Oleica fioletowa

Oleica fioletowa (Meloe violaceus) to gatunek chrząszcza z rodziny majkowatych (oleicowatych). Ciało krępe, z wielkim i rozdętym odwłokiem. Skrzydła i pokrywy zredukowane. Ubarwienie niebieskofioletowe. Głowa i przedplecze pokryte są dołeczkami. Oleica fioletowa jest podobna do oleicy krówki. Jest też od niej rzadsza w naszym kraju.

Oleica fioletowa występuje w Europie i Azji. Owada tego można w Polsce spotkać na terenach suchych, dobrze nasłonecznionych.

Osobniki dorosłe można spotkać w okresie od (kwietnia) maja do czerwca.

Oleica ta osiąga rozmiary od 10 do 32 mm długości ciała.

Larwy odżywiają się jajami pszczół. Osobniki dorosłe są roślinożerne.

Owad ten ma niezwykle skomplikowany cykl rozwojowy - jest to tak zwana hipermetamorfoza. Samica składa do ziemi tysiące jaj. Z jaj wylegają się larwy, które wspinają się na kwiaty i czekają na swoich żywicieli - dzikie pszczoły. Wraz z pszczołą larwa trafia do gniazda. Pierwsze stadium zjada jaja pszczół. Drugie stadium to pędrak i odżywia się miodem. Po trzech linieniach larwa przeobraża się w nibypoczwarkę i zimuje. Wiosną poczwarka rzekoma przeobraża się w poczwarkę, a ta w owada dorosłego.

Wystraszony owad wydziela żółtą, oleistą substancję - kantarydynę, która u człowieka powoduje silne podrażnienie. Stąd pochodzi nazwa gatunkowa owada.

Można spotkać postać dorosłą oleicy fioletowej.

ikonaOleica krówka
Meloe proscarabeus
Majkowate, oleicowate

Największy chrząszcz na świecie

Jaki chrząszcz jest uznawany za największego na świecie? Gdzie żyje i czy odbiega znacznie rozmiarami od krajowych gatunków?