Leniwce

Leniwce (Megalonychidae) to rodzina ssaków z rzędu szczerbaków, która liczy dziś zaledwie 2 gatunki w 1 rodzaju (Choloepus).

Odznaczają się silną budową kończyn, z hakowatymi pazurami, którymi przytrzymują się gałęzi. Pazury mają nawet 10 cm długości. Głowa jest okrągła, trzewioczaszka płaska. Ciało pokryte jest gęstym futrem, w którym rozwijają się glony, które nadają leniwcom zielonkawy, ochronny kolor.

Leniwiec dwupalczasty, unauLeniwiec dwupalczasty, unau

Choloepus didactylus

Ten gatunek leniwca charakteryzuje się przede wszystkim jedynie dwoma palcami w kończynach przednich. Palce zakończone są bardzo dużymi, zakrzywionymi pazurami.

• Leniwiec krótkoszyi, leniwiec Hoffmana (Choloepus hoffmanni)

Żyją w Ameryce Środkowej i Południowej. Zamieszkują lasy tropikalne.

Są to zwierzęta prowadzące nadrzewny tryb życia. Poruszają się bardzo powoli. Na ziemi mogą tylko pełzać. W ogóle rzadko schodzą na ziemię. Raz w tygodniu schodzą w celu defekacji. Większość czasu spędza zwisając uchwycony gałęzi plecami pionowo w dół. Są samotnikami.

Zęby są uproszczone. Żołądek ma złożoną budowę, co umożliwia wstępną fermentację pobieranego pożywienia z udziałem bakterii i pierwotniaków. Temperatura ciała zmienia się nawet o 7 °C.

Ciąża trwa około roku. Samica rodzi młode w koronach drzew. Młode chwytają się z pomocą matki sutek i są karmione przez miesiąc. Samiec nie opiekuje się młodymi. Przez kolejne pół roku matka matka nosi młode na swoim ciele.

Leniwce żywią się liśćmi i gałązkami. Na jedzeniu leniwce spędzają większość czasu.

Leniwce poruszają się po ziemi pełzając, gdyż ich kończyny nie są w stanie utrzymać ciężaru ciała.

Leniwce trójpalczaste mają swoje upodobania smakowe. Wypróżniają się wyłącznie pod swoimi ulubionymi drzewami, prawdopodobnie nawożąc je w ten sposób.

Futro leniwców jest siedliskiem ciem, chrząszczy, kleszczy, roztoczy i glonów. Przynajmniej jeden gatunek ciem uzależnił cykl rozwoju od leniwców.