Obcężnicowate

Obcężnicowate (Labiduridae) to rodzina owadów z rzędu skorków. W Polsce żyje tylko jeden gatunek z tej rodziny owadów.

Przedstawiciele tej rodziny mają wydłużone ciało, spłaszczone grzbietowo-brzusznie. Ciało gładkie, ubarwione na żółto, brązowo lub czarno. Głowa jest dość duża, ruchoma, z długimi czułkami. Z tyłu znajdują się charakterystyczne cęgi.

ObcężnicaObcężnica PL

Labidura riparia

Obcężnica (Labidura riparia) to największy krajowy skorek. Ma żółtawe ubarwienie z ciemnym, zmiennym rysunkiem. Samiec i samica mają prawie proste cęgi. U samicy na wewnętrznej ich stronie znajdują się ząbki.

Owady te żyją na wszystkich kontynentach świata poza Antarktydą.

Są zwinne, poruszają się szybko po ziemi. Są aktywne nocą.

W cyklu życiowym występuje przeobrażenie niezupełne. Po kopulacji samice kopią norę, w której składają jajeczka. Samica przejmuje też opiekę nad gniazdem i larwami.

Żywią się tkankami roślinnymi, rzadziej zwierzęcymi, żywymi lub martwymi.