Klecanka polna (Polistes nimpha)
© Krzysztof Trawiński - medianauka.pl

Klecanka polna

Klecanka polna (Polistes nimpha) to jedna z naszych żądłówek, o czarno-żółtym ubarwieniu całego ciała. Jest podobna do osy właściwej, ma jednak od niej większą talię. U samców, które są nieco mniejsze od samic, na głowie występuje bardziej żółty rysunek. Ma przeźroczyste skrzydła z żółtawym zabarwieniem. Czułki pomarańczowe, odnóża żółte. Na czole występuje czarna plama.

Osa ta występuje nierównomiernie na terenie całego kraju. Gniazda zakłada pośród trawiastej roślinności na suchych łąkach.

Klecanka ta prowadzi życie socjalne. W społeczności dominuje królowa, która wyłania się spośród kilku królowych, wszczynających budowę gniazda. Zimują zapłodnione królowe.

Robotnice polują na niewielkie owady i pająki. Pokarm przeżuwają i taką papką karmią larwy w gnieździe. Owady te także spijają nektar z kwiatów i żywią się ich pyłkiem.

Gniazdo w postaci jednego plastra otwartego, przyczepionego do łodygi w trawie zakłada zwykle kilka samic, z których po pewnym czasie jedna zaczyna dominować. Pozostałe samice stają się robotnicami. Wyprowadza jedną generację os w ciągu roku.

Owad ten nie jest w Polsce chroniony.

Osy te potrafią regulować temperaturę w gnieździe. Chłodzenie polega na znoszeniu kropel rosy do gniazda. Parująca woda obniża temperaturę plastra. Do rozgrzania gniazda dorosłe owady wykorzystują energię cieplną wytwarzaną przez ich ciała, które wpadają w drgania.

Klecanka polna to nasza najbardziej pospolita klecanka. W naszym kraju występują jeszcze dwa inne gatunki.