Dereniowate

Dereniowate (Cornaceae) to rośliny z rzędu baldachokwiatowców. Zaliczamy do niej około 50 gatunków, z czego w Polsce tylko 2.

To najczęściej drzewa i krzewy, rzadziej półkrzewy i byliny.

Dereń białyDereń biały PL - ogród

Cornus alba

Dereń biały (Cornus alba) to gatunek krzewu z rodziny dereniowatych, najczęściej uprawiany dereń w Polsce. Ma szeroki pokrój. Młode pędy pokrywa czerwona kora. To właśnie pędy są największą ozdobą tej rośliny.

Dereń jadalnyDereń jadalny PL - ogród

Cornus mas

Dereń jadalny, dereń właściwy (Cornus mas L.) to gatunek krzewu lub niewysokiego drzewa z rodziny dereniowatych. To dość gęsty krzew o sztywnej i szerokiej sylwetce. To roślina miododajna.

Dereń kousaDereń kousa PL - ogród

Cornus kousa

Dereń kousa (Cornus kousa) to krzew lub drzewo z rodziny dereniowatych, jedno z najbardziej efektownych niemalże przez cały rok. To piękny krzew ozdobny, parkowy i do większych ogrodów. Owoce nadają się na kompot.

Dereń rozłogowyDereń rozłogowy PL - obcy

Cornus sericea

Dereń rozłogowy (Cornus sericea) to gatunek niewysokiego krzewu z rodziny dereniowatych, bardzo podobny do derenia białego. Kwiaty są małe, zebrane w baldachy, żółtobiałe. Owoc jest mały, biały i kulisty.

Dereń szwedzkiDereń szwedzki PL

Cornus suecica

Dereń szwedzki (Cornus suecica) to gatunek wieloletniej rośliny zielnej z rodziny dereniowatych z charakterystycznym baldaszkiem z białymi podsadkami. Niegdyś występował w okolicy Kołobrzegu. Dziś już nie występuje w Polsce.

Dereń świdwaDereń świdwa PL

Cornus sanguinea

Dereń świdwa (Cornus sanguinea) to krzew z rodziny dereniowatych, podobny do derenia białego i derenia rozłogowego, od których różni się kształtem pestki. Owoc to niejadalny pestkowiec, kulisty, ma purpurowoczarny kolor.

To rośliny głównie strefy tropikalnej i umiarkowanej, najczęściej w Azji i Ameryce Północnej, rzadko w europie.

Ulistnienie najczęściej naprzeciwległe. Kwiaty drobne zebrane w kwiatostany, często z podsadkami. Owocem jest najczęściej pestkowiec, czasem jagoda.

Dereń biały: Kwitnie dereń biały.
          Dereń jadalny: Kwitnie dereń jadalny.
          Dereń jadalny: Dojrzewają owoce derenia jadalnego.
           Dereń kousa: Kwitnie dereń kousa.
          Dereń rozłogowy: Kwitnie dereń rozłogowy.
         Dereń szwedzki: Kwitnie dereń szwedzki.
          Dereń świdwa: Kwitnie dereń świdwa.