Ogniczkowate

Ogniczkowate (Pyrochroidae) to rodzina owadów, która liczy dziś około 140 gatunków. W Polsce żyją 3 gatunki z tej rodziny owadów.

Większość gatunków ma jaskrawe, czerwone ubarwienie pokryw skrzydłowych i przedplecze, czasem także głowę. Spód na ogół jest czarny, podobnie odnóża i czułki. Owady te mają wydłużony kształt ciała, spłaszczony grzbietowo-brzusznie. Samice są zwykle nieco większe od samców.

Ogniczek większyOgniczek większy PL

Pyrochroa coccinea

Ogniczek większy (Pyrochroa coccinea) to najbardziej pospolity w Polsce przedstawiciel ogniczkowatych, z czerwonymi pokrywami skrzydłowymi i przedpleczem. Larwa jest spłaszczona, żółtawa, z dwoma czarnymi wyrostkami na końcu odwłoka.

• ogniczek piłkoczułki, ogniczek mniejszy (Pyrochroa serraticornis)
  • ogniczek grzebykoczułki (Schizotus pectinicornis)

Tylko ogniczek większy występuje pospolicie na terenie całego kraju. Najczęściej można te owady spotkać w lasach na liściach i pniach drzew.

Samce odbywają w okresie godowym tańce godowe przed swoją partnerką. Samiec podczas godów przekazuje także samicy toksyczną substancję (kantarydynę). Samica wykorzystuje ten zapas dla swojego potomstwa. Samice składają jaja w korze drzew. Rozwój trwa 2-3 lata. Przepoczwarzenie zachodzi pod korą.

To drapieżniki. Polują na larwy innych owadów, głównie żyjących w drewnie. Czasem dochodzi do kanibalizmu.

Chrząszcze te nie są jadalne dla owadożerców ze względu na toksyczną substancję (kantarydynę), którą przechowują w swoim ciele. Nie wiadomo jak owady ją pozyskują.

Ogniczek większy: Okres występowania postaci dorosłej ogniczka większego.