Ćmiankowate

Ćmiankowate (Psychodidae) to rodzina owadów z rzędu muchówek, do której zaliczamy około 1500 gatunków, z czego w Polsce 50 gatunków.

Ubarwienie żółtawe, brązowe, brunatne. Ciało obficie owłosione. Owady te mają względnie duże skrzydła, podobne do skrzydeł niektórych motyli. W zasadzie bardziej przypominają ćmy, niż muchy.

Clogmia albipunctataClogmia albipunctata

Clogmia albipunctata

Clogmia albipunctata to gatunek muchówki z rodziny ćmiankowatych. Z wyglądu przypomina bardziej ćmę niż muchę. Ubarwienie szarawo-brunatne, ciało mocno owłosione.

• Neoarisemus niger
  • Psychoda alternata

W Polsce muchówki te są powszechnie spotykane na terenie całego kraju. Preferują wilgotne środowiska, obory, łazienki itp.

Ćmiankowate latają niezgrabnie, zgodnie z ruchem powietrza.

Są to owady o rozmiarach nie przekraczających 5 mm długości. Aparat gębowy zwykle przystosowany do pobierania nektaru, u moskitków służy do przekłuwania skóry zwierząt kręgowych.

Występuje kilka pokoleń w ciągu roku.

Larwy przechodzą rozwój w organicznych szczątkach, nawozie, mule. Osobniki dorosłe zwykle nie pobierają pokarmu.