Aligatory

Aligatory i kajmany (Alligatoridae) to rodzina gadów, która liczy dziś 8 gatunków. W Polsce nie żyją gatunki z tej rodziny gadów.

Aligatory mają krótki i szeroki pysk, silnie wystające wzgórki oczne i nozdrza. Mają specyficzny układ zębów. Przy zamkniętej paszczy zęby szczęki kryją się w łuku zębowym żuchwy, czwarty rząd żuchwy wchodzi do głębokiej zatoki kości międzyszczękowej.

Zamieszkują Azję i obie Ameryki. Aligatory właściwe (2 gatunki) żyją jeden gatunek w Ameryce Północnej (USA), drugi w Chinach. Zamieszkują moczary i wilgotne lasy. Są związane z wodnym środowiskiem. Kajmany żyją w Ameryce Środkowej i Południowej.

Są bardzo agresywne. Na lądzie poruszają się sprawnie, ale na krótkich dystansach. W wodzie są niebezpiecznymi drapieżnikami.

Wszystkie są jajorodne. Jaja są składane zwykle do gniazd na lądzie w piasku. Samice strzegą gniazd i opiekują się młodymi.

Kajmany i aligatory polują na kręgowce, często większe od nich samych.

Liczebność aligatorów i kajmanów drastycznie spada ze względu na polowania dla cennej skóry. Najczęściej dla tego celu zabija się kajmana krokodylowego.

To wykaz gatunków, przynależących do danej rodziny. Kliknij nazwę gatunkową, aby się dowiedzieć czegoś więcej na temat danego gatunku.

Czym się różni krokodyl od aligatora?
Czy krokodyl i aligator to synonimy? Czy łatwo je odróżnić od siebie? Jakie cechy charakteryzują te zwierzęta?
Gdzie żyją krokodyle?
Czy krokodyle żyją tylko w Nilu i prowadzą tylko wodny tryb życia? Czy można spotkać krokodyla w Polsce?