Storczykowate

Storczykowate (Orchidaceae) to rodzina roślin okrytonasiennych z rzędu storczykowców, do której zaliczamy 22 rodzaje, w tym: obuwik (Cypripedium), storzan (Epipogium), koślaczek (Anacamptis), storczyk (Orchis), buławnik (Cephalanthera) i inne. W Polsce można spotkać 52 gatunki z tej rodziny roślin w środowisku naturalnym.

Buławnik czerwonyBuławnik czerwony PL §§

Cephalanthera rubra

Buławnik czerwony (Cephalanthera rubra) to wieloletnia roślina z rodziny storczykowatych. W Polsce to storczyk rzadko występujący, głównie na niżu. Rośnie w zaroślach i lasach liściastych.

Dwulistnik muszyDwulistnik muszy PL §§

Ophrys insectifera

Dwulistnik muszy (Ophrys insectifera) to nasz rodzimy storczyk, bardzo rzadko w Polsce spotykany. Kwiat przypomina muchę, która przysiadła na łodydze. Liście są odziomkowe.

Gnieźnik leśny, gniazdoszGnieźnik leśny, gniazdosz PL §

Neottia nidus-avis

Gnieźnik leśny, gniazdosz (Neottia nidus-avis) to gatunek bezzieleniowej, dwuletniej lub wieloletniej rośliny z rodziny storczykowatych. To saprofit, żyjąca dzięki symbiozie z grzybami rozwijającymi się w glebie.

Gółka długoostrogowa, koślarekGółka długoostrogowa, koślarek PL §§

Gymnadenia conopsea

Gółka długoostrogowa, koślarek (Gymnadenia conopsea) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny storczykowatych. W Polsce występuje dość często w Sudetach i Karpatach.

Gółka wonnaGółka wonna PL §§

Gymnadenia odoratissima

Gółka wonna (Gymnadenia odoratissima) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny storczykowatych, podobny nieco do gółki długoostrogowej.

Koślaczek stożkowatyKoślaczek stożkowaty PL §§

Anacamptis pyramidalis

Koślaczek stożkowaty (Anacamptis pyramidalis) to jeden z rodzimych storczyków, jedyny krajowy przedstawiciel rodzaju w Polsce. To także roślina ozdobna, stosowana do skalnych ogrodów.

Kruszczyk błotnyKruszczyk błotny PL

Epipactis palutris

Kruszczyk błotny (Epipactis palutris) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny storczykowatych. Storczyk ten rośnie na podmokłych łąkach, torfowiskach i w łęgowych lasach. Preferuje podłoże bogate w węglan wapnia.

Kruszczyk drobnolistnyKruszczyk drobnolistny PL §§

Epipactis microphylla

Kruszczyk drobnolistny (Epipactis microphylla) to rodzimy storczyk. Kwiaty są biało-zielone, nabiegłe czerwono. Liście są nieliczne i bardzo drobne.

Kruszczyk rdzawoczerwonyKruszczyk rdzawoczerwony PL §

Epipactis atrorubens

Kruszczyk rdzawoczerwony (Epipactis atrorubens) to wieloletnia roślina z rodziny storczykowatych. To gatunek wskaźnikowy starych lasów.

Kruszczyk sinyKruszczyk siny PL §§

Epipactis purpurata

Kruszczyk siny (Epipactis purpurata) to gatunek rośliny wieloletniej z rodziny storczykowatych. Kwiaty są zielonkawe, szarofioletowe, z elementami purpurowymi, niebieskawymi i białymi.

Kruszczyk szerokolistnyKruszczyk szerokolistny PL §

Epipactis helleborine

Kruszczyk szerokolistny (Epipactis helleborine) to gatunek rośliny z rodziny storczykowatych o zmiennym wyglądzie. To gatunek wskaźnikowy starych lasów. Występuje w całej Polsce.

Kukułka bałtyckaKukułka bałtycka PL §§

Dactylorhiza baltica

Kukułka bałtycka (Dactylorhiza baltica) to gatunek rośliny z rodziny storczykowatych. Osiąga wysokość 70 cm. Kwiaty są fioletowe. Warżka trójdzielna.

Kukułka bzowaKukułka bzowa PL §§

Dactylorhiza sambucina

Kukułka bzowa (Dactylorhiza sambucina) to gatunek byliny z rodziny storczykowatych. To gatunek europejski. Rośnie na murawach, w zaroślach. Występuje na terenie całego kraju.

Kukułka Fuchsa, stoplamek FuchsaKukułka Fuchsa, stoplamek Fuchsa PL §§

Dactylorhiza fuchsii

Kukułka Fuchsa, stoplamek Fuchsa (Dactylorhiza fuchsii) to gatunek rośliny z rodziny storczykowatych. Rośnie w lasach, zaroślach , na łąkach. Preferuje gleby wapienne.

Kukułka krwista, stoplamek krwistyKukułka krwista, stoplamek krwisty PL §

Dactylorhiza incarnata

Kukułka krwista, stoplamek krwisty (Dactylorhiza incarnata) to gatunek byliny z rodziny storczykowatych. W Polsce spotykanych jest wiele podgatunków i odmian, różniących się od siebie głównie kształtem liści.

Kukułka sercowataKukułka sercowata PL

Dactylorhiza cordigera

Kukułka sercowata (Dactylorhiza cordigera) to gatunek rośliny z rodziny storczykowatych. Rośnie na węglanowych torfowiskach. Kwiaty są purpurowe.

Kukułka szerokolistnaKukułka szerokolistna PL §

Dactylorhiza majalis

Kukułka szerokolistna, storczyk szerokolistny, stoplamek szerokolistny (Dactylorhiza majalis) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny storczykowatych o dość zmiennym wyglądzie.

Kukułka zapoznanaKukułka zapoznana PL

Dactylorhiza praetermissa

Kukułka zapoznana, kukułka zaniedbana (Dactylorhiza praetermissa) to gatunek rośliny z rodziny storczykowatych. Kwiaty są fioletowe. Warżka nie jest podzielona lub bardzo słabo podzielona.

Lipiennik LoeselaLipiennik Loesela PL §§

Liparis loeselii

Lipiennik Loesela (Liparis loeselii) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny storczykowatych. W Polsce lipiennik Loesela spotykany jest bardzo rzadko, głównie na niżu, najczęściej na Mazurach.

Listera jajowataListera jajowata PL §

Listera ovata

Listera jajowata (Listera ovata) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny storczykowatych. To gatunek wskaźnikowy starych lasów. Kwiaty są zielone, siedzące, zebrane w grono .

Miodokwiat krzyżowyMiodokwiat krzyżowy PL §§

Herminium monorchis

Miodokwiat krzyżowy (Herminium monorchis) to gatunek rośliny z rodziny storczykowatych. Rośnie na torfowiskach w Puszczy Augustowskiej.

Obuwik pospolityObuwik pospolity PL §§

Cypripedium calceolus

Obuwik pospolity (Cypripedium calceolus) to wieloletnia roślina kłączowa z rodziny storczykowatych - nasz najpiękniejszy krajowy storczyk. To typowy kwiat pułapkowy - owad szukający wyjścia pozostawia pyłek.

Ozorka zielonaOzorka zielona PL §§

Coeloglossum viride

Ozorka zielona (Coeloglossum viride) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny storczykowatych. To jeden z naszych rodzimych storczyków, zanikających powoli w środowisku naturalnym.

Podkolan białyPodkolan biały PL §

Platanthera bifolia

Podkolan biały (Platanthera bifolia) to gatunek byliny z rodziny storczykowatych, żyjąca z grzybami w symbiozie. Kwiaty są białe, pachnące.

Storczyk błotnyStorczyk błotny PL

Orchis laxiflora

Storczyk błotny (Orchis Laxiflora) to gatunek rodzimego storczyka. Występuje na podmokłych łąkach. Kwiaty są zebrane w luźny kłos, fioletowe.

Storczyk cuchnącyStorczyk cuchnący PL §§

Orchis coriophora

Storczyk cuchnący (Orchis coriophora) to roślina z rodziny storczykowatych. W kraju ma status wymierającego. Rośnie na podmokłych łąkach.

Storczyk samiczy, storczyk samczyStorczyk samiczy, storczyk samczy PL §§

Orchis morio

Storczyk samiczy, storczyk samczy (Orchis morio) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny storczykowatych. Kwiaty są fioletowe, purpurowe, czerwone i różowe, zebrane w kwiatostan o długości 3-5 cm.

Storzan bezlistnyStorzan bezlistny PL §§

Epipogium aphyllum

Storzan bezlistny (Epipogium aphyllum) to roślina z rodziny storczykowatych. Kwiaty białe lub kremowe z fioletowymi smugami.

Wątlik błotnyWątlik błotny PL §§

Hammarbya paludosa

Wątlik błotny (Hammarbya paludosa) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny storczykowatych. Rośnie na torfowiskach w Europie, Azji i Ameryce Północnej.

• Żłobik koralowy (Corallohiza trifida)
  • Kukułka plamista (Dactylorhiza maculata)
  • Kukułka Russowa (Dactylorhiza russowii)
  • Kukułka Traunsteinera (Dactylorhiza traunsteineri)
  • Kruszczyk połabski (Epipactis albensis)
  • Kruszczyk wielkokwiatowy (Epipactis damasonium)
  • Kruszczyk ostrokwiatowy (Epipactis leptochila)
  • Kruszczyk mieczolistny (Epipactis longifolia)
  • Kruszczyk Muellera (Epipactis muelleri)
  • Tajęża jednostronna (Goodyrea repens)
  • Limodorum abortivum
  • Listera sercowata (Listera cordata)
  • Wyblin jednolistny (Malaxis monophyllos)
  • Kukuczka kapturkowata (Neottianthe cucullata)
  • Storczyk męski (Orchis mascula)
  • Storczyk kukawka (Orchis militaris)
  • Storczyk blady (Orchis pallens)
  • Storczyk purpurowy (Orchis purpurea)
  • Storczyk trójzębny (Orchis tridentata)
  • Storczyk drobnokwiatowy (Orchis ustulata)
  • Podkolan zielonawy (Platanthera chlorantha)
  • Kręczynka jesienna (Spiranthes spiralis)
  • Storczyca kulista (Traunsteinera globosa)

Buławnik czerwony: Kwitnie buławnik czerwony.
          Dwulistnik muszy: Kwitnie dwulistnik muszy.
          Gnieźnik leśny, gniazdosz: Kwitnie gnieźnik leśny.
         Gółka wonna: Kwitnie gółka wonna.
         Koślaczek stożkowaty: Kwitnie koślaczek stożkowaty.
         Kruszczyk błotny: Kwitnie kruszczyk błotny.
         Kruszczyk drobnolistny: Kwitnie kruszczyk drobnolistny.
         Kruszczyk rdzawoczerwony: Kwitnie kruszczyk rdzawoczerwony.
         Kruszczyk siny: Kwitnie kruszczyk siny.
        Kruszczyk szerokolistny: Kwitnie kruszczyk szerokolistny.
           Kukułka bałtycka: Kwitnie kukułka bałtycka.
         Kukułka bzowa: Kwitnie kukułka bzowa.
          Kukułka Fuchsa, stoplamek Fuchsa: Kwitnie kukułka Fuchsa.
         Kukułka krwista, stoplamek krwisty: Kwitnie kukułka krwista.
          Kukułka sercowata: Kwitnie kukułka sercowata.
          Kukułka szerokolistna: Kwitnie kukułka szerokolistna.
          Kukułka zapoznana: Kwitnie kukułka zapoznana.
        Lipiennik Loesela: Kwitnie lipiennik Loesela.
         Listera jajowata: Kwitnie listera jajowata.
         Miodokwiat krzyżowy: Kwitnie miodokwiat krzyżowy.
          Obuwik pospolity: Kwitnie obuwik pospolity.
         Ozorka zielona: Kwitnie ozorka zielona.
          Podkolan biały: Kwitnie podkolan biały.
         Storczyk błotny: Kwitnie storczyk błotny.
         Storczyk cuchnący: Kwitnie storczyk cuchnący.
         Storczyk samiczy, storczyk samczy: Kwitnie storczyk samiczy (samczy).
          Wątlik błotny: Kwitnie wątlik błotny.