Zawisakowate

Zawisakowate (Sphingidae) to rodzina owadów, która liczy dziś około 1100 gatunków. W Polsce stwierdzono 20 gatunków z tej rodziny owadów.

Bywają mylone z kolibrami. Mają masywne ciało, długie i wąskie skrzydła. Są średniej wielkości lub duże. Skrzydła pierwszej pary są wąskie i długie. Skrzydła drugiej pary są krótkie i owalne. Odwłok zwęża się ku tyłowi. Nie mają przyoczek. Ubarwienie różne, zwykle brązowe, szare, ale także różowe, zielone. Gatunki z rodzaju Hemaris mają skrzydła przezroczyste i przypominają trzmiele. Ssawka ma długość nawet kilku centymetrów, a u gatunków egzotycznych nawet 20 cm! Gąsienice są gładkie, zaopatrzone w duży róg na jedenastym segmencie. Dymorfizm płciowy nie występuje lub jest słabo zaznaczony.

Fruczak bujankowiecFruczak bujankowiec PL

Hemaris fuciformis

Fruczak bujankowiec (Hemaris fuciformis) to gatunek motyla z rodziny zawisakowatych o dość oryginalnym wyglądzie, nie przypominającym na pierwszy rzut oka motyla, za to bardziej trzmiela.

Fruczak gołąbekFruczak gołąbek PL

Macroglossum stellatarum

Fruczak gołąbek to duża ćma z rodziny zawisakowatych, który do złudzenia przypomina kolibra, gdyż zawisa nad kwiatami trzepocząc skrzydłami z bardzo dużą częstotliwością zupełnie jak koliber.

Fruczak trutniowiecFruczak trutniowiec PL

Hemaris tityus

Fruczak trutniowiec bardziej przypomina z wyglądu trzmiela niż motyla. Ma przeźroczyste skrzydła. Jest u nas dość pospolity. Ciało pękate, brunatne, z ciemną przepaską i ciemnym końcem odwłoka, gęsto owłosione.

Nastrosz dębowiecNastrosz dębowiec PL

Marumba quercus

Nastrosz dębowiec (Marumba quercus) to gatunek motyla z rodziny zawisakowatych. Ubarwienie ciała brunatne, szare z oliwkowym odcieniem. Na skrzydłach przednich widoczne na środku jasne pole otoczone ciemniejszymi obszarami.

Nastrosz lipowiecNastrosz lipowiec PL

Mimas tiliae

Nastrosz lipowiec (Mimas tiliae) to gatunek pospolitego motyla z rodziny zawisakowatych. Skrzydła pierwszej pary są zielonkawe, ochrowe, mogą też mieć różowy odcień. Skrzydła drugiej pary są żółte i mają ciemną przepaskę.

Nastrosz półpawikNastrosz półpawik PL

Smerinthus ocellatus

Nastrosz półpawik (Smerinthus ocellatus) to gatunek motyla z rodziny zawisakowatych. Druga para skrzydeł ma różowe tło z niebieskim pawim okiem w czarnej i białej obwódce.Gąsienica jest zielonkawa z ukośnymi białymi lub żółtymi paskami.

Nastrosz topolowiecNastrosz topolowiec PL

Laothoe populi

Nastrosz topolowiec (Laothoe populi) to gatunek motyla z rodziny zawisakowatych. Skrzydła szarobrunatne, szarożółte lub szarobrunatne z ciemnymi przepaskami. Gąsienica jest zielona z żółtymi ukośnymi kreskami.

Postojak wiesiołkowiecPostojak wiesiołkowiec PL

Proserpinus proserpina

Postojak wiesiołkowiec (Proserpinus proserpina) to motyl z rodziny zawisakowatych. Skrzydła pierwszej pary mają szarozielony kolor. Skrzydła drugiej pary są żółte u nasady, czarne na zewnętrznej stronie.

Zawisak borowiecZawisak borowiec PL

Sphinx pinastri

Zawisak borowiec (Sphinx pinastri) to gatunek motyla nocnego z rodziny zawisakowatych. Cechą charakterystyczną są trzy skośne i ciemne kreski na szarych skrzydłach pierwszej pary oraz słabo widoczne przepaski.

Zawisak powojowiecZawisak powojowiec PL

Agrius convolvuli

Zawisak powojowiec (Agrius convolvuli) to dość duża ćma z rodziny zawisakowatych. Ma szare skrzydła ze wzorkiem zygzakowatych, ciemnych i jasnych linii. Ssawka tego gatunku jest najdłuższa ze wszystkich krajowych motyli.

Zawisak tawulecZawisak tawulec PL

Sphinx ligustri

Zawisak tawulec (Sphinx ligustri) to nocny motyl z rodziny zawisakowatych. Skrzydła są brunatne. We wzorze czarne kreski i ciemne przepaski. Na odwłoku znajdują się czarne i czerwone przepaski.

Zmierzchnica trupia główkaZmierzchnica trupia główka PL

Acherontia atropos

Zmierzchnica trupia główka (Acherontia atropos) 5o największy pod względem ciężaru motyl Europy. Prowadzi nocny tryb życia. W Polsce dość rzadki. Na grzbiecie znajduje się jasny rysunek przypominający trupią czaszkę.

Zmrocznik gładyszZmrocznik gładysz PL

Deilephila elpenor

Zmrocznik gładysz (Deilephila elpenor) to nocny motyl o oliwkowej barwie ciała i skrzydeł z pięknymi, różowymi liniami. Jest pospolity w całej Polsce. Skrzydła drugiej pary u nasady są ciemne. Czułki białawe.

