Ochotkowate

Ochotkowate (Chironomidae) to rodzina owadów z rzędu muchówek, do której zaliczamy ponad 5000 gatunków, z czego w Polsce występuje aż 419 gatunków tych owadów.

Ochotkowate są podobne do komarów. Ubarwienie szarawe lub brązowawe. Samice mają nitkowate czułki, samce mają czułki przypominające piórka.

Larwy prowadzą wodny tryb życia. Zasiedlają wody słodkie i słonawe, stojące i płynące, a także mokrą glebę.

Osobniki dorosłe są aktywne w ciągu dnia. Żyją tylko kilkanaście dni. Zimuje postać larwy. U niektórych gatunków pojaw imago przybiera postać masową w formie roju tysięcy osobników.

Długość ciała wynosi od 1 do 10 mm w przypadku krajowych gatunków. Owady te mają silnie zredukowany aparat gębowy.

Samica składa jaja bezpośrednio do wody. Przepoczwarzenie odbywa się w wodzie. W ciągu roku występuje jedno lub dwa pokolenia.

Osobniki dorosłe nie pobierają pokarmu. Prawdopodobnie w przypadku niektórych gatunków samce mogą odżywiać się nektarem kwiatowym. Larwy niektórych gatunków prowadzą drapieżny tryb życia, część odfiltrowuje pokarm z wody, część zjada okrzemki z rożnych powierzchni. Część gatunków odżywia się martwą materią lub tkankami podwodnych roślin.

Larwy ochotkowatych to grupa wodnych bezkręgowców odgrywająca istotną rolę w łańcuchu pokarmowym wodnych ekosystemów.

Roje ochotkowatych bywają tak wielkie, że z daleka można je pomylić z dymem pożaru.

To wykaz gatunków, przynależących do danej rodziny. Kliknij nazwę gatunkową, aby się dowiedzieć czegoś więcej na temat danego gatunku.

Co to jest ochotka?
Ochotka jest to nazwa larw muchówek z rodziny ochotkowatych, prowadzących wodny tryb życia.
Największa mucha świata
Czy muchy mogą osiągać duże rozmiary? Który gatunek jest największy na świecie, a który w Polsce?