Widelnice

Widelnice (Latin) to rząd prymitywnych owadów uskrzydlonych, reprezentowany przez około 3500 gatunków, z czego w Polsce można spotkać 112, a w Europie 430.

ciało jest spłaszczone grzbieto-brzusznie. Na dużej głowie z dużymi oczami z przyoczkami znajdują się nitkowate, długie czułki. Tułów jest dość długi, zbudowany z trzech segmentów. Imago posiadają długie skrzydła z wyraźnie widocznym żyłkowaniem. W spoczynku skrzydła układają się płasko. Część gatunków ma uwstecznione skrzydła i pozbawione są zdolności lotu. Larwy nieco podobne do imago. Zamiast skrzydeł mają pochewki skrzydłowe.

Rodziny

Wykaz wszystkich opublikowanych artykułów tematycznych, opisujących rodziny ssaków z wybranego rzędu.

Ukryj obce rodziny
Ukryj polskie rodziny

Inne rodziny

• Capniidae
  • Chloroperlidae
  • Sfałdkowate (Leuctridae)
  • Nieszczetowate (Nemouridae)
  • Widelnicowate (Perlidae)
  • Perlodidae
  • Taeniopterygidae

Larwy żyją w wodach, wodnej roślinności.

Postać dorosła słabo lata, nie jest płochliwa.

Typowa rozmiar to 4 mm długości i 2 cm rozpiętości skrzydeł, choć są też gatunki o większych rozmiarach ciała: 3 cm długości i 6 cm rozpiętości skrzydeł. Aparat gębowy jest typu gryzącego, odnóża typu krocznego.

Odwłok złożony z 10 segmentów. U larw zakończony jest widełkowatymi wyrostkami. Larwy niektórych gatunków mają skrzelotchawki.

widelnice

To owady o przeobrażeniu niezupełnym.

Larwy zjadają martwą materię nieorganiczną - liśćmi w rozkładzie. Osobniki starsze są wszystkożerne.

Z uwagi na wymóg czystej wody do rozwoju, wiele gatunków jest zagrożonych.

Ukryj obce gatunki