logo

Koleń pospolity (Squalus acanthias)
©

Koleń pospolity

Koleń pospolity (Squalus acanthias) to gatunek ryby z rodziny koleniowatych. W obu grzbietowych płetwach znajdują się na ich początku kolce, które służą do obrony. Brak płetwy odbytowej. Grzbiet jest ciemnoszary, czasem z brązowym odcieniem. Brzuch jaśniejszy lub biały. Największy okaz mierzył 208 cm długości. Samiec jest mniejszy od samicy. Samiec średnio mierzy 52 cm, samica 76 cm. Ciężar przeciętnie wynosi 3,5-5 kg, rekord wynosi 9 kg.

Preferuje wody przybrzeżne wschodnich i zachodnich wód północnego Atlantyku i Pacyfiku. Koleń pospolity jest także spotykany w wodach Bałtyku.

Tworzy małe stada. Odbywa niedalekie wędrówki związane z poszukiwaniem pożywienia. To ryba długowieczna. Żyje nawet do 70 lat.

Poluje na śledzie, makrele, barweny, dorsze, bezkręgowce. Zjada także glony.

To ryba jajożyworodna. Jaja mają duże rozmiary, są bogate w żółtko. Samica nosi jaja najdłużej ze wszystkich rekinów, bo aż do 22 miesięcy (czasem 18 miesięcy). Samica w jednym miocie może mieć do 15 młodych. Młode mogą mieć nawet 33 cm długości.

Ochrona i zagrożenia VU

Gatunek ten jest narażony na wymarcie. Ma status VU w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych.

Ma znaczenie gospodarcze, szczególnie na północy Europy. Tłuszcz z jego wątroby zawiera duże ilości witaminy A.