Berberysowate (Berberidaceae)

Berberysowate (Berberidaceae) są roślinami z rzędu jaskrowców, często uprawiane jako ozdobne krzewy. W Polsce spotkać można na ogół 3 gatunki: berberys zwyczajny i Thunberga oraz mahonię pospolitą, z czego tylko berberys zwyczajny występuje w naturze poza uprawami.

Są to zwykle krzewy o drobnych liściach w kolorze od zielonych do brunatnych.

Berberys ChopinaBerberys Chopina G

Berberis ×chopinii

Berberys Chopina (Berberis ×chopinii) to roślina z rodziny berberysowatych, polski mieszaniec. Na zdjęciu odmiana Mazurek.

Berberys ottawskiBerberys ottawski G

Berberis ×ottawensis

Berberys ottawski (Berberis ×ottawensis) to krzyżówka berberysu Thunberga i berberysu pospolitego o czerwonych liściach. Kwiaty są żółte, małe, zebrane w grona. Są miododajne. Krzew ten nadaje się na żywopłoty.

Berberys ThunbergaBerberys Thunberga G

Berberis thunbergii

Berberys Thunberga (Berberis thunbergii) to gatunek krzewu ozdobnego z rodziny berberysowatych o kulistym pokroju. Uprawianych jest wiele odmian. To najczęściej sadzony krzew ozdobny w Polsce.

Berberys zwyczajnyBerberys zwyczajny PL

Berberis vulgaris

Berberys zwyczajny (Berberis vulgaris) to krzew ciernisty z rodziny berberysowatych, uprawiany jako roślina ozdobna w ogrodach oraz roślina lecznicza. Kwiaty wydzielają nieprzyjemny zapach. Owoce są jadalne.

Epimedium Sphinx TwinklerEpimedium Sphinx Twinkler G

Epimedium

Epimedium 'Sphinx Twinkler' (Epimedium) to wieloletnia roślina kłączowa z rodziny berberysowatych lub stopowcowatych. Odmiana spotykana w ogrodowych uprawach. Liście są skórzaste. z kolcami na brzegu.

Mahonia japońskaMahonia japońska G

Mahonia japonica

Mahonia japońska (Mahonia japonica) to krzew z rodziny berberysowatych, uprawiany jako roślina ozdobna. Gatunek spotykany jedynie w uprawach. Kwiaty są drobne, białe, zebrane w wiechy.

Mahonia pospolitaMahonia pospolita G

Mahonia aquifolium

Mahonia pospolita (Mahonia aquifolium) to zimozielony krzew z rodziny berberysowatych, często uprawiany. Liście wykorzystywane są w bukieciarstwie. Pręciki tej rośliny zaciskają się przy dotyku.

Krzewy te pochodzą z Azji, europy oraz Ameryki Północnej.

Kwiaty są zwykle drobne, żółte. Liście niewielkich rozmiarów, często całobrzegie, eliptyczne. Owocem są zwykle jagody.

To jedne z najczęściej sadzonych krzewów ozdobnych w Polsce.

Zdjęcia i grafiki - galeria