Karłątkowate, powszelatkowate , warcabnikowate

Karłątkowate, powszelatkowate, warcabnikowate (Hesperiidae) to rodzina niewielkich motyli dziennych, która liczy dziś około 3500 gatunków. W Polsce żyje 17 gatunków z tej rodziny owadów, w całej Europie - 20. Gąsienice mają zwykle kolor zielony lub szarobrązowy. Głowa jest duża.

Cechą charakterystyczną gatunków z tej rodziny są drobne skrzydła i duża głowa. Tułów jest krępy. Ubarwienie skrzydeł różne. Gatunki tropikalne są kolorowe, krajowe ubarwione są skromnie. Skrzydła mogą być złożone nad tułowiem jak u pozostałych motyli dziennych, albo pierwsza para skrzydeł skierowana jest nad tułów, a druga pozostaje w pozycji horyzontalnej. Czułki mają kształt maczugi, zwykle zagięte.

Karłątek akteonKarłątek akteon PL

Thymelicus acteon

Karłątek akteon (Thymelicus acteon) to gatunek motyla z rodziny karłątkowatych. Skrzydła ciemnopomarańczowe z oliwkowym odcieniem. U samicy widoczna delikatna, niepełna żółtawa przepaska.

Karłątek klinekKarłątek klinek PL

Hesperia comma

To jeden z najszybciej latających przedstawicieli rodziny powszelatkowatych. Jest coraz mniej liczny w Polsce. Karłątek klinek (Hesperia comma) to motyl o żółtobrunatnych skrzydłach, z lekkim zielonym odcieniem od spodniej strony.

Karłątek kniejnikKarłątek kniejnik PL

Ochlodes sylvanus, Ochlodes ventatus

Karłątek kniejnik (Ochlodes sylvanus) to jeden z najbardziej pospolitych rodzimych powszelatków. Można go spotkać w lasach i na terenach otwartych. Skrzydła od spodu są nieco jaśniejsze. Brzegi skrzydeł są czarne i mają jasną strzępinę.

Karłątek leśnyKarłątek leśny PL

Thymelicus sylvestris

Karłątek leśny (Thymelicus sylvestris) to najbardziej charakterystyczny w naszym kraju przedstawiciel rodziny karłątkowatych. Skrzydła ceglaste z jasno-ciemną obwódką i ciemnymi żyłkami na skrzydłach.

Karłątek ryskaKarłątek ryska PL

Thymelicus lineola

Karłątek ryska (Thymelicus lineola) to pospolity w Europie przedstawiciel rodziny karłątkowatych, bardzo podobny do karłątka leśnego. Ma czarne zakończenie czułków. Skrzydła z wierzchu są ochrowożółte. Ich brzeg jest wyraźnie ciemniejszy.

Kosternik leśniakKosternik leśniak PL

Carterocephalus silvicola

Kosternik leśniak (Carterocephalus silvicola) to gatunek motyla dziennego z rodziny karłątkowatych. skrzydła przedniej pary żółtawe z wierzchu z czarnymi plamami, których u samic jest więcej lub są większe.

Kosternik palemonKosternik palemon PL

Carterocephalus palaemon

To motyl o brunatnych skrzydłach z żółtymi plamami, układającymi się w nieregularną szachownicę. Samiec ma buławkę z wierzchu ciemną, samica żółtą. Dojrzała gąsienica ma zieloną barwę.

Powszelatek brunatekPowszelatek brunatek PL

Erynnis tages

Powszelatek brunatek (Erynnis tages) to gatunek motyla z rodziny powszelatkowatych, to nasz najbardziej pospolity powszelatek. Skrzydła z wierzchu są brunatne z ciemnymi przepaskami.

Powszelatek malwowiecPowszelatek malwowiec PL

Pyrgus malvae

Powszelatek malwowiec (Pyrgus malvae) to gatunek motyla z rodziny powszelatkowatych. Skrzydła brunatne z jasnym plamkowaniem. Skrzydła od spodu są oliwkowoszare z białym plamkowaniem.

Powszelatek sertorPowszelatek sertor PL

Spialia sertorius

Powszelatek sertor (Spialia sertorius) to gatunek motyla z rodziny powszelatkowatych. Skrzydła brązowe z jasnym plamkowaniem. Spód tylnego skrzydła ma brązowoczerwone tło.

Powszelatek sierpikowiecPowszelatek sierpikowiec PL

Pyrgus serratulae

Powszelatek sierpikowiec (Pyrgus serratulae) to motyl dzienny. Ubarwienie skrzydeł brunatne z białymi plamkami na przednim skrzydle i mniej wyraźnymi plamkami na tylnym. Spód skrzydeł biało-zielonkawy.

Rojnik morfeuszRojnik morfeusz PL

Heteropterus morpheus

Rojnik morfeusz (Heteropterus morpheus) to łatwy do rozpoznania gatunek motyla dziennego z rodziny karłątkowatych. Skrzydła z wierzchu są ciemne z żółtymi plamami na przedniej parze, spód żółtawy z jasnymi plamami w ciemnych obwódkach.

Warcabnik ślazowiecWarcabnik ślazowiec PL

Carcharodus alceae

Warcabnik ślazowiec to motyl dzienny z rodziny powszelatkowatych. Cechą charakterystyczną gatunku są czerwone plamki na zakończeniu czułków. Skrzydła brunatne z różowym odcieniem. Na tym tle występują ciemniejsze i białe plamy.

• Warcabnik szantawiec (Carcharodus floccifera)
  • Powszelatek alweus (Pyrgus alveus)
  • Powszelatek armorykański (Pyrgus armoricanus)
  • Powszelatek chabrowiec (Pyrgus carthami)

Motyle te występują na wszystkich kontynentach świata.

Motyle z tej rodziny charakteryzuje lot, przypominający podskakiwanie.

Samica składa jaja na roślinie żywicielce. Gąsienice najczęściej przebywają w schronieniu utworzonym przez zagięcie liścia.

Gąsienice żerują na roślinach różnych gatunków.

Karłątek akteon: Okres lotu karłątka akteona.
        Karłątek klinek: Okres lotu karłątka klinka.
        Karłątek kniejnik: Okres lotu karłątka kniejnika.
          Karłątek leśny: Okres lotu karłątka leśnego.
        Karłątek ryska: Okres lotu karłątka ryski.
          Kosternik leśniak: Okres lotu kosternika leśniaka.
          Kosternik palemon: Okres lotu kosternika palemona.
          Powszelatek malwowiec: Okres lotu powszelatka malwowca.
          Powszelatek sierpikowiec: Okres lotu powszelatka sierpikowca.
         Rojnik morfeusz: Trwa okres lotu rojnika morfeusza.