Oliwkowate

Oliwkowate (Oleaceae) to rośliny z rzędu jasnotowców. Niektóre źródła klasyfikują ją to rzędu oliwkowców (Oleales).

Forsycja pośredniaForsycja pośrednia PL - ogród

Forsythia ×intermedia

Forsycja pośrednia (Forsythia ×intermedia) to krzew z rodziny oliwkowatych, mieszaniec forsycji zwisłej i zielonej. Krzew częsty w uprawach ogrodowych, jeden z najbardziej znanych wiosennych krzewów.

Forsycja zielonaForsycja zielona PL - ogród

Forsythia viridissima

Forsycja zielona (Forsythia viridissima) to gatunek rośliny z rodziny oliwkowatych, krzew ozdobny spotykany w uprawach ogrodowych. Wybrane odmiany: Weber's Bronx.

Jesion amerykańskiJesion amerykański PL - ogród

Fraxinus americana

Jesion amerykański (Fraxinus americana) to gatunek drzewa z rodziny oliwkowatych o nieregularnym pokroju i brązowych pąkach. Drzewo to rzadko jest uprawiane w Polsce.

Jesion pensylwańskiJesion pensylwański PL - ogród

Fraxinus pennsylvanica

Jesion pensylwański (Fraxinus pennsylvanica) to drzewo z rodziny oliwkowatych o luźnej koronie, często sadzone u nas jako drzewo ozdobne, często dziczejące. Jesion pensylwański pochodzi ze wschodniej części Ameryki Południowej.

Jesion wyniosłyJesion wyniosły PL

Fraxinus excelsior

Jesion wyniosły (Fraxinus excelsior) to drzewo z rodziny oliwkowatych, podobne do gatunku o nazwie jesion pensylwański. Osiąga wysokość zwykle 15-30 m. To drzewo wiatropylne.

Ligustr pospolityLigustr pospolity PL

Ligustrum vulgare

Ligustr pospolity (Ligustrum vulgare) to gęsty krzew z rodziny oliwkowatych, jedyny nasz krajowy przedstawiciel rodzaju Ligustrum. Niegdyś była to podstawowa roślina na żywopłoty. Owoc jest to granatowy lub czarny pestkowiec, kulisty, trujący dla ludzi.

Lilak pospolityLilak pospolity PL

Syringa vulgaris

Lilak pospolity, bez turecki (Syringa vulgaris) to pospolity krzew z rodziny oliwkowatych, kwitnący na fioletowo lub biało o wielu odmianach. Mimo, iż jest to gatunek nektarodajny, dla naszych pszczół jest niedostępny, gdyż rurka korony jest zbyt długa.

• Forsycja zwisła (Forsythia suspensa)
  • Bez chiński (Syringa ×chinensis)

Forsycja pośrednia: Kwitnie forsycja pośrednia.
          Jesion pensylwański: Kwitnie jesion pensylwański.
          Jesion wyniosły: Kwitnie jesion wyniosły.
          Ligustr pospolity: Kwitnie ligustr pospolity.
          Lilak pospolity: Kwitnie lilak pospolity.