PL

Obuwik pospolity

Obuwik pospolity (Cypripedium calceolus) to wieloletnia roślina kłączowa z rodziny storczykowatych - nasz najpiękniejszy krajowy storczyk. To typowy kwiat pułapkowy - owad szukający wyjścia pozostawia pyłek.

Obuwik pospolity (Cypripedium calceolus)
© Tomek Kiecana - Fotolia.com

Obuwik pospolity rośnie w Europie i w Azji. U nas spotykany rzadko na pojezierzach, w Małopolsce, na Roztoczu i Wyżynie Lubelskiej. Rośnie w lasach liściastych oraz w zaroślach. Preferuje stanowiska suche, półcieniste lub cieniste, glebę o odczynie zasadowym.

Kwitnie w okresie od maja do czerwca.

Osiąga wysokość 20-50 cm.

Łodyga jest wzniesiona.

Liście są szerokoeliptyczne, orzęsione, zaostrzone, pofałdowane wzdłużnie, w liczbie od 2 do 5. Obejmują łodygę kwiatową. Są długie na 6-17 cm.

Kwiaty są duże, pachnące, o długości od 3 do 4 cm, pięciokrotne. Warżka ma duże rozmiary, żółty kolor z czerwonym nakrapianiem w środku, rozdęta (przypomina bucik), bez ostrogi. Nie wytwarza nektaru, stanowi pułapkę dla owadów. Reszta płatków brązowa.

Owoc to beczułkowata torebka.

Korzenie liczne. Kłącze jest czołgające się, podziemne.

To gatunek zagrożony wymarciem. W Polsce ma kategorię VU. Obuwik pospolity znajduje się pod ścisłą ochroną w Polsce.