Skorki, cęgosze

Skorki, cęgosze (Dermaptera) to rząd owadów, który liczy dziś około 1800 gatunków. W Polsce stwierdzono 7 gatunków z tego rzędu owadów, w Europie - 80.
Cechy charakterystyczne to: wydłużone ciało, spłaszczone grzbietowo-brzusznie, gładkie, zwykle ubarwione jednolicie na żółto, brązowo lub czarno, zwykle dość duża głowa, ruchoma, długie czułki.

Atlas

Wykaz wszystkich opublikowanych artykułów tematycznych, opisujących rodziny z wybranego rzędu. Ciemniejsze kafelki oznaczają ważniejsze, bardziej znane rodziny.

Filtry

Użyj poszczególnych filtrów, aby ustalić odpowiednią kolejność wyświetlania rodzin.

Ukryj obce rodziny
Ukryj polskie rodziny

Obcężnicowate

Labiduridae

Liczba gatunków: ?
Liczba gatunków w Polsce: 1

Skorkowate

Forficulidae

Liczba gatunków: 500
Liczba gatunków w Polsce: 4

Inne rodziny

Skorki żyją w ciepłych i wilgotnych miejscach, na ogół w ukryciu. Najwięcej gatunków żyje w tropikach.

Rzadko latają. Są zwinne, poruszają się szybko po ziemi. Są aktywne nocą.

Narząd gębowy gryzący, skierowany do przodu. Pokrywy przednie krótkie, do latania służy tylna para skrzydeł, chowanych pod pokrywy potrójnie złożone; czasem tylna para skrzydeł nie występuje. Na końcu 10 segmentu znajdują się przydatki w kształcie cęgów, większe u samców. W okolicy 3-4 segmentu czasem występują gruczoły, które wytwarzają substancję o zapachu kwasu karbolowego. Wydzielina ta gromadzona jest w pęcherzyki i może być rozpryskiwana w chwili zagrożenia. W okolicy 9-10 segmentu u samców znajduje się narząd kopulacyjny, czasem parzysty.

W cyklu życiowym występuje przeobrażenie niezupełne. Po kopulacji samice kopią norę, w której składają jajeczka. Samica przejmuje też opiekę nad gniazdem i larwami. Zdarza się, że młode osobniki pożerają matkę. Rozwój larwalny trwa od kilku tygodni do kilku miesięcy.

Skorki żywią się tkankami roślinnymi żywymi lub martwymi. Czasem zjadają żywe drobne bezkręgowce lub odpadki zwierzęce.

Wykresy poniżej przedstawiają strukturę zagrożenia wymarcia gatunków z danego rzędu. Pierwszy diagram uwzględnia gatunki, których nie opisano w naszym serwisie (jeżeli taka sytuacja ma miejsce), drugi diagram uwzględnia wyłącznie gatunki, które opisano w portalu, trzeci diagram uwzględnia tylko gatunki rodzime.

(wszystkie wymienione gatunki rzędu)