logo

Bzygowate

Bzygowate (Syrphidae) to rodzina owadów należących do muchówek, która liczy dziś około 6000 gatunków. W Polsce żyje około 400 gatunków z tej rodziny owadów.

To dość łatwo rozpoznawalne muchówki. Wiele gatunków przypomina błonkówki, najczęściej osy i grzebaczowate. Mają więc na odwłoku bardzo często żółto-czarne pasy. Skrzydła są przeźroczyste. Oczy są duże, mają złożoną budowę. Samce mają oczy połączone ze sobą, samice mają je rozdzielone. Czułki są zwykle dość krótkie. Larwy mają robakowaty kształt. Gatunki wodne mają rurki oddechowe.

Eristalis pertinaxEristalis pertinax PL

Eristalis pertinax

Eristalis pertinax to gatunek muchówki z rodziny bzygowatych, podobny nieco do pszczoły miodnej. Ubarwienie czarno-brązowe.

Bzyg brzękBzyg brzęk PL

Scaeva pyrastri

Odwłok tego bzygowatego ma czarny kolor z białawymi przepaskami, przerwanymi na środku. Pierwsza przepaska jest prosta, pozostałe zakrzywione do góry. Rzadszy gatunek Scaeva selenitica ma taki sam wzór na odwłoku, ale plamy są żółte.

Bzyg prążkowanyBzyg prążkowany PL

Episyrphus balteatus

Bzyg prążkowany to gatunek muchówki z rodziny bzygowatych, przypominający nieco owady z rodziny osowatych. Przedplecze ma zielonkawy odcień i żółtą tarczkę. Odwłok jest żółty z czarnymi paskami.

Gnojka trutniowata, gnojka wytrwałaGnojka trutniowata, gnojka wytrwała PL

Eristalis tenax

Gnojka trutniowata, gnojka wytrwała (Eristalis tenax) to chyba najczęściej spotykana w Polsce muchówka z rodziny bzygowatych, rozwijająca się w gnojówce. Do złudzenia przypomina pszczołę.

Kwiatówka zmierzchnicowataKwiatówka zmierzchnicowata PL

Myathropa florea

Kwiatówka zmierzchnicowata (Myathropa florea) to dość pospolity przedstawiciel bzygowatych. Żółte pasy są częściowo lub całkowicie rozdzielone. Duże oczy są brązowe. Czułki krótkie. Skrzydła są przeźroczyste.Larwy żyją w środowisku wodnym.

Trzmielówka łąkowaTrzmielówka łąkowa PL

Volucella bombylans

Trzmielówka łąkowa (Volucella bombylans) to muchówka z rodziny bzygowatych, która do złudzenia przypomina trzmiela. Zamieszkuje łąki na skrajach lasów, polany.

• udnica cebulówka (Eumerus strigatus)
  • bzyg brzęk (Scaeva pyrastri)
  • Scaeva selenitica

Muchówki te można spotkać na terenie całego kraju. Zamieszkują lasy, polany, pola, łąki, ogrody. Larwy żyją na lądzie, w wodzie, ściekach.

Owady te potrafią zawisać nieruchomo w powietrzu na kilkadziesiąt sekund. Lubią latać w ciepłe dni. Są aktywne za dnia.

Cykl życiowy niektórych gatunków może trwać nawet 5 lat.

Imagines żywią się nektarem i pyłkiem kwiatowym. Larwy mogą być roślinożerne, w tym mogą zjadać próchniejące drewno, zjadają też grzyby, spijają soki roślin. Bywają też gatunki drapieżne, żerujące na mszycach, gąsienicach motyli. Część żyje w ściekach i gnojówce, w gniazdach błonkówek.

To jedne z ważniejszych owadów zapylających kwiaty. Część gatunków jest zagrożona wymarciem.

Bzyg brzęk: Okres lotu bzyga brzęka.
    Bzyg prążkowany: Okres lotu bzyga prążkowanego.
   Gnojka trutniowata, gnojka wytrwała: Okres lotu gnojki wytrwałej (trutniowatej).
      Kwiatówka zmierzchnicowata: Okres lotu kwiatówki zmierzchnicowatej.
        Trzmielówka łąkowa: Okres lotu trzmielówki łąkowej.