Diugoń

Diugoń (Dugong dugon) to jedyny przedstawiciel rodziny diugoni. Jest to ssak wodny, który ma wrzecionowaty kształt ciała, kończyny przednie przekształcone w płetwy, na końcu ciała płetwa ogonowa ustawiona poziomo, na końcu rozdwojona. Kolor skóry - brunatnoszary, od spodu cielisty. Ciało pokryte krótkim futrem. Mały otwór uszny położony jest na wysokości oczu. Powieki wytwarzają substancję oleista, która chroni oczy przed wodą morską. Jest obiektem polowań przez ludzi dla mięsa i tłuszczu.

Diugoń (Dugong dugon)
©

Płytkie wody przybrzeżne Morza Czarnego, wschodniej Afryki,, Cejlonu, Zatoki Bengalskiej, Archipelagu Sundajskiego, Filipin, północnej Australii.

Diugonie pasą się w płytkich wodach przybrzeżnych, zjadając rośliny wodne rosnące na dnie morza. Żyją w małych stadach.

Zjadają wyłącznie wodne rośliny.

Ciąża trwa 11 miesięcy. Samica rodzi zwykle 1 młode. Samica opiekuje się młodym i czasem nosi go na grzbiecie.

VU

Gatunek ten jest narażony na wymarcie. Ma status VU w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. Na całym obszarze występowania diugonie są odławiane przez miejscową ludność dla mięsa, co powoduje stały spadek populacji tych fantastycznych zwierząt.

Substancja wytwarzana przed powieki gdy zwierzę jest wyciągnięte z wody gromadzi się w kącie oka tworząc "syrenią łzę", cenioną przez niektóre ludy jako amulet.