Aligatory

Aligatory i kajmany (Alligatoridae) to rodzina gadów, która liczy dziś 8 gatunków. W Polsce nie żyją gatunki z tej rodziny gadów.

Aligatory mają krótki i szeroki pysk, silnie wystające wzgórki oczne i nozdrza. Mają specyficzny układ zębów. Przy zamkniętej paszczy zęby szczęki kryją się w łuku zębowym żuchwy, czwarty rząd żuchwy wchodzi do głębokiej zatoki kości międzyszczękowej.

Ukryj obce gatunki
Ukryj polskie gatunki

Status IUCN

Aligator chińskiAligator chiński

Alligator sinensis

Aligator chiński (Alligator sinensis) to jeden z najmniejszych gatunków gada z rodziny aligatorów. Ma oliwkowobrązowy grzbiet z plamami. Boki są brązowawe z ciemnymi plamami.

Aligator missisipski, aligator amerykańskiAligator missisipski, aligator amerykański

Alligator mississippiensis

Aligator missisipski to groźny także dla człowieka gad z rodziny aligatorów. Grzbiet ciemny, oliwkowo-zielony, brzuszna strona ma jasnożółty kolor. Aligator ten jest groźny dla człowieka.

Kajman czarnyKajman czarny

Melanosuchus niger

Kajman czarny (Melanosuchus niger) to gad z rodziny aligatorów, największy przedstawiciel tej rodziny. Gad ten charakteryzuje dość wąski pysk, czarny wierzch ciała, szary lub żółtawy brzuch. Młode osobniki mają żółte lub zielone plamy.

Kajman okularowy, kajman krokodylowyKajman okularowy, kajman krokodylowy

Caiman crocodilus

Kajman okularowy to gad z Ameryki Środkowej i Południowej z charakterystyczną kostną poprzeczką między oczami, przypominającą poprzeczkę okularów. Pierwsze i czwarte zęby żuchwy wchodzą w specjalne otwory górnej szczęki.

Kajman ShneideraKajman Shneidera

Paleosuchus trigonatus

Kajman Shneidera to drugi co do wielkości gatunek z rodziny aligatorowatych. Kopie nory i za dnia się w nich chroni. Poluje w nocy. Wędruje na znaczne odległości. Prowadzi samotniczy tryb życia.

Kajman szerokopyskiKajman szerokopyski

Caiman latirostris

Kajman szerokopyski (Caiman latirostris) to gatunek dużego gada z rodziny aligatorów. Kajman ten ma szeroki pysk, oliwkowe ubarwienie. Występuje w Ameryce Południowej, gdzie zamieszkuje rozlewiska rzek, bagna.

• Kajman karłowaty (Paleosuchus palpebrosus)
  • Paleosuchus trigonatus

Zamieszkują Azję i obie Ameryki. Aligatory właściwe (2 gatunki) żyją jeden gatunek w Ameryce Północnej (USA), drugi w Chinach. Zamieszkują moczary i wilgotne lasy. Są związane z wodnym środowiskiem. Kajmany żyją w Ameryce Środkowej i Południowej.

Są bardzo agresywne. Na lądzie poruszają się sprawnie, ale na krótkich dystansach. W wodzie są niebezpiecznymi drapieżnikami.

Wszystkie są jajorodne. Jaja są składane zwykle do gniazd na lądzie w piasku. Samice strzegą gniazd i opiekują się młodymi.

Kajmany i aligatory polują na kręgowce, często większe od nich samych.

Liczebność aligatorów i kajmanów drastycznie spada ze względu na polowania dla cennej skóry. Najczęściej dla tego celu zabija się kajmana krokodylowego.