Karłątkowate, powszelatkowate , warcabnikowate

Karłątkowate, powszelatkowate, warcabnikowate (Hesperiidae) to rodzina niewielkich motyli dziennych, która liczy dziś około 3500 gatunków. W Polsce żyje 17 gatunków z tej rodziny owadów, w całej Europie - 20. Gąsienice mają zwykle kolor zielony lub szarobrązowy. Głowa jest duża.

Cechą charakterystyczną gatunków z tej rodziny są drobne skrzydła i duża głowa. Tułów jest krępy. Ubarwienie skrzydeł różne. Gatunki tropikalne są kolorowe, krajowe ubarwione są skromnie. Skrzydła mogą być złożone nad tułowiem jak u pozostałych motyli dziennych, albo pierwsza para skrzydeł skierowana jest nad tułów, a druga pozostaje w pozycji horyzontalnej. Czułki mają kształt maczugi, zwykle zagięte.

Karłątek klinekKarłątek klinek PL

Hesperia comma

To jeden z najszybciej latających przedstawicieli rodziny powszelatkowatych. Jest coraz mniej liczny w Polsce. Karłątek klinek (Hesperia comma) to motyl o żółtobrunatnych skrzydłach, z lekkim zielonym odcieniem od spodniej strony.

Karłątek kniejnikKarłątek kniejnik PL

Ochlodes sylvanus, Ochlodes ventatus

Karłątek kniejnik (Ochlodes sylvanus) to jeden z najbardziej pospolitych rodzimych powszelatków. Można go spotkać w lasach i na terenach otwartych. Skrzydła od spodu są nieco jaśniejsze. Brzegi skrzydeł są czarne i mają jasną strzępinę.

Karłątek leśnyKarłątek leśny PL

Thymelicus sylvestris

Karłątek leśny (Thymelicus sylvestris) to najbardziej charakterystyczny w naszym kraju przedstawiciel rodziny karłątkowatych. Skrzydła ceglaste z jasno-ciemną obwódką i ciemnymi żyłkami na skrzydłach.

Karłątek ryskaKarłątek ryska PL

Thymelicus lineola

Karłątek ryska (Thymelicus lineola) to pospolity w Europie przedstawiciel rodziny karłątkowatych, bardzo podobny do karłątka leśnego. Ma czarne zakończenie czułków. Skrzydła z wierzchu są ochrowożółte. Ich brzeg jest wyraźnie ciemniejszy.

Kosternik palemonKosternik palemon PL

Carterocephalus palaemon

To motyl o brunatnych skrzydłach z żółtymi plamami, układającymi się w nieregularną szachownicę. Samiec ma buławkę z wierzchu ciemną, samica żółtą. Dojrzała gąsienica ma zieloną barwę.

Powszelatek brunatekPowszelatek brunatek PL

Erynnis tages

Powszelatek brunatek (Erynnis tages) to gatunek motyla z rodziny powszelatkowatych, to nasz najbardziej pospolity powszelatek. Skrzydła z wierzchu są brunatne z ciemnymi przepaskami.

Powszelatek malwowiecPowszelatek malwowiec PL

Pyrgus malvae

Powszelatek malwowiec (Pyrgus malvae) to gatunek motyla z rodziny powszelatkowatych. Skrzydła brunatne z jasnym plamkowaniem. Skrzydła od spodu są oliwkowoszare z białym plamkowaniem.

Powszelatek sertorPowszelatek sertor PL

Spialia sertorius

Powszelatek sertor (Spialia sertorius) to gatunek motyla z rodziny powszelatkowatych. Skrzydła brązowe z jasnym plamkowaniem. Spód tylnego skrzydła ma brązowoczerwone tło.

Rojnik morfeuszRojnik morfeusz PL

Heteropterus morpheus

Rojnik morfeusz (Heteropterus morpheus) to łatwy do rozpoznania gatunek motyla dziennego z rodziny karłątkowatych. Skrzydła z wierzchu są ciemne z żółtymi plamami na przedniej parze, spód żółtawy z jasnymi plamami w ciemnych obwódkach.

Motyle te występują na wszystkich kontynentach świata.

Motyle z tej rodziny charakteryzuje lot, przypominający podskakiwanie.

Samica składa jaja na roślinie żywicielce. Gąsienice najczęściej przebywają w schronieniu utworzonym przez zagięcie liścia.

Gąsienice żerują na roślinach różnych gatunków.