Bass wielkogębowy

Bass wielkogebowy (Micropterus salmoides), nazywana niewłaściwie okoniopstrągiem to ryba z rodziny bassowatych. Ma lekko bocznie spłaszczone ciało, duży, uzębiony pysk. Płetwa grzbietowa składa się z części zbudowanej z promieni twardych przekształconych w kolce. Ubarwienie oliwkowe z wierzchu, boki zielonkawe, po bokach głowy występują ciemne smugi.

Bass wielkogębowy (Micropterus salmoides)

© Tony Campbell - Fotolia.com

Pierwotnie gatunek ten występował w rzekach i jeziorach Ameryki Północnej, głównie w dorzeczu Missisipi. W 1885 roku ryba ta została sprowadzona do Europy. Gatunek został aklimatyzowany także w Polsce. Występował u nas jednak tylko w stawach hodowlanych. Lubi wody bogate w wodną roślinność.

Środowisko

ryba słodkowodna

W swoim pierwotnym środowisko osiąga wagę do 12 kg, w Europie osiąga 500 g ciężaru. Zwykle jednak mierzy 60 cm i 1,5 kg wagi ciała.

Młode odżywiają się planktonem. Gdy osiągają 5 cm długości ciała stają się drapieżnikami.

Odbywa tarło od maja do czerwca na głębokości 60-180 cm. Samica składa ikrę do gniazda wykopanego w piaszczystym dnie. Złożonych jaj i wylęgu strzeże samiec. Młode stają się dojrzałe płciowo między 2 a 3 rokiem życia.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. W Polsce nie jest objęty ochroną. Nie można tym gatunkiem zarybiać otwartych wód.

Ma bardzo smaczne mięso. Dawna nazwa tego gatunku to okoniopstrąg.

Synonimy

W literaturze można spotkać następujące synonimy dla określenia nazwy tego gatunku:

Trze się bass wielkogębowy.

Czy ryby śpią?
Ryby nie zamykają oczu. Czy zatem zapadają w sen? Jak ryby śpią? Kiedy i skąd wiadomo, że zapadły w sen?
Elektryczne ryby
Wiele ryb potrafi wytwarzać prąd elektryczny. Czy prąd taki może być niebezpieczny dla człowieka? Czy można w jakiś sposób wykorzystać tę energię elektryczną?