PL

Ogniczek większy

Ogniczek większy (Pyrochroa coccinea) to pospolity u nas chrząszcz o czerwonym kolorze pokryw skrzydłowych oraz przedpleczu. Głowa, spód, odnóża i piłkowane czułki są czarne. Ciało jest spłaszczone grzbietowo-brzusznie. Larwa jest spłaszczona, żółtawa, z dwoma czarnymi wyrostkami na końcu odwłoka.

Podobny ogniczek piłkoczułki (Pyrochroa serraticornis) ma czerwoną głowę.

Ogniczek większy (Pyrochroa coccinea)
© S.R.Miller - Fotolia.com

Występuje na terenie całego kraju w lasach, na ich obrzeżach, polanach.

Chrząszcze te są drapieżnikami. Polują na larwy innych owadów, głównie żyjących w drewnie. Podczas niedostatku pokarmu dochodzi do kanibalizmu.

Samce odbywają w okresie godowym tańce przed swoją partnerką na liściu drzewa. Samiec podczas godów przekazuje także samicy kantarydynę. Samica wykorzystuje ten zapas i zaopatruje w toksynę jaja, które składa w korze drzew. Rozwój trwa 2-3 lata. Przepoczwarzenie zachodzi pod korą.

To dość pospolity chrząszcz w Polsce.

Owad ten jest wyposażony w broń chemiczną. Kantarydyna - toksyczna substancja, którą nie wiadomo jak owad pozyskuje, czyni go niejadalnym dla owadożerców.