Mamba czarna

Mamba czarna (Dendroaspis polylepis) to gatunek węża z rodziny zdradnicowatych. Ciało ma ubarwienie jednolite, ciemnobrązowe, czarne lub oliwkowobrązowe. Osobniki młode są zielonkawe.

Mamba czarna (Dendroaspis polylepis)
© Pocko - Fotolia.com

Mamba czarna występuje w południowo-wschodniej Afryce na terenach leśnych i zaroślowych, dobrze nasłonecznionych.

Wąż ten potrafi wspinać się na drzewa. Mamba czarna jest agresywna i dość ruchliwa. Podczas ataku przednia część ciała jest unoszona w górę.

Osiąga długość 4,5 m. Ma długie zęby jadowe. Jak u wszystkich mamb, pierwsze zęby żuchwowe są dużo dłuższe od pozostałych zębów. Jad jest bardzo silny, niebezpieczny dla człowieka. Ukąszenie jest prawie zawsze śmiertelne.

Poluje na małe kręgowce.

W okresie godów samce zaciekle walczą o samice. Samica składa od 10 do 15 jaj. Jaja są zakopywane lub są składane w spróchniałym drewnie.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. Występuje dość rzadko.

To największy jadowity wąż Afryki. Jest jednocześnie jednym z najszybszych węży świata.