Świtezianka błyszcząca

Świtezianka błyszcząca (Calopteryx splendens) to bardzo pospolita ważka w Polsce. Samica ma kolor zielono-złoty, skrzydła zielone, przezroczyste. Samiec jest niebiesko-zielony z ciemniejszym odcieniem, z białymi od spodu trzema ostatnimi segmentami odwłoka, skrzydła są zielone, przezroczyste z dużą, granatową przepaską w okolicy, gdzie skrzydła są najszersze.

Świtezianka błyszcząca (Calopteryx splendens)

Samiec świtezianki błyszczącej © Erni - Fotolia.com

Gatunek ten żyje w Europie, w północnej części Afryki i na Bliskim Wschodzie. Obecna w całym kraju poza terenami górskimi. Larwy żyją w środowisku wodnym, osobniki dorosłe zawsze w pobliżu wodnych zbiorników, w których obficie występuje wodna roślinność, najczęściej w miejscach nasłonecznionych.

Samce przejawiają zachowania terytorialne. Długośc życia: od kilku tygodni do 2 miesięcy (postać imago).

Ważka ta jest drapieżnikiem, poluje na inne owady.

Samiec świtezianki błyszczącej przed samicą prezentuje swoje lusterko, znajdujące się na spodniej części odwłoka. Samica nie myli w ten sposób samców innego gatunku. Miejsce do złożenia jaj wskazuje samiec. Samiec odbywa loty godowe. Po kopulacji, która trwa nie dłużej niż 1,5 minuty samica składa jaja wewnątrz wodnej roślinności, zanurzając się pod jej powierzchnię. Samiec w tym czasie pilnuje samicy.

Można w Polsce spotkać postać imago świtezianki błyszczącej, przy czym osobniki pojedyncze żyją maksymalnie do 2 miesięcy.