Góralkowce

Góralkowce (Hyracoidea), dawniej góralki, to rząd małych ssaków kopytnych, które mają wiele prymitywnych cech, obejmujących 12 gatunków w 1 rodzinie. W Polsce nie żyje żaden przedstawiciel tego rzędu. Rząd góralkowców wcześnie oddzielił się od prakopytnych. Najstarsze kopalne gatunki pochodzą z oligocenu.

Atlas

Wykaz wszystkich opublikowanych artykułów tematycznych, opisujących rodziny z wybranego rzędu. Ciemniejsze kafelki oznaczają ważniejsze, bardziej znane rodziny.

Filtry

Użyj poszczególnych filtrów, aby ustalić odpowiednią kolejność wyświetlania rodzin.

Ukryj obce rodziny
Ukryj polskie rodziny

Góralkowate

Procaviidae

Liczba gatunków: 12
Liczba gatunków w Polsce: nie występują

Dziś góralkowce żyją w Afryce i zachodniej Azji. Zamieszkują obszary klimatu zwrotnikowego i podzwrotnikowego.

Żyją w gromadach liczących do 80 osobników. Kolonia składa się z kilku rodzin i przewodzi jej zazwyczaj dorosły samiec. Kolonii pilnują strażnicy, ostrzegający głosem przed niebezpieczeństwem. Nie kopią nor. Kryjówek szukają pośród skał, w norach mangust i mrówników.

Są aktywne zwykle rano i wieczorem. Mają zwyczaj stania w miejscu i wpatrywania się w jeden punkt.

Góralki przypominają z wyglądu świstaka. Tułów jest walcowaty. Ich wielkość waha się od 30 do 60 cm. Mają krótki ogon. Ich ciężar wynosi do 20 kg. Na grzbiecie znajduje się ubarwiony inaczej niż reszta gruczoł. Ma dużą głowę, górną wargę rozdwojoną. Są stopochodne.

Palce są zaopatrzone w prymitywne kopytka. Jeden palec tylnej stopy ma pazur. W uzębieniu nie występują kły. W górnej szczęce znajduje się para siekaczy, które stale rosną.

Samica po ciąży trwającej 7 miesięcy rodzi 1-6 młodych, które są dość samodzielne.

Góralki są roślinożerne. Rzadko jedzą także bezkręgowce.

Zagrożony wyginięciem jest cały rodzaj Dendrohyrax.

Wykresy poniżej przedstawiają strukturę zagrożenia wymarcia gatunków z danego rzędu. Pierwszy diagram uwzględnia gatunki, których nie opisano w naszym serwisie (jeżeli taka sytuacja ma miejsce), drugi diagram uwzględnia wyłącznie gatunki, które opisano w portalu, trzeci diagram uwzględnia tylko gatunki rodzime.

(wszystkie wymienione gatunki rzędu)

(wszystkie opisane w serwisie gatunki rzędu)

Struktura zagrożenia wymarciem PL
(wszystkie wymienione polskie gatunki rzędu)

Potrafią skoczyć na wysokość 3 m.