Dziubałkowate

Dziubałkowate, dzióbałkowate (Anthocoridae) to rodzina owadów z rzędu pluskwiaków różnoskrzydłych, do której zaliczamy w Polsce 40 gatunków, a na całym świecie około 400 gatunków. Owady te są spokrewnione z pluskwowatymi.

Są podobne do tasznikowatych, od których różnią się głównie obecnością 2 przyoczek u form uskrzydlonych. To małe pluskwiaki. Pancerz jest miękki. Ubarwienie zwykle czarne, brązowe. Większość gatunków posiada skrzydła.

Orius agilisOrius agilis PL

Orius agilis

Orius agilis to gatunek pluskwiaka różnoskrzydłego z rodziny dziubałkowatych. Ubarwienie ciemne, odnóża i czułki jasne. Pokrywy półprzeźroczyste.

Dziubałek gajowyDziubałek gajowy PL

Anthocoris nemorum

Dziubałek gajowy (Anthocoris nemorum) to pluskwiak z rodziny dziubałkowatych. Na pierwszej, brązowej parze skrzydeł widoczne ciemne plamy. Druga para skrzydeł biaława z brązowymi plamami.

• Anthocoris gallurumulmi
  • Xyllocoris maculippennis

Spotykane są często na kwiatach. Można je tez spotkać w leśnej ściółce, gniazdach ptaków, domach.

Samice mają kanał kopulacyjny. Jeden gatunek kopuluje w sposób urazowy, przebijając pancerz samicy.

To zwykle drapieżniki, polujące na drobne stawonogi. Czasem, żywią się krwią zwierząt kręgowych.

Samce gatunku Xyllocoris maculippennis czasem kopulują ze sobą. Przekazują w ten sposób pośrednio swoją spermę samicom.