OB

Moczarka kanadyjska

Moczarka kanadyjska (Elodea canadensis) to gatunek wieloletniej rośliny podwodnej z rodziny żabiściekowatych. Ma status gatunku obcego i inwazyjnego. Z łatwością kolonizuje wszelkie zbiorniki wodne. U nas bardzo pospolita.

Moczarka kanadyjska (Elodea canadensis)
© Mps197 - Fotolia.com

Moczarka kanadyjska pochodzi z Ameryki Północnej. Do Europy i na inne kontynenty została zawleczona w XIX wieku. Występuje w wodach stojących i płynących, czystych i nawet brudnych. W Polsce wszędzie pospolita. Można ją spotkać do głębokości nawet 2 m. Lubi jednak wody płytkie.

Kwitnie w okresie od maja do sierpnia.

Osiąga długość o 30 do 300 cm.

Pęd jest rozgałęziony, zwykle długi, zakotwiczony w podłożu.

Liście są usadowione gęsto po 3 na pędzie w okółkach, wydłużone, równowąskolancetowate, zaostrzone, brzegiem drobno piłkowane.

Kwiaty żeńskie są kremowo-żółte, bladoróżowe, drobne, na długich szypułkach. Męskie białawe, pojedynczo lub w grupach po trzy.

Owoc w warunkach europejskich nie występuje.

To roślina rozdzielnopłciowa. W Europie wytwarza tylko kwiaty żeńskie, co jest powodem, dla którego w naszych warunkach roślina ta rozmnaża się wyłącznie wegetatywnie za pomocą zimowych pędów lub przez fragmentację pędów.