Zawisak borowiec (Sphinx pinastri)
© Henrik Larsson - Fotolia.com

Zawisak borowiec

Zawisak borowiec (Sphinx pinastri) to gatunek motyla nocnego z rodziny zawisakowatych. Cechą charakterystyczną są trzy skośne i ciemne kreski na szarych skrzydłach pierwszej pary oraz słabo widoczne przepaski. Druga para skrzydeł jest jednolicie szara. Czułki są białe. Barwa skrzydeł doskonale kamufluje tego motyla w środowisku. Na odwłoki widoczne są jasne przepaski. Gąsienica ma zieloną barwę z żółtobrązową linią biegnącą wzdłuż grzbietu. Po bokach znajdują się żółte pasy. Zaopatrzona jest także w ciemny kolec.

Zawisak borowiec występuje w Afryce, Europie i Azji. Jest obecny na terenie całej Polski, głównie w lasach. Motyl ten występuje także w Ameryce Północnej, gdzie został zawleczony przez człowieka.

Okres lotu postaci imago trwa od maja do lipca. Zimuje postać poczwarki w ściółce leśnej.

Osiąga od 75 do 90 mm rozpiętości skrzydeł.

Roślinami żywicielkami są sosna pospolita i świerk pospolity, rzadko modrzew. Gąsienica żeruje na igłach. Motyl chętnie siada na kwiatach floksu wiechowatego, wiciokrzewu przewiercienia, mydlnicy lekarskiej, lepnicy białej i czerwonej.

Występuje tylko jedno pokolenie w ciągu roku.

To szkodnik drzew iglastych. Gąsienice uszkadzają igły. Nie wymaga w Polsce ochrony.