Zmrocznik pazik (Deilephila porcellus)
© Henrik Larsson - Fotolia.com

Zmrocznik pazik

Zmrocznik pazik (Deilephila porcellus) to gatunek motyla nocnego z rodziny zawisakowatych. Skrzydła pierwszej pary są różowe z brzegów, żółtawe w środku. Skrzydła drugiej pary są szarobrunatne i nasady, potem przechodzą w kolor żółtawy i w końcu różowy. Odwłok, głowa i tułów są żółtawe z różowym nalotem. Na odwłoku znajdują się białe kropki. Czułki są z wierzchu jasne. Głaszczki są różowe. Gąsienice są z początku zielone, z czasem szarzeją lub brązowieją. Na zakończeniu ciała nie ma rogu jak u innych zawisakowatych, tylko niewielki kolec.

W Polsce występuje pospolicie. Podobnie w Europie. Jest też obecny w północnej części Afryki i w Azji Mniejszej. Lubi przebywać na terenach suchych, otwartych. Można go też spotkać na leśnych polanach i w ogrodach.

Gąsienica w chwili zagrożenia demonstruje plamy znajdujące się na ciele. Okres lotu motyla przypada na maj-lipiec. Zimuje stadium poczwarki. Motyl przejawia aktywność zmierzchowa i nocną.

Osiąga 45-55 mm rozpiętości skrzydeł.

Gąsienica żeruje na przytuliach, wierzbownicach, winorośli, żmijowcu, jasieńcu, szałwii i innych roślinach zielnych.

W ciągu roku występuje tylko jedno pokolenie. Przepoczwarzenie odbywa się w kokonie, zwykle w ziemi.

Gatunek nie jest w Polsce zagrożony wymarciem, nie wymaga też ochrony.