Nasierszycowate

Nasierszycowate (Endromidae) to rodzina owadów z rzędu motyli, do której zaliczamy zaledwie jeden gatunek ćmy, który występuje także w naszym kraju. Niektóre źródła zaliczają tu w ostatnim czasie także inne motyle, w tym rodzaje Prismosticta i Andraca, a także Mirina.

Samce są dużo mniejsze od samic. Samiec ma brunatne skrzydła z pomarańczowymi elementami. Samice mają skrzydła szarobrązowe, białawe, bez pomarańczowych obszarów. Gąsienice są czarne, z czasem zielenieją.

Nasierszyca brzozówka, nasierszyca różnobarwnaNasierszyca brzozówka, nasierszyca różnobarwna PL

Endromis versicolora

Nasierszyca brzozówka, nasierszyca różnobarwna (Endromis versicolora) to jedyny przedstawiciel rodziny nasierszycowatych, obecny także w naszym kraju. To duża i piękna ćma. Samce są dużo mniejsze od samic. Samiec ma brunatne skrzydła z pomarańczowymi eleme

Motyle te można spotkać w lasach liściastych i mieszanych na terenie całej Polski.

Samce przejawiają dzienną aktywność. Gąsienice żerują grupowo. Zimuje postać poczwarki.

Rozpiętość skrzydeł wynosi 55-85 mm.

Roślina żywicielka jest brzoza, olsza i leszczyna. Przepoczwarzenie ma miejsce na ziemi w kokonie.

Motyle nie pobierają pokarmu.

Nasierszyca brzozówka, nasierszyca różnobarwna: Okres lotu nasierszycy brzozówki.