PL

Mieniak strużnik

Mieniak strużnik (Apatura ilia) to gatunek motyla z rodziny rusałkowatych. Skrzydła samców w słońcu charakterystycznie mienią się fioletowym kolorem. Mamy dwie barwne odmiany tego motyla. Forma typowa ma ma ciemnobrunatne skrzydła z białymi plamkami, forma clythe ma pomarańczowe plamy. Na każdym skrzydle obu form widać pomarańczowe oko, obrzeżone jasną barwą. Gąsienica jest zielona z drobnym biało-żółtym kreskowaniem. Na głowie ma dwa wyrostki.

Mieniak strużnik (Apatura ilia)
© jewo55 - Fotolia.com

Motyl ten występuje na terenie całej Polski w lasach liściastych i mieszanych. Najczęściej jest widywany na polanach i leśnych duktach. Występuje w centralnej i południowej Europie i Azji aż po Chiny.

Można go obserwować w słoneczne dni w okresie od czerwca do września. Zimuje stadium gąsienicy. Lot ma szybki i odbywa się wysoko w górnych partiach dr

Rozpiętość skrzydeł wynosi 6-7 cm.

Roślinami żywicielkami są topola, osika, rzadziej iwa.

Poczwarka jest przyczepiona do liścia rośliny żywicielki. Jej stadium trwa 2-3 tygodnie. W Polsce rzadko występuje drugie pokolenie.

Nie jest gatunkiem pospolitym w naszym kraju. Nie jest jednak zagrożony wymarciem.

Fioletowy odblask jest tylko grą świateł. Skrzydła nie mają w sobie barwnika fioletowego.