logo

Świteziankowate

Świteziankowate (Calopterygidae) to rodzina owadów, która liczy dziś około 150 gatunków. W Polsce żyją 2 gatunki z tej rodziny owadów, w całej Europie zaledwie 4 gatunki. Należą do ważek równoskrzydłych.

To średniej wielkości ważki o silnym dymorfizmie płciowym. Odwłok jest cienki, w przekroju cylindryczny. Samice mają metaliczny, zielony lub brunatny kolor. Ich skrzydła są przezroczyste, zielonawe lub brązowawe. Samce natomiast są ciemniejsze, niebiesko-zielone. Ich skrzydła są granatowe w całości lub z granatową plamą. Samce nie posiadają na skrzydłach pterostigmy (plamki odmiennie ubarwionej, mającej funkcję stabilizatora lotu).

Świtezianka błyszczącaŚwitezianka błyszcząca PL

Calopteryx splendens

To pospolita ważka, występująca w pobliżu wodnych zbiorników. Samiec ma charakterystyczne lusterko od spodniej strony odwłoka oraz ciemną przepaskę na skrzydłach. Samiec odbywa loty godowe.

Świtezianka dziewicaŚwitezianka dziewica PL

Calopteryx virgo

Świtezianka dziewica to nieco mniej pospolita ważka, występująca nad ciekami wodnymi w naszym kraju. Od świtezianki błyszczącej różni się przede wszystkim ciemniejszym zabarwieniem skrzydeł samców.

Calopteryx haemorrhoidalisCalopteryx haemorrhoidalis

Calopteryx haemorrhoidalis

Calopteryx haemorrhoidalis to ważka z rodziny świteziankowatych. Ciało samców wraz ze skrzydłami ma czerwonawy połysk. Od spodu tylnych segmentów widoczne jest karminowe lusterko. Samica ma połysk miedziany, zielonkawy, a skrzydła są brązowe

Występują w całym kraju dość pospolicie. Obecne w pobliżu wodnych zbiorników. Nie oddalają się od wody dalej niż na kilkadziesiąt metrów. Larwy prowadzą wodny tryb życia , najczęściej w wodach przybrzeżnych pośród roślinności wodnej.

Nie latają zbyt sprawnie. W okresie godowym samce przejawiają zachowania terytorialne.

Przed kopulacją mają miejsce skomplikowane gody. Samica składa jaja w tkankach roślin wodnych, czasem zanurzając się przy tym pod powierzchnię wody. Podczas składania jaj samce strzegą samic. Larwy żyją przy brzegu pośród wodnej roślinności. Rozwój larw trwa dwa lata.

Dorosłe osobniki polują nad wodą na owady, głównie komary i ochotki.

Świtezianka błyszcząca: Można w Polsce spotkać postać imago świtezianki błyszczącej, przy czym osobniki pojedyncze żyją maksymalnie do 2 miesięcy.
        Świtezianka dziewica: Okres lotu ważki świtezianki dziewicy w naszym kraju.