Mieniak tęczowiec

Mieniak tęczowiec (Apatura iris) to gatunek rodzimego motyla z rodziny rusałkowatych, podobnego nieco do mieniaka strużnika. Skrzydła samców mienią się w świetle słonecznym odcieniami fioletu i granatu. Skrzydła samic pozostają matowe. Tło skrzydeł jest ciemne z białymi plamami. Czasami zdarza się, że biały rysunek jest szczątkowy lub go w ogóle nie ma. Na drugiej parze skrzydeł występuje charakterystyczna ciemne oko w pomarańczowej obwódce. Gąsienica jest zielona. Po bokach ma żółte paski, a na głowie dwa wyrostki. Gąsienice na zimę stają się brunatne.

Mieniak tęczowiec (Apatura iris)

To motyl spotykany w całej Polsce, także w Tatrach do wysokości 1000 m n.p.m. Występuje w centralnej części Europy oraz w Azji aż po Chiny. Preferuje lasy liściaste i mieszane. Najczęściej można go spotkać na leśnych polanach, drogach, siedzącego na wilgotnej ziemi.

Okres lotu trwa od połowy czerwca do początku sierpnia. Większa liczba osobników może zgromadzić się wokół kałuż czy błota, a także na odchodach zwierzęcych. Motyla tego wabi zapach ludzkiego potu, a także padlina. Gąsienice żerując, nie naruszają unerwienia liścia. Zimuje stadium gąsienicy.

Osiąga rozpiętość skrzydeł od 6 do 7,5 cm.

Roślinami żywicielkami są wierzba iwa, szara, uszata.

Samica składa jaja na wierzchniej stronie liści rośliny żywicielki, zwykle 1-2 m nad ziemią, bliżej wnętrza.

Nie jest to motyl zagrożony wymarciem, ale z uwagi na wycinkę wierzb, jego liczebność maleje.

Okres lotu mieniaka tęczowca.

Motyle dzienne Polski — quiz