Diugonie

Diugonie (Dugongidae) to rodzina dużych ssaków morskich, która liczy dziś zaledwie 1 gatunek w 1 rodzaju.

To wodne ssaki o wrzecionowatym kształcie ciała. Płetwa ogonowa jest ustawiona poziomo, jest rozdwojona ku końcowi. Skóra jest szarawa z wierzchu i po bokach, cielista po stronie brzusznej. Małe otwory uszne są usytuowane na wysokości oczu.

DiugońDiugoń

Dugong dugon

Diugoń to jedyny przedstawiciel rodziny diugoni z rzędu syren. Jest to ssak wodny, który ma wrzecionowaty kształt ciała, kończyny przednie przekształcone w płetwy, na końcu ciała płetwa ogonowa ustawiona poziomo, na końcu rozdwojona.

• krowa morska (Hydrodamalis gigas †)

Można je spotkać u wybrzeży Morza Czerwonego, wschodniej części Afryki, Cejlonu, wysp Zatoki Bengalskiej, w pobliżu Archipelagu Sundajskiego, Filipin i północnej Australii.

To bardzo łagodne i towarzyskie zwierzęta.

Ciąża trwa 11 miesięcy. Samica rodzi zwykle tylko 1 młode. Samica jest bardzo opiekuńcza, często transportuje młode na grzbiecie.

Zjadają wyłącznie wodne rośliny.

Diugoń jest zagrożony wyginięciem. Krowa morska została wytrzebiona już w XVIII wieku. Na diugonie poluje się ze względu na bardzo smaczne mięso.