Majkowate, oleicowate

Majkowate, oleicowate (Meloidae) to rodzina owadów z rzędu chrząszczy, do której zalicza się około 2500 gatunków, z czego 20 występuje w środkowej części Europy. W Polsce stwierdzono występowanie 18 gatunków.

Są to na ogół duże chrząszcze o ciemnym ubarwieniu i metalicznym połysku oraz masywnej budowie. Głowa jest oddzielona od reszty tułowia za pośrednictwem "szyjki". Czułki są zwykle proste i zgrubiałe. Pokrywy skrzydłowe często są mocno skrócone i/lub miękkie.

Oleica fioletowaOleica fioletowa PL

Meloe violaceus

Oleica fioletowa (Meloe violaceus) to gatunek chrząszcza z rodziny majkowatych (oleicowatych). Ciało krępe, z wielkim i rozdętym odwłokiem. Skrzydła i pokrywy zredukowane. Ubarwienie niebieskofioletowe. Głowa i przedplecze pokryte są dołeczkami.

Oleica krówkaOleica krówka PL

Meloe proscarabeus

Oleica krówka to gatunek chrząszcza z rodziny majkowatych o ciemnogranatowym lub czarnym ubarwieniu ciała z połyskiem. Odwłok jest pękaty, bardzo duży. Odwłok w znacznej części wystaje spod pokryw.

Pryszczel lekarskiPryszczel lekarski PL

Lytta vesicatoria

Pryszczel lekarski, majka lekarska, mucha hiszpańska (Lytta vesicatoria) to pięknie ubarwiony chrząszcz z rodziny oleicowatych (majkowatych). Ma ubarwienie złocistozielone z metalicznym połyskiem. Niegdyś owad stosowany w medycynie.

Większość gatunków żyje w tropikach.

Chrząszcze z tej rodziny prowadzą pasożytniczy tryb życia.

Samica składa jaja do ziemi. Młode larwy to tak zwane trójpazurkowce. Posiadają po 3 pazurki na końcu odnóży. Na odwłoku znajdują się nitkowate wyrostki. Trójpazurkowce wspinają się na kwiaty i czekają na odpowiedni gatunek pszczoły. Na ciele pszczoły dostają się do gniazda, gdzie żywią się jajami tych owadów. Drugie stadium larwalne zjada miód. Trzecie stadium larwalne to nibypoczwarka, która zimuje. Wiosną czwarta postać larwalna bez przyjmowania pokarmu przeobraża się w postać dorosłą owada. Płodność wynosi nawet kilka tysięcy jaj na 1 samicę. Niektóre pazurkowce przedostają się do kryjówek szarańczaków, inne grzebaczowatych.

Majkowate pobierają pokarm pochodzenia roślinnego. Larwy żywią się jajami owadów, głównie pszczół.

Aż 11 gatunków w Polsce uważa się za zagrożone wymarciem. Trzy z nich uznaje się za wymarłe.

Oleica fioletowa: Można spotkać postać dorosłą oleicy fioletowej.
        Oleica krówka: Okres występowania imago oleicy krówki
          Pryszczel lekarski: Okres pojawu imago pryszczela lekarskiego (hiszpańskiej muchy).