Nastrosz topolowiec (Laothoe populi)
© Henrik Larsson - Fotolia.com

Nastrosz topolowiec

Nastrosz topolowiec (Laothoe populi) to gatunek motyla z rodziny zawisakowatych. Skrzydła szarobrunatne, szarożółte lub szarobrunatne z ciemnymi przepaskami. Zewnętrzne brzegi skrzydeł są faliście wycięte. Niewielka mała plama znajduje się na żyłce poprzecznej. Nasada drugiej pary skrzydeł ma rude zabarwienie. Odwłok jest szarobrunatny. Gąsienica jest zielona z żółtymi ukośnymi kreskami, z kolcem w tylnej części ciała. Po bokach ciała występują czerwone plamki.

Motyl ten występuje w Europie i Azji. W Polsce jest pospolity. Preferuje lasy liściaste i mieszane, wszelkie zadrzewienia pośród pól, ogrody, parki.

Okres lotu trwa od maja do sierpnia.

Rozpiętość skrzydeł wynosi 7-9 cm.

Roślinami żywicielkami są wierzby i topole, rzadziej brzozy, dęby i wiązy. Osobnik dorosły nie pobiera pokarmu.

Występuje tylko jedno pokolenie w ciągu roku.