Zmrocznik wilczomleczek (Hyles euphorbiae)
© Alcuin - Fotolia.com

Zmrocznik wilczomleczek

Zmrocznik wilczomleczek (Hyles euphorbiae) to gatunek motyla nocnego z rodziny zawisakowatych. Spód skrzydeł jest różowy co odróżnia ten gatunek motyla od zmrocznika przytuliaka. Pierwsza para skrzydeł ma beżowy kolor z oliwkowym lub różowawym odcieniem. Są tu też 3 ciemne plamy (czasem dwie). Skrzydła drugiej pary są różowe, u nasady czarne, czarne na skraju, potem jasnoróżowe na samym brzegu skrzydeł. Gąsienica jest czarna, a na grzbiecie widoczny czerwony pas, dwa rzędy żółtych plamek i liczne drobne, jasne plamki. Na końcu znajduje się czerwony kolec z czarnym końcem. Czułki są białe z wierzchu.

To motyl Europy, Azji i północnej części Afryki. Gatunek introdukowany w Ameryce Północnej. W Polsce to dość pospolity gatunek motyla. Występuje na polach, łąkach, w ogrodach, na ugorach, przydrożach, na skrajach lasów.

Przepoczwarzenie następuje w październiku. Zimuje postać poczwarki w ziemi. Okres lotu trwa od połowy maja do połowy lipca. Drugie pokolenie pojawia się w okresie od połowy sierpnia do września. Zmrocznik wilczomleczek lata w nocy i o zmierzchu. W nocy chętnie przylatuje do światła.

Zmrocznik wilczomleczek osiąga 6-7,2 cm rozpiętości skrzydeł.

Rośliny żywicielki to wilczomlecz, rdest i fuksja. Gąsienice żerują gromadnie (nawet kilkadziesiąt osobników na jednej roślinie).

Gąsienica jest trująca.