PL

Turkuć podjadek

Turkuć podjadek (Gryllotalpa gryllotalpa) to owad z rzędu prostoskrzydłych, z rodziny turkuciowatych, przystosowany do kopania w ziemi, dość pospolity w Europie. Ciało brązowe, przednie kończyny przypominają łopaty. Głowa i tułów mają mocny pancerz. Obie pary skrzydeł są bardzo dobrze rozwinięte. Ciało jest cylindryczne i wydłużone. Na końcu odwłoka znajdują się dwa długie wyrostki. Samica nie jest wyposażona w pokładełko. Czułki dość krótkie.

Turkuć podjadek(Gryllotalpa gryllotalpa)
© bierchen - Fotolia.com

To owad obecny w Europie, Azji, Afryce, Ameryce Południowej, gdzie został zawleczony przez człowieka. Zamieszkuje tereny otwarte, zwykle w pobliżu rzek. Jest obecny także w naszych ogrodach. Nie występuje wysoko w górach. Lubi tereny wilgotne, gleby piaszczysto-gliniaste, torfy.

Owad ten ryje pod ziemią w oszukiwaniu pokarmu. Korytarze kopie tuż pod ziemią i mają grubość ludzkiego palca. W okresie godowym wieczorami można usłyszeć charakterystyczny, furkoczący śpiew tych owadów.

Podstawę diety stanowią larwy owadów, mniejsze owady żyjące w ziemi. Zjada także w mniejszych ilościach korzonki roślin, szczątki organicznego pochodzenia.

Okres godowy przypada na maj-czerwiec. Wówczas można usłyszeć brzęczenie. Samica składa do 200 jaj pod ziemią w specjalnej komorze lęgowej i przez 3 tygodnie strzeże ich przed drapieżnikami. Po wykluciu się larw, samica przez kolejne 3 tygodnie opiekuje się nimi. Rozwój do postaci osobnika dorosłego trwa 3 lata.

W Polsce jest to gatunek coraz rzadszy. Nie jest zagrożony wymarciem.

Panuje powszechny osąd, że turkuć podjadek jest szkodnikiem w rolnictwie i warzywnictwie. W rzeczywistości owad ten jest sprzymierzeńcem rolników w tępieniu innych owadów. Największe szkody powstają przy kopaniu tuneli, co powoduje obumieranie plonów.