Rośliny zielne jednoroczne

ogrodowe
ozdobne
inne
ZASTOSUJ

Uwaga! Jeżeli w danej sekcji zostały wyłączone wszystkie opcje, dany filtr nie jest wówczas aktywny!

Gatunki roślin

Aksamitka rozpierzchłaAksamitka rozpierzchła

(Tagetes patula)

Aksamitka rozpierzchła (Tagetes patula) to roślina roczna z rodziny astrowatych, o intensywnym zapachu, uprawiana jako roślina ozdobna rabatowa. Znanych jest około 50 odmian tego gatunku.

Arbuz zwyczajny, kawonArbuz zwyczajny, kawon

(Citrullus lanatus)

Arbuz zwyczajny, kawon (Citrullus lanatus) to gatunek jednorocznej rośliny uprawnej z rodziny dyniowatych. To znana z dużych i soczystych owoców roślina uprawna o czerwonym miąższu.

Babka zwyczajnaBabka zwyczajna PL

(Plantago major)

Babka zwyczajna (Plantago major) to bylina lub roślina jednoroczna z rodziny babkowatych o właściwościach leczniczych. Liście zawierają substancje, które sprzyjają gojeniu się ran. Od dawna okłady z babki stosowano na oparzenia, użądlenia, otarcia.

Bieluń dziędzierzawaBieluń dziędzierzawa

(Datura stramonium)

Bieluń dziędzierzawa (Datura stramonium) to gatunek okazałej rośliny jednorocznej z rodziny psiankowatych, roślina trującej o leczniczych właściwościach. To roślina silnie trująca o halucynogennych właściwościach.

BóbBób

(Vicia faba)

Bób (Vicia faba) to jednoroczna roślina uprawna, strączkowa z rodziny motylkowatych, popularna na wszystkich kontynentach świata. Spożywa się nasiona bobu jako jarzynę. Nasiona są jasnozielone, duże, w strąkach.

Chaber bławatekChaber bławatek PL

(Centaurea cyanus)

Chaber bławatek (Centaurea cyanus L.) to roślina jednoroczna lub dwuletnia, pospolity chwast zbożowy, tworzący łany. W Polsce to pospolity chwast polny, przede wszystkim zbożowy.

Czarnuszka siewnaCzarnuszka siewna

(Nigella sativa)

Czarnuszka siewna (Nigella sativa) to roślina jednoroczna z rodziny jaskrowatych o leczniczych właściwościach. To także roślina przyprawowa. W Polsce dość rzadko uprawiana i przejściowo dziczejąca. Pojawia się jako chwast zbożowy.

Facelia wrotyczolistna, facelia błękitnaFacelia wrotyczolistna, facelia błękitna

(Phacelia tanacetifolia)

Facelia wrotyczolistna, facelia błękitna (Phacelia tanacetifolia) to roślina jednoroczna, uprawna i ozdobna z rodziny faceliowatych, czasem dziczejąca. U nas jest uprawiana na zielony nawóz. Charakterystyczne są bardzo długie pręciki.

Fiołek polnyFiołek polny PL

(Viola arvensis)

Fiołek polny, bratek polny (Viola arvensis Murray) to pospolity chwast rolny. Kwiaty są małe (10-15 mm). Korona jest tak samo długa jak kielich lub trochę krótsza. Płatki są biało-żółte, pomarańczowe w gardzieli.

Fiołek trójbarwnyFiołek trójbarwny PL

(Viola tricolor)

Fiołek trójbarwny, bratek trójbarwny (Viola tricolor) to gatunek rośliny jednorocznej lub dwuletniej z rodziny fiołkowatych. To przodek fiołka ogrodowego. Fiołek ten jest wskaźnikiem gleby kwaśnej. To jednocześnie pospolity ogrodowy chwast.

Gorczyca polnaGorczyca polna

(Sinapis arvensis)

Gorczyca polna, ognicha (Sinapis arvensis) to gatunek jednorocznej rośliny z rodziny kapustowatych. To chwast upraw zbożowych oraz okopowych. To gatunek w Polsce obcy, ale zadomowiony już od czasów neolitu. To także roślina przyprawowa.

Gryka tatarska, tatarkaGryka tatarska, tatarka PL

(Fagopyrum tataricum)

Gryka tatarska, tatarka (Fagopyrum tataricum) to roślina jednoroczna z rodziny rdestowatych. Jest rzadko uprawiana, częściej dziczejąca i wówczas jest uważana za chwast. Osiąga wysokość 30-75 cm.

Gwiazdnica pospolitaGwiazdnica pospolita PL

(Stellaria media)

Gwiazdnica pospolita (Stellaria media) to jednoroczna lub ozima roślina zielna z rodziny goździkowatych. Znana jest także większa forma tego gatunku o nazwie maxima. Gdy warunki są sprzyjające, roślina ta kwitnie przez cały rok.

Jasnota purpurowaJasnota purpurowa

(Lamium purpureum)

Jasnota purpurowa (Lamium purpureum) to jednoroczna lub dwuletnia roślina z rodziny jasnotowatych o brzydkim zapachu, to także uciążliwy chwast naszych ogrodów.

Kapusta rzepakKapusta rzepak PL

(Brassica napus)

Kapusta rzepak (Brassica napus) to roślina uprawna z rodziny kapustowatych. Rzepak (nasiona) zawiera prawie 50% tłuszczu. To nasza najpopularniejsza roślina oleista. Roślina ta jest uprawiana na całym świecie, w Polsce w całym kraju.

Komosa biała, lebiodaKomosa biała, lebioda PL

(Chenopodium album)

Komosa biała, lebioda (Chenopodium album) to roślina roczna, pospolity chwast polny i ogrodowy z rodziny komosowatych. To jeden z najbardziej pospolitych i uciążliwych chwastów.

Komosa ryżowaKomosa ryżowa

(Chenopodium quinoa)

Komosa ryżowa (Chenopodium quinoa Willd.) to gatunek rośliny jednorocznej z rodziny komosowatych, rośliny uprawnej, dającej wartościowe nasiona i jadalne liście. Nasiona to jedne z najbardziej odżywczych nasion świata, zawierające aż 19% białka.

Kozibród porolistny, salsefiaKozibród porolistny, salsefia

(Tragopogon porrifolius)

Kozibród porolistny, salsefia (Tragopogon porrifolius) to roślina dwuletnia lub jednoroczna z rodziny złożonych, gatunek uprawiany i dziczejący. To warzywo, którego jadalną częścią jest korzeń, podobny do korzenia pietruszki.

Kozieradka pospolita, greckie sianoKozieradka pospolita, greckie siano

(Trigonella foenum-graecum)

Kozieradka pospolita, greckie siano (Trigonella foenum-graecum), zwana też kozieradką lekarską, to jednoroczna roślina zielna i lecznicza z rodziny motylkowatych, u nas rzadko uprawiana, składnik wielu dań kuchni indyjskiej.

Krokosz barwierskiKrokosz barwierski

(Carthamus tinctorius)

Krokosz barwierski, saflor (Carthamus tinctorius) to roślina jednoroczna z rodziny astrowatych, u nas rzadko spotykana w uprawach. To roślina barwierska, oleista i ozdobna, czasem dziczejąca. Kwiaty rurkowe są zebrane w główkowate kwiatostany.

Lulek czarnyLulek czarny

(Hyoscyamus niger)

Lulek czarny (Hyoscyamus niger) to jednoroczna, rzadziej dwuletnia, trująca roślina zielna z rodziny psiankowatych, wydzielająca nieprzyjemny zapach. Zasiedla tereny ruderalne. Pojawia się jako chwast w uprawach maku.

Łubin żółtyŁubin żółty

(Lupinus luteus)

Łubin żółty (Lupinus luteus) to roślina jednoroczna z rodziny bobowatych, popularna roślina ozdobna, dziczejąca, mająca możliwość przyswajania azotu z powietrza. Kwiaty motylkowate tworzą grona, są pachnące, żółte.

Mak polnyMak polny PL

(Papaver rhoeas)

Mak polny (Papaver rhoeas L.) to jara lub ozima roślina jednoroczna, zaliczana do chwastów polnych, powszechnie znana, kojarzona z uprawami zbóż. Mak polny ma zdolności uspakajające oraz ściągające.

Nagietek lekarskiNagietek lekarski

(Calendula officinalis)

Nagietek lekarski (Calendula officinalis) to roślina z rodziny złożonych o charakterystycznym, żywicznym aromacie. To roślina jednoroczna, ozdobna i lecznicza o pięknych kwiatach. Nagietek lekarski świetnie się spisuje przy popękanej skórze i spierzchnięty

Niecierpek drobnokwiatowyNiecierpek drobnokwiatowy

(Impatiens parviflora)

Niecierpek drobnokwiatowy (Impatiens parviflora) to jednoroczna, inwazyjna roślina zielna, tworząca w lasach całe łany. Niecierpek drobnokwiatowy ma azjatyckie pochodzenie.

Ogórecznik lekarskiOgórecznik lekarski

(Borago officinalis)

Ogórecznik lekarski (Borago officinalis) to roślina lecznicza jednoroczna z rodziny szorstkolistnych, spotykana w uprawach ogrodowych i dziczejąca, o pięknych niebieskich kwiatach.

OgórekOgórek PL

(Cucumis sativus)

Ogórek, ogórek siewny (Cucumis sativus L.) to gatunek uprawnej rośliny jednorocznej z rodziny dyniowatych. Znamy dużo odmian ogórka, w tym krótkoowocowe i długoowocowe. Ogórki uprawiano już 4000 lat temu w Egipcie.

Owies zwyczajnyOwies zwyczajny PL

(Avena sativa)

Owies zwyczajny (Avena sativa) to gatunek zboża, powszechnie uprawianego w krajach strefy umiarkowanej. Ziarno to wartościowa pasza dla zwierząt. Owies znajduje zastosowanie w przemyśle spożywczym do produkcji płatków owsianych i kaszy

Przytulia czepnaPrzytulia czepna PL

(Galium aparine)

Przytulia czepna (Galium aparine) to gatunek jednorocznej rośliny z rodziny marzanowatych. Liście są pokryte haczykowatymi włoskami, przez co roślina czepia się z łatwością praktycznie wszystkiego. Bywa uciążliwym chwastem.

Rdest ptasi, rdest różnolistnyRdest ptasi, rdest różnolistny PL

(Polygonum aviculare)

Rdest ptasi, rdest różnolistny (Polygonum aviculare) to roślina jednoroczna, rzadziej dwuletnia. Ma znane od lat właściwości lecznicze. W uprawach jest uciążliwym chwastem. Najczęściej spotykany wzdłuż dróg, ścieżek, na polach, także w miastach.

Rumianek pospolityRumianek pospolity PL

(Chamomilla recutita)

Rumianek pospolity, rumianek lekarski (Chamomilla recutita) to lecznicza i aromatyczna roślina jednoroczna z rodziny astrowatych, będąca chwastem upraw polnych. Rumianek jest znany od czasów starożytnych. Ma działanie przeciwzapalne i rozkurczowe.

Słonecznik zwyczajnySłonecznik zwyczajny PL

(Helianthus annuus)

Słonecznik zwyczajny (Helianthus annuus) to jednoroczna roślina zielna uprawna z rodziny astrowatych, bardzo wysoka z charakterystycznym koszyczkiem. Słonecznik uprawiano już 7 tysięcy lat temu. W Europie pojawił się w XVI wieku.

Szczwół plamistySzczwół plamisty

(Conium maculatum)

Szczwół plamisty (Conium maculatum) to trująca roślina dwuletnia lub jednoroczna z rodziny baldaszkowatych, wydzielająca cuchnący, mysi zapach. To roślina obcego pochodzenia.

Tasznik pospolityTasznik pospolity PL

(Capsella bursa-pastoris)

Tasznik pospolity (Capsella bursa-pastoris) to jednoroczna lub dwuletnia, pospolita w sąsiedztwie człowieka roślina z rodziny kapustowatych. Jest łatwa do rozpoznania pod owocach - są to sercowate łuszczynki.

Wyżlin większy, lwia paszczaWyżlin większy, lwia paszcza

(Antirrhinum majus)

Wyżlin większy, lwia paszcza (Antirrhinum majus) to gatunek rośliny jednorocznej (w naszych warunkach klimatycznych) lub wieloletniej z rodziny trędownikowatych. To roślina uprawiana dla ozdobnych kwiatów, przejściowo dziczejąca.

Liczba odnalezionych kart atlasu roślin (gatunków) według zadanych kryteriów: 35