Karłątkowate, powszelatkowate , warcabnikowate

Karłątkowate, powszelatkowate, warcabnikowate (Hesperiidae) to rodzina niewielkich motyli dziennych, która liczy dziś około 3500 gatunków. W Polsce żyje 17 gatunków z tej rodziny owadów, w całej Europie - 20. Gąsienice mają zwykle kolor zielony lub szarobrązowy. Głowa jest duża.

Cechą charakterystyczną gatunków z tej rodziny są drobne skrzydła i duża głowa. Tułów jest krępy. Ubarwienie skrzydeł różne. Gatunki tropikalne są kolorowe, krajowe ubarwione są skromnie. Skrzydła mogą być złożone nad tułowiem jak u pozostałych motyli dziennych, albo pierwsza para skrzydeł skierowana jest nad tułów, a druga pozostaje w pozycji horyzontalnej. Czułki mają kształt maczugi, zwykle zagięte.

Karłątek klinekKarłątek klinek PL

Hesperia comma

To jeden z najszybciej latających przedstawicieli rodziny powszelatkowatych. Jest coraz mniej liczny w Polsce. Karłątek klinek (Hesperia comma) to motyl o żółtobrunatnych skrzydłach, z lekkim zielonym odcieniem od spodniej strony.

Karłątek kniejnikKarłątek kniejnik PL

Ochlodes sylvanus, Ochlodes ventatus

Karłątek kniejnik (Ochlodes sylvanus) to jeden z najbardziej pospolitych rodzimych powszelatków. Można go spotkać w lasach i na terenach otwartych. Skrzydła od spodu są nieco jaśniejsze. Brzegi skrzydeł są czarne i mają jasną strzępinę.

Karłątek leśnyKarłątek leśny PL

Thymelicus sylvestris

Karłątek leśny (Thymelicus sylvestris) to najbardziej charakterystyczny w naszym kraju przedstawiciel rodziny karłątkowatych. Skrzydła ceglaste z jasno-ciemną obwódką i ciemnymi żyłkami na skrzydłach.

Karłątek ryskaKarłątek ryska PL

Thymelicus lineola

Karłątek ryska (Thymelicus lineola) to pospolity w Europie przedstawiciel rodziny karłątkowatych, bardzo podobny do karłątka leśnego. Ma czarne zakończenie czułków. Skrzydła z wierzchu są ochrowożółte. Ich brzeg jest wyraźnie ciemniejszy.

Kosternik palemonKosternik palemon PL

Carterocephalus palaemon

To motyl o brunatnych skrzydłach z żółtymi plamami, układającymi się w nieregularną szachownicę. Samiec ma buławkę z wierzchu ciemną, samica żółtą. Dojrzała gąsienica ma zieloną barwę.

Powszelatek brunatekPowszelatek brunatek PL

Erynnis tages

Powszelatek brunatek (Erynnis tages) to gatunek motyla z rodziny powszelatkowatych, to nasz najbardziej pospolity powszelatek. Skrzydła z wierzchu są brunatne z ciemnymi przepaskami.

Powszelatek malwowiecPowszelatek malwowiec PL

Pyrgus malvae

Powszelatek malwowiec (Pyrgus malvae) to gatunek motyla z rodziny powszelatkowatych. Skrzydła brunatne z jasnym plamkowaniem. Skrzydła od spodu są oliwkowoszare z białym plamkowaniem.

Powszelatek sertorPowszelatek sertor PL

Spialia sertorius

Powszelatek sertor (Spialia sertorius) to gatunek motyla z rodziny powszelatkowatych. Skrzydła brązowe z jasnym plamkowaniem. Spód tylnego skrzydła ma brązowoczerwone tło.

Rojnik morfeuszRojnik morfeusz PL

Heteropterus morpheus

Rojnik morfeusz (Heteropterus morpheus) to łatwy do rozpoznania gatunek motyla dziennego z rodziny karłątkowatych. Skrzydła z wierzchu są ciemne z żółtymi plamami na przedniej parze, spód żółtawy z jasnymi plamami w ciemnych obwódkach.

Warcabnik ślazowiecWarcabnik ślazowiec PL

Carcharodus alceae

Warcabnik ślazowiec to motyl dzienny z rodziny powszelatkowatych. Cechą charakterystyczną gatunku są czerwone plamki na zakończeniu czułków. Skrzydła brunatne z różowym odcieniem. Na tym tle występują ciemniejsze i białe plamy.

Motyle te występują na wszystkich kontynentach świata.

Motyle z tej rodziny charakteryzuje lot, przypominający podskakiwanie.

Samica składa jaja na roślinie żywicielce. Gąsienice najczęściej przebywają w schronieniu utworzonym przez zagięcie liścia.

Gąsienice żerują na roślinach różnych gatunków.

Karłątek klinek

Okres lotu karłątka klinka.

Karłątek kniejnik

Okres lotu karłątka kniejnika.

Karłątek leśny

Okres lotu karłątka leśnego.

Karłątek ryska

Okres lotu karłątka ryski.

Kosternik palemon

Okres lotu kosternika palemona.

Powszelatek malwowiec

Okres lotu powszelatka malwowca.

Rojnik morfeusz

Trwa okres lotu rojnika morfeusza.