Logo Serwisu Media Nauka

Nartnikowate, nartniki (Gerridae)

Nartnikowate, nartniki (Gerridae) to rodzina owadów, która liczy dziś około 500 gatunków. W Polsce żyje 11 gatunków z tej rodziny owadów. Wszystkie nasze nartniki zaliczamy do jednego rodzaju Gerris (nartnik). Poszczególne gatunki bardzo trudno rozpoznać amatorowi. Do nartników podobne są plesicowate (Veliidae) oraz poślizgowate (Hydrometridae).

Mają wydłużone ciało. Pierwsza para odnóży jest krótka i ma charakter chwytny, pozostałe odnóża są bardzo długie, zakończone mikroskopijnymi włoskami z rowkami zatrzymującymi powietrze. Dzięki nim poruszają się po powierzchni wody ruchem ślizgowym. Ubarwienie ciała jest ciemne od strony grzbietowej i jasne od strony brzusznej. Głowa jest niewielka, oczy owalne. Czułki są krótkie. Dla nartników charakterystyczny jest polimorfizm skrzydłowy. Zależy on od cech gatunkowych i środowiskowych. Skrzydła są w pełni wykształcone, skrócone do połowy długości owada, bywają skrzydła jeszcze bardziej skrócone lub zupełnie zredukowane.

NartnikNartnik (Gerris lacustris) ikona-polska

To bardzo pospolity w naszym kraju przedstawiciel nartnikowatych.

Nazwa rodziny
Nartnikowate, nartniki (Gerridae)
Cały świat.Nartnikowate, nartniki - mapa występowania w Polsce
Gromada: Owady (Insecta)
Rząd: Pluskwiaki różnoskrzydłe (Heteroptera)
Rodzina: Nartnikowate, nartniki (Gerridae)
Długość ciała
Od 6 mm do 18 mm w Polsce

• Sunik (Gerris paludum)
  • Halobates micans

Owady te zamieszkują różne zbiorniki wodne całego kraju włącznie z zatokami Bałtyku. Niektóre nartniki żyją także w środowisku morskim. Są także pośród nich gatunki żyjące w tropikach, które całe swoje życie spędzają na otwartym morzu lub oceanie.

Są bardzo płochliwe. Samo podejście do brzegu powoduje ich ucieczkę daleko od brzegu. Gdy jednak pozostaniemy nad nim nieruchomo, owady szybko wracają. Można je wówczas obserwować.

Okres rozrodu rozpoczyna się w kwietniu. Samce mają zwyczaj bębnienia o powierzchnię wody w celu zwabienia samic. Po zapłodnieniu samice składają jaja na roślinach wodnych. Wylęg larw, będących miniaturami osobników dorosłych, odbywa się po 4 tygodniach. W ciągu roku w Polsce mogą występować maksymalnie 2 pokolenia.

To drapieżniki. Ich ofiarami są owady, które wpadają do wody. Polują też na larwy i poczwarki owadów, które żyją w wodzie oraz rozwielitki. Zimowanie odbywa się na lądzie. Dorosłe owady chowają się pośród suchej roślinności i wpadają w odrętwienie zimowe.

Nartnik potrafi ukąsić przy schwytaniu w rękę.

Zdjęcia i grafiki - galeria