PL

Karłątek ryska

Karłątek ryska (Thymelicus lineola) to niewielki motyl z rodziny powszelatkowatych z czarną buławką na końcu czułków. Skrzydła z wierzchu są ochrowożółte. Ich brzeg jest wyraźnie ciemniejszy. Pierwsza para skrzydeł od spodu jest ochrowożółta, druga szarożółta. Samiec ma łuski zapachowe w postaci ciemnej kreski.

Karłątek ryska (Thymelicus lineola)
© Lars Lachmann - Fotolia.com

Motyl ten występuje pospolicie na obszarze całej Polski. Ogólnie ma szeroki, holoarktyczny zasięg występowania. Pospolity w całej Europie. Do Ameryki Północnej gatunek ten został zawleczony. Motyla tego można spotkać na trawiastych, ukwieconych terenach na skrajach lasów, przydrożach, polanach. Lubi wilgotne środowisko.

Gąsienice zwijają liście w rurkę i tam odpoczywają. Zimuje stadium jaja z rozwiniętą larwą w środku.

Gąsienice żerują na różnych gatunkach traw. Są to między innymi: trzcinnik, perz, rajgras, kupkówka, kłosówka.

W ciągu roku występuje tylko jedno pokolenie.

To gatunek pospolity. Nie wymaga ochrony i nie jest zagrożony wymarciem.