PL

Bass słoneczny

Bass słoneczny, okonek słoneczny (Lepomis gibbosus) to gatunek ryby słodkowodnej z rodziny bassowatych, występujący w Polsce od początków XX wieku, po sprowadzeniu z Ameryki Północnej. Z wierzchu ryba ta jest brązowawa, oliwkowa, boki są złotawe z żółtymi, niebieskozielonymi plamkami.

Bass słoneczny (Lepomis gibbosus)
© mattiaath - Fotolia.com

Występuje w wodach słodkich, najlepiej płytkich stawach z obfitą roślinnością wodną. Jest też spotykana w dole rzek wolno płynących. Preferuje wody umiarkowanie ciepłe oraz umiarkowane. Naturalnym miejscem występowania jest Ameryka Północna, do Polski została sprowadzona w XX w. Spotyka się tylko pojedyncze okazy, najczęściej w dorzeczu Odry.

Ryba to osiąga długość ciała 22 cm i masę 250 g. Ciało tej ryby jest bocznie spłaszczone. Pysk jest uzębiony. Bass ten, jak wszystkie inne gatunki z tej rodziny, ma pojedynczą płetwę grzbietową, z twardymi kolcami w jej przedniej części.

Zjada bezkręgowce, ikrę.

Samiec buduje gniazdo pośród wodnej roślinności w kształcie wgłębienia. Opiekuje się ikrą. Dojrzałość płciową bass słoneczny osiąga między pierwszym a drugim rokiem życia.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. W Polsce nie łowi się tego gatunku. To obcy gatunek. Nie ma wymiaru ani okresu ochronnego dla tej ryby.

Ponieważ jest to gatunek obcy nie można nim zarybiać wód otwartych.