuletnia, rzadko bylina z rodziny krzyżowych, owłosiona, uprawiana, dziczejąca. Kwiaty są purpurowe, lawendowe albo białe, czteropłatkowe.

Wiesiołek dwuletni, nocna świecaWiesiołek dwuletni, nocna świeca

(Oenothera biennis)

Wiesiołek dwuletni, nocna świeca (Oenothera biennis) to roślina dwuletnia z rodziny wiesiołkowatych o leczniczych właściwościach. W pierwszym roku rozwoju wyrasta rozeta liści. Pędy kwiatowe pojawiają się w drugim roku życia.

Żmijowiec zwyczajnyŻmijowiec zwyczajny

(Echium vulgare)

Żmijowiec zwyczajny (Echium vulgare) to gatunek trującej rośliny dwuletniej z rodziny szorstkolistnych. Kwiaty są niebieskie lub niebieskofioletowe, zebrane w kwiatostan przypominający kłos.

Liczba odnalezionych kart atlasu roślin (gatunków) według zadanych kryteriów: 44