Zmrocznik liguryjskiZmrocznik liguryjski PL

Hyles livornica

Zmrocznik liguryjski (Hyles livornica) to gatunek zawisaka. Skrzydła pierwszej pary mają oliwkowozielony lub oliwkowobrązowy kolor z poprzeczną kremową smugą, nerwami w tym samym kolorze.

Zmrocznik oleandrowiecZmrocznik oleandrowiec PL

Daphnis nerii

Zmrocznik oleandrowiec (Daphnis nerii) to gatunek motyla z rodziny zawisakowatych. Ubarwienie oliwkowo-zielone, z różowym odcieniem, z białymi przepaskami.

Zmrocznik pazikZmrocznik pazik PL

Deilephila porcellus

Zmrocznik pazik (Deilephila porcellus) to gatunek motyla nocnego z rodziny zawisakowatych. Skrzydła pierwszej pary są różowe z brzegów, żółtawe w środku. Czułki są z wierzchu jasne. Głaszczki są różowe.

Zmrocznik przytuliakZmrocznik przytuliak PL

Hyles gallii

Zmrocznik przytuliak (Hyles gallii) to motyl z rodziny zawisakowatych. Skrzydła pierwszej pary są ciemnobrunatne z żółtawą smugą pośrodku. skrzydła drugiej pary są czarne u nasady, a dalej czerowno-żółta z białymi smugami.

Zmrocznik wilczomleczekZmrocznik wilczomleczek PL

Hyles euphorbiae

Zmrocznik wilczomleczek (Hyles euphorbiae) to gatunek motyla nocnego z rodziny zawisakowatych. Spód skrzydeł jest różowy co odróżnia ten gatunek motyla od zmrocznika przytuliaka. Pierwsza para skrzydeł ma beżowy kolor z oliwkowym lub różowawym odcieniem.

Zmrocznik winniczakZmrocznik winniczak PL

Hippotion celerio

Zmrocznik winniczak (Hippotion celerio) to gatunek zawisaka. Ubarwienie ciała i skrzydeł przednich szarobrązowe. Od nasady skrzydła do końca biegnie jasna pręga. Skrzydła tylne różowe u nasady.

• Nastrosz osinowiec (Laothoe amurensis)
  • Rhagastis olivacea

Występują głównie w Palearktyce. Można je spotkać w lasach i na terenach otwartych. Większość krajowych gatunków to pospolite motyle.

Latają szybko i zwinnie. Są aktywne o zmierzchu i w nocy. Zawisają nad kwiatami i wypijają w locie nektar. Przypominają wówczas kolibry. Niektóre odbywają wędrówki na odległość nawet kilku tysięcy kilometrów.

Rozmnażanie z przeobrażeniem zupełnym. Poczwarki są ukryte w glebie.

Odżywiają się nektarem kwiatów, sokiem z gnijących owoców lub miodem. Gatunek z Azji Rhagastis olivacea odżywia się łzami dużych ssaków. Dorosłe osobniki nastroszy w ogóle nie jedzą. Gąsienice odżywiają się liśćmi roślin zielnych, drzew i krzewów.

Zawisak borowiec to szkodnik upraw leśnych. Postojak wiesiołkowiec to gatunek zagrożony w naszym kraju.

Gąsienice zawisakowatych należą do największych krajowych larw motyli.

Fruczak bujankowiec: Okres lotu fruczaka bujankowca.
      Fruczak gołąbek: Możliwość obserwacji fruczaka gołąbka w Polsce.
          Fruczak gołąbek: Okresy lotu pierwszego pokolenia fruczaka gołąbka w Polsce.
        Fruczak gołąbek: Okresy lotu drugiego pokolenia fruczaka gołąbka w Polsce.
         Fruczak trutniowiec: W Polsce pojawia się pierwsze pokolenie fruczaka trutniowca.
          Fruczak trutniowiec: W Polsce pojawia się czasem drugie pokolenie fruczaka trutniowca.
         Nastrosz dębowiec: Okres lotu nastrosza dębowca.
         Nastrosz lipowiec: Okres lotu nastrosza lipowca.
         Nastrosz półpawik: Okres lotu nastrosza półpawika.
        Nastrosz topolowiec: Okres lotu nastrosza topolowca.
          Postojak wiesiołkowiec: Okres lotu postojaka wiesiołkowca.
         Zawisak borowiec: Okres lotu zawisaka borowca.
          Zawisak powojowiec: Pojawia się w Polsce pierwsze pokolenie zawisaka powojowca, składające się z osobników przylatujących z południa.
          Zawisak powojowiec: Pojawia się w Polsce drugie pokolenie zawisaka powojowca.
         Zawisak tawulec: Okres lotu zawisaka tawulca.
         Zmrocznik gładysz: Okres lotu zmrocznika gładysza.
       Zmrocznik liguryjski: Okres lotu zmrocznika liguryjskiego.
         Zmrocznik oleandrowiec: Okres lotu zmrocznika oleandrowca.
         Zmrocznik pazik: Okres lotu zmrocznika pazika.
       Zmrocznik przytuliak: Okres lotu zmrocznika przytuliaka (dwa pokolenia).
         Zmrocznik wilczomleczek: Okres występowania motyli pierwszego pokolenia.
          Zmrocznik wilczomleczek: Okres występowania motyli drugiego pokolenia.
       Zmrocznik winniczak: Okres lotu zmrocznika winniczaka.