Ogniczkowate

Ogniczkowate (Pyrochroidae) to rodzina owadów, która liczy dziś około 140 gatunków. W Polsce żyją 3 gatunki z tej rodziny owadów.

Większość gatunków ma jaskrawe, czerwone ubarwienie pokryw skrzydłowych i przedplecze, czasem także głowę. Spód na ogół jest czarny, podobnie odnóża i czułki. Owady te mają wydłużony kształt ciała, spłaszczony grzbietowo-brzusznie. Samice są zwykle nieco większe od samców.

Tylko ogniczek większy występuje pospolicie na terenie całego kraju. Najczęściej można te owady spotkać w lasach na liściach i pniach drzew.

Samce odbywają w okresie godowym tańce godowe przed swoją partnerką. Samiec podczas godów przekazuje także samicy toksyczną substancję (kantarydynę). Samica wykorzystuje ten zapas dla swojego potomstwa. Samice składają jaja w korze drzew. Rozwój trwa 2-3 lata. Przepoczwarzenie zachodzi pod korą.

To drapieżniki. Polują na larwy innych owadów, głównie żyjących w drewnie. Czasem dochodzi do kanibalizmu.

Chrząszcze te nie są jadalne dla owadożerców ze względu na toksyczną substancję (kantarydynę), którą przechowują w swoim ciele. Nie wiadomo jak owady ją pozyskują.

To wykaz gatunków, przynależących do danej rodziny. Kliknij nazwę gatunkową, aby się dowiedzieć czegoś więcej na temat danego gatunku.

Okres występowania postaci dorosłej ogniczka większego.

Największy chrząszcz na świecie
Jaki chrząszcz jest uznawany za największego na świecie? Gdzie żyje i czy odbiega znacznie rozmiarami od krajowych gatunków